Sida 1 av 1
demonterade bromsar
Postat: 1 november 2006 kl. 13:30
av Hylsan
Hej
Slet och drog i mina bakre bromsar i helgen utan att lyckas få loss den j****a juster skruven för att ställa in bromsarna. Har en leyland mini 1000 '78. Provade att bränna med acetylen-gas, provade med 5-56, men det enda som hände var att det inte vart så mycket kvar av justerhuvudet. Nån som har något tips om hur man kan få loss den??
kan man borra bort den och köpa en ny? hur och var borrar man då??
kan fixa bilder om ingen förstår vad jag menar
tack på förhand!
/Hylsan
Postat: 1 november 2006 kl. 14:33
av makervall
Jag svetsade faste en muter i lämplig storlek. Med lite tur får du bättre grepp då.
/Magnus
Postat: 1 november 2006 kl. 16:10
av Hylsan
jo det var det jag tänkte göra, fast jag hade helst velat undvika det i det längsta
/Hylsan
Postat: 1 november 2006 kl. 19:15
av crowan
Jag fick loss min med en liten rörtång. Men då hade jag iofs bromsarna av, så att komma åt var inga problem.
Men rörtången har ju den fina egenskapen att den inte slirar så mycket

Postat: 1 november 2006 kl. 19:52
av Peder
av med trumman om det går, och massor med med 5-56 eller liknande.
Borra upp ett hål tillräckligt för en rejäl "svinpitt" och gänga hela rasket utåt.
Den tjocka delen av justerskruven tål en ganska stor svinpitt.
Sen är det bara att rensa gängorna och dra i en ny justerskruv, med
kopparpasta i gängorna.
Postat: 2 november 2006 kl. 08:40
av Hylsan
jo eftersom det är bakramen jag håller på att byta så är hela svängarmen lös så komma åt är inga problem. Men vi har provat med liten rörtång och stor rörtång, inget fungerade.
är allt i ett stycke?

/Hylsan
Postat: 13 november 2006 kl. 19:51
av Peder
sorry, har varit borta ett tag. På bilden ovan till vänster skall skruven dras neråt, dvs medsols som du ser på bromsskölden från "baksidan" om den hade suttit på bilen. Att få loss den kan ju vara ett helvete, men en svinpitt
från "utsidan" dvs det som syns i den högra bilden, så borde det gå. Om du beställer en ny justerskruv först från t.ex. Jana, så ser du mer hur själva skruven ser ut.
Postat: 14 november 2006 kl. 08:04
av minitokig
Bild från minimania.com:
Prova att ta bort så mycket som möjligt av det som sitter omkring, typ bromsbackar och de små "kilarna" som justerskruven pressar utåt så att backarna rör sig utåt, se bilden ovan.
Sedan kan du dränka in allt i rostlösning , låta gotta till sig ett tag och sedan göra sm skrivs ovan, dvs från "insidan av trumman" borra ett hål i den tjocka delen och sedan dra i en svinpitt och skruva ur justerskruven, rensa gängor och skruva i en ny. Glöm ej kopparpastan.

Postat: 14 november 2006 kl. 08:09
av Hylsan
ah...som jag trodde då ja...
tackar ödmjukas!
/Hylsan
Postat: 7 oktober 2007 kl. 19:26
av lennie
Nu sitter jag i samma sits, har dragit sönder alla verktyg och funderar nu: har jag dragit fast den, dvs är den fel-håll-gängad?
vad är en svinpitt?
Postat: 8 oktober 2007 kl. 19:48
av Hans L
Den är rätt-håll-gängad och skall skruvas ut från bilen, alltså åt samma håll som när du ställer på bromsarna. Du måste ha loss "kilarna" först. De kan bromsa ordentligt.
I ett desperat fall tog jag och lossade baknavet med lager för att få loss hela bromsskölden. Med fyrkanttappen i ett skruvstycke + rostlösning + tid så kunde jag, med bromsskölden som hävarm, lossa justerskruven och fortfarande ha gängorna i skölden hela
Postat: 7 februari 2008 kl. 13:46
av maig
Vad är en "svinpitt"?
Jag har samma problem!
Postat: 7 februari 2008 kl. 14:29
av Omega
Hej.
En "svinpitt" kallas också skruvutdragare.
Om du har Clas Ohlsons katalog från -07,slå upp sidan 185, art.nr: 20-1514.
Enkelt uttryckt,en konisk skruv med rejält härdat stål,som dras ner i ett borrat hål i den skruv som är sönderdragen.
Själv brukar jag värma försiktigt med gassvets,om det är möjligt att komma åt.
Lycka till.
Mvh,Janne(omega) :D
Postat: 7 februari 2008 kl. 14:48
av minimini
ta det jävligt lugnt med svinpitten dom bryts jätte lät. bätre slå på en mutter på den lilla justerfyrkant på baksidan o svetsa fast losna justerskruven kapa av mutteren ut med justerskruven rensa gängarna på med kopparfett i med den nya justerskruv o du är hemma