Sida 1 av 1

Smidda kolvar/Balansering av vev

Postat: 5 augusti 2006 kl. 16:09
av mIRGIT
Hallå

Har även kollat runt på lite smidda kolvar till motorn. Eftersom jag inte har så mycket pengar att lägga ner så letar jag efter ett par relativt billiga turbokolvar till kojjan. Har kollat på avonbar och minispares. Fast avonbar verkar ta överpriser(enl min mening) Och minispares säljer inga smidda bara Metro Turbo STD kolvarna.
Så tipps på bra och billiga företag är tacksamt.
När jag menar billiga så max 5000kr för 4 st kolvar.
Kanske inte finns så billiga :(


Undrar ifall någon vet ungefär vad det går på att balasera en 1275 vev?

Mvh Erik

Postat: 5 augusti 2006 kl. 22:27
av pickupkalle
det är vanliga kolvar i en metro turbo..inga smidda det är bara kolvar med lite mer dish i,,,går utmärkt å köra på orginal kolvar till 1275 också bara man inte laddar så mkt eller om man sänker kompet på annatsätt

Postat: 6 augusti 2006 kl. 13:21
av mIRGIT
Jaså, jag trodde att turbokolvarna ocksp hade en tjockare kolvtopp.? Jag har redan provat med orginalkolvar, detta gick fint tills jag byggde vatteninsprutning då blev kompressionen för hög och en kolv gick sönder.

Så det är bättre att lägga pengarna på ett par riktiga smidda istället då?

MVh Erik.

Postat: 7 augusti 2006 kl. 17:00
av Husaberg
pickupkalle skrev:det är vanliga kolvar i en metro turbo..inga smidda det är bara kolvar med lite mer dish i
FEL! Det er 9,4 i kompresjon både på MG Metro, og MG Metro turbo. Den eneste forskjellen på stemplene er at skjørtene på turbostemplene er runde, mens de i vanlig Metro er "slipper " pistons.

Det mange i UK kjører med er stemper fra Minispares P22357S. Det er bra stempler. Eventuelt kan du kjøpe Omega 10cc stempler. De er ikke så dyre. Smidde stempler er overkill.

Da du ødeal stempelet ditt, hva slags statisk kompresjon hadde du? Hvilket ladetrykk?
Og, hvorfor gikk stempelet i stykker, tenningsbank?

Postat: 10 augusti 2006 kl. 20:32
av mIRGIT
Kompressionen jag hade var ca 7.6:1 laddtryck ca 1 bar.

Det som troligtvis pajade kolvarna var att jag körde med vatteninsprut, kompressionen ökar då i cylindern.

Fast i min nya setup ser ut så här.

Hemmabyggt grenrör. med ca 40cm långa rör.
Lågkomp kolvar http://www.minispares.com/Product.aspx?pid=34846
urgröpta förbränningsrum
Intercooler ifrån Sierra Cosworth RWD
Weber 45 med stålinsug

Tänding lutar kanske åt ett megajolt eller liknande. Annars stummad fördelare.

Du har ingen länk till dom där kolvarna som många i england kör med?
Sökte på minispares men hittade inget.

Postat: 10 augusti 2006 kl. 22:51
av pickupkalle
http://www.minispares.com/Product.aspx?pid=33584 här har du överdimesions kolvar iallafall

Postat: 11 augusti 2006 kl. 10:09
av Husaberg
Weber45DCOE? Da som suge-setup? Disse er jo aldri levert som trykkforgassere...

Postat: 11 augusti 2006 kl. 18:24
av mIRGIT
Det ända du behöver göra för att bygga om förgasaren för tryck är att byta till plast flottörer och sen trycksätta "locket" på ovansidan.