Sida 1 av 1

Generatoranslutningar?

Postat: 18 juni 2006 kl. 23:35
av crippa75
Jag har bytt motor och inte märkt upp mina kablar tillräckligt bra… Jag har ett kasst batteri så jag vet jag inte om min generator är korrekt ansluten eller ifall den är korrekt ansluten men inte laddar.

Generatorn har fem anslutningar, jag har fyra kablar och på kopplingsschemat i Haynesboken är det tre kablar till generatorn…(+, S och IND)

Så här ser anslutningarna på generatorn ut:
Bild

Så här ser mina kablar ut:
De två svarta går till plinten på höger framskärm och sitter ihop med + på batteriet. Den tunna röda går till kontrollampan.
Bild


På den sista bilden finns en röd kabel som går från blocket.
Bild

Jag känner mig lite lost och har försökt lite olika kombinationer… Det jag tror mest på är
1) En av de svarta plusen läggs på stift 1
2) Minus från blocket läggs på stift 2
3) Kontrolllampan läggs på stift 3
4) ?

Jag är osäker på vilket stift som jag ska koppla den andra + kabeln till. Är det till det omärkta stiftet (nummer 4) eller är det till B+ (nummer 5)?

kanske det hjälper

Postat: 19 juni 2006 kl. 19:47
av kerguelair
http://www.minimania.com/web/SCatagory/ ... ticleV.cfm

Vet inte var du har för koja. Länkarna till din hemsida är felskrivna.

Re: kanske det hjälper

Postat: 20 juni 2006 kl. 12:01
av crippa75
kerguelair skrev:http://www.minimania.com/web/SCatagory/ ... ticleV.cfm

Vet inte var du har för koja. Länkarna till din hemsida är felskrivna.
Jag har en Mini 1000-75, då borde det vara "Mini 1000 Special Deluxe Saloon (with alternator and rocker type switches)". När jag kollar på det schemat så är det två plus och indikatorlampan som ska anslutas. Men till vilka stift?

Nu har jag stoppat i en 1380 som antagligen är en borrad 1275 Allegro motor. Generatorn som sitter på nu är från denna nya motorn (och den gamla generatorn har jag tyvärr inte längre...)

Någon som känner igen den generatorn jag har?

B+, IND, F, DF

Postat: 20 juni 2006 kl. 22:05
av kerguelair
Tjaaaa, det är en LUCAS ACR series.
Här är en lista på vanligt förekommande förkortningar på engelska generatorer.


+B, B+, BAT +, står för "Main positive output connection going TO THE BATTERY (master switch)"

61, IND, L, AUX, står för "Auxiliary output for external control gear or split charge relays etc."

- B, - E, Gnd, Bat-, står för "Main negative connection. This either runs to the engine block or the battery negative terminal" om inte den är själv redan jordad.

6mm male blade, F, DF, står för "Warning lamp connection"

D+ "As long as there is NO B or B+ this is the main positive output connection."

D+ If there IS a B or B+ this is an auxiliary output connection for external control gear or split charge relays.

Det där hittade jag på en hemsida om båtar...Alltså skulle jag lägga en svarta + på nr 5, minus från blocket på nr 2...och tja...kontrollampan ?
Lägg en voltmeter på nåt 6 mm manligt stift och kolla om det kommer ström när du vrider start nyckeln. Lampan (eller voltmetern) skall ju släckas när motorn är igång och batteriet laddas.

Brinner bilen upp är jag helt fri från all skuld :-)

Postat: 20 juni 2006 kl. 22:10
av pickupkalle
alltså översätter lite här B+ e till batteriet
61= om du vill så kan man montera tex halvljusautomatik till den utgången,det blir ström där när motorn snurrar
B- gnd= jord det vet ni ju alla vad det e
D+ det är kabeln som går till laddlampan

viktig monterings info

Postat: 20 juni 2006 kl. 22:24
av kerguelair
Recommended procedure before taking on a repair of Lucas equipment: check the position of the stars, kill a chicken and walk three times sunwise around your car chanting: "Oh mighty Prince of Darkness protect your unworthy servant.

Re: viktig monterings info

Postat: 20 juni 2006 kl. 23:41
av crippa75
kerguelair skrev:Recommended procedure before taking on a repair of Lucas equipment: check the position of the stars, kill a chicken and walk three times sunwise around your car chanting: "Oh mighty Prince of Darkness protect your unworthy servant.
hehe, jag ska testa ovanstående och samtidigt koppla

1) Den ena svarta + kabeln
2) Den röda - kabeln från blocket
3) Lämna tom
4) Den tunna röda till kontrollampan
5) Den andra svarta + kabeln

Detta är antagligen den enda kombination jag inte prövat. Tack för inspelen!

Då är det bara hoppas på att mannen som uppfann mörkret inte ser till att bilen brinner upp...

Postat: 21 juni 2006 kl. 16:19
av pickupkalle
snygga kopplingar i din bil!!!!!! man brukar ha röda som + och svarta som -

Postat: 22 juni 2006 kl. 20:48
av crippa75
pickupkalle skrev:snygga kopplingar i din bil!!!!!! man brukar ha röda som + och svarta som -
I know... it wasn't me

Postat: 11 juli 2006 kl. 22:31
av crippa75
I brist på kycklingar att döda så kopplade jag enligt tipsen ovan. Vet inte riktigt om det funkar. Hur kan jag mäta för att se att genratorn laddar?

Lite skumt är det för bromsljusen vägrar att funka, ibland så tänds parkeringljuset när bilen går på tomgång, varvar jag till så släcks dom. Ibland går halvljuset igång och det kan också slockna om jag varvar till motorn. Det känns som det är fel någonstans...

Jag har fått kortis en gång, råkade tappa en av kablarna till genartorn när pluspolen var tillkopplad. Det gjorde att det knastrade lite och blev varmt i ledningarna. Om de smält och ligger bredvid varann någonstans så kankse det blir lite rundgång här och där... Kan det vara orsaken?
Kanske får köpa nya kabelhärva...

Postat: 28 februari 2007 kl. 21:08
av Buffon_Mk3
har nog samma generator och jag får den inte att fungera.... den har bra mycket bra jord. men felet ligger nog i. har ny regulator och diodplatta. men kablarna ligger nog inte rätt i generatorn. någon som har en bild på hur den skall seut under plastkopan?? :?: :cry: