Sida 1 av 1
Byte till skivbromsar
Postat: 9 oktober 2006 kl. 21:36
av crowan
Jag har fått tag i ett par cooper s skivbromsar som jag tänkte montera. Men jag får inte loss drivaxlarna från drivknuten (ute vid hjulet). Blir inte riktigt klok på hur det står beskrivet i manualen, verkar som att det ev finns 2 varianter. Min är den som avslutas med ett slags gummikors vid motorn.
Frågan är alltså, sitter drivaxeln fast på något sätt, eller ska den bara kunna "glida ur" sin infästning vid hjulet? Eller är det lättare att bara byta hela paktet med lager och allt? Passar det?
Postat: 9 oktober 2006 kl. 21:42
av palman
sitter väl med sin stora mutter längst ut.
Postat: 9 oktober 2006 kl. 21:57
av crowan
Ja, om man ska byta alltihop. Men om man bara vill ha ut själva axeln och inte resten? Jag känner att jag är lite otydlig, jag kan fixa bilder till imorgon.
Postat: 9 oktober 2006 kl. 23:14
av pickupkalle
om du har gummiknutar på din bil så ta lös hela paketet på varje sida,alltså lossa hubbarna och vid växellådan och flytta över allt,hubbarna sitter ju bara i 2 stycken muttrar +styrleden,lätt som en plätt
Postat: 10 oktober 2006 kl. 21:20
av crowan
Är inte riktig med på vad du menar, så här ser det ut nu:
Ska jag ta loss stora muttern i mitten och byta hela lagerpaketet? Eller kan man få loss bara själva drivaxeln?
Postat: 10 oktober 2006 kl. 23:02
av bulten08
du vill ha ut drivaxeln ur drivknuten om det är det du vill är det enklas om du lossar den stor muttern i mitten och kanske med hjälp av ett don eller dylikt trycker hela paktet med drivknut och axel och sätter det sedan fast axeln i ett skruvstäd och slår varsamt på drivknuten för den sitter fast med splines och en låsring som släpper när man slår på drivknuten men tänk dig för vad du slår på drivknuten om du ska ha den kvar.
lycka till/marcus
Postat: 11 oktober 2006 kl. 17:05
av crowan
OK, då låter det som en enklare lösning att byta alltihop inklusive drivknut. Så har man 2 drivknutar i reserv om det skulle krångla senare

Postat: 12 oktober 2006 kl. 10:08
av Magnusson
Dem drivknutarna passar inte om du har riktiga S-bromsar Det enda du kan använda på bilderna är axeln och den indre gummiknuten och kullederna. Kolla upp styrarmarna med så du får rätt styrgeometri finns olika styrarmar till MKI och MKII MKIII Är din bil nyare än 70 har du annan utväxling på kuggstången mindre vändradie än dem gamla coopers
Postat: 12 oktober 2006 kl. 13:34
av crowan
Nu blev det genast krångligare. Min clubman är från 72...
Är det någon som kan säga om detta är äkta S-bromsar? Eller måste jag få loss drivaxlarna i helt skick?

Postat: 12 oktober 2006 kl. 21:24
av _clubman_
det är cooper 998 bromsar... finns cooper s och cooper 998 och cooper 997.... varav storlekar i samma ordning...
Postat: 13 oktober 2006 kl. 08:42
av crowan
och då passar mina drivknutar från -72 i dessa skivbromsar? Eller?
Postat: 13 oktober 2006 kl. 10:15
av Magnusson
Japp där passar knutarna =)
(På cooper s är axeltappen grövre)
Postat: 13 oktober 2006 kl. 14:21
av crowan
Vad bra! Då ska jag bara försöka få av stora muttern i mitten, kändes som att den satt rätt bra. Får dra på lite 5-56 så de får ligga och dra lite...
Postat: 25 oktober 2006 kl. 14:46
av Husaberg
Magnusson skrev:Dem drivknutarna passar inte om du har riktiga S-bromsar Det enda du kan använda på bilderna är axeln och den indre gummiknuten och kullederna. Kolla upp styrarmarna med så du får rätt styrgeometri finns olika styrarmar till MKI och MKII MKIII Är din bil nyare än 70 har du annan utväxling på kuggstången mindre vändradie än dem gamla coopers
FEL! Det var kun MK1 Minier som hadde annen utveksling på tannstanga. Disse hadde også andre styrearmer. Dessuten er vinkelen på Cooper S og "vanlig" den samme, men tykkelsen er forskjellig.