Sida 1 av 2

Startar ej!

Postat: 12 januari 2007 kl. 20:57
av palman
Snälla hjälp en bekymrad själ :(

Fick tillbax kojjan från lackeringen. Försökte få igång den men icke sa nicke.

Har plockat av och rengjort förgasarna, rengjort stiften(har fin gnista, men blir sämre ibland) nya tändkablar, nya brytare,rotor, fördelarlock.

Där går fram bensin nu men den vill bara baktända. kan jag ha fått tändkablarna fel? Den vill baktända när jag har chock på han, utan så händer inte ett smack.

Vad kan det vara? någon som har en bra bild på hur tändkablarna ska sitta? ärligt talat orkar jag inte mäta mig fram till det, så en bild uppskattas.

kom med förslag så jag får höra ljudet från mitt nya avgassystem.

tack på förhand

Postat: 12 januari 2007 kl. 21:41
av pickupkalle
kolla när 1:ans cylinder e i topp,då ska den tända,kolla på vilken kabel rotorn står,kolla sedan vilket håll rotorn snurrar när du vrider på nyckeln,

då gör du så här,du vet vart ettans cylinder är samt vilken kabel det är,då kopplar du resten så här tändföljd 1 3 4 2 alltså kabeln som går närmast ettans kabel kopplar du på 3an osv i rotorns rotationsriktning ,,, finns säkert nån som e lite bättre på å förklara :)

Postat: 12 januari 2007 kl. 21:50
av palman
Tack pickupkalle men allt det där kan jag :)

kablarna sitter rätt. men den vill ej starta. där går fram soppa men den vill bara baktända. har testat o snurra på fördelaren utan något vidare bra resultat.

Fördelaren kommer från en austin marina om det skulle hjälpa.

tack på förhand

Postat: 12 januari 2007 kl. 22:41
av tallefjanten
e du heeelt säker på den får bensin?
koppla loss slangen från flottörhuset.
har du elpump så slår du på tändningen
då ska den pumpa soppa
har du mekansik bensinpump måste du köra på starten för att kolla
om den fungerar.

Postat: 12 januari 2007 kl. 22:51
av palman
Stiften blir blötta och jag har öppnat flottörhuset och där är soppa så ja :)

Tycker det är skumt som fan att den bara vill baktända. har haft problem innan och få igång den när den väl gick, kanske dax för nya/ny förgasare?

vad rekommenderar ni isåfall till min setup? 1300,race kam,tändning från en austin marina, portad topp, större ventiler, extractorgrenrör,sportavagassystem,sporttändspole. ja det jag kommer på nu iallafall.

Blir en hs6:a lagom kanske?

tack på förhand

Postat: 12 januari 2007 kl. 23:47
av Snailspeed
Kolla så att tändningen står rätt. Vrid runt motorn så att markeringen står på ÖDP (övre dödpunkten). Kolla så att ettans cylinder står i tändläge, båda ventilerna ska vara stängda. Lyft ventilkåpa eller lys ner i tändstiftshålet och kolla. Ta bort fördelarlocket. Rotorn ska nu stå ungefär i positionen klockan 1 till 2 ungefär. Gör den inte det så är fördelaraxeln felmonterad. Koppla loss kabeln till brytarspetsen från tändspolen. Koppla in en Ohmmeter mellan brytarspetskontakten och jord. Ställ vevaxeln på rätt gradtal för förtändningen. 10 grader brukar vara lagom. Vrid nu fördelaren så att Ohmmetern precis visar oändligt motstånd. Där är nu rätt läge för fördelaren. Kolla nu också att du verkligen fått tändkablarna rätt. Ettan klockan 2 ungefär, sedan moturs 3, 4 och 2.

Postat: 12 januari 2007 kl. 23:52
av pickupkalle
om vi gör så här då,kanske inte det bästa men pröva om skiten funkar om du använder startgas,funkar den då så e det fel på bränslet,e den likadan så e det tändningen,jag själv tippar på tändningen

Postat: 13 januari 2007 kl. 12:16
av palman
ohhh nu jävlar får jag ut o testa lite saker :)

Jo tändningen har jävlats för mig förr. sen kan jag knappt snurra fördelaren till vänster för då tar den i pljetrycks givaren :/

men får ut o testa lite av det ni sa nu.

tack på förhand

Postat: 13 januari 2007 kl. 13:10
av palman
Wieee har gjort framsteg nu.

Visade sig att mina tändkablar satt fel. pinsamt värre. men nu gick skiten igång

Så nu till ett nytt problem.

han startar och stannar lika snabbt igen. ibland när man leker med choken så vill han varva upp och ha sig. har testat o justera på förgasarna men det hjälper inte.

hade dom först på 2 varv, sen gick jag ner till 3 varv, blev lite bättre men dock inte mycket. svarar inte på gasen lr nånting.

jag kan knappt trycka upp trottlen med två fingrar. ska den gå så trögt? köpte förgasar olja utav jana så undrar om den inte är för tjock. för tar jag av dom två "pinnarna" på toppen så går dom jätte lätt.

tacksam för svar :)

Postat: 13 januari 2007 kl. 17:57
av igel_son
man ska väl ha vanlig motorolja i mini förgasarna... e vad jag lärt mig iaf :?

Postat: 13 januari 2007 kl. 18:44
av Snailspeed
Japp, vanlig 20W50 kör jag med i förgasarna.

Postat: 13 januari 2007 kl. 22:59
av johan_palm
Jag har vanlig röd Förgasar olja i min förgasare. Som är till SU. Funkar as bra

Postat: 14 januari 2007 kl. 08:16
av tallefjanten
röd förgasarolja är INTE till su,men stromberg.
denna röda olja är allt för tunn till su förgasarn.

Postat: 14 januari 2007 kl. 12:33
av palman
Där står solex på den jag kör på. för tjock kanske?

Postat: 14 januari 2007 kl. 18:00
av palman
Hej igen!

Har nu testat med lite olika oljor så det är det inte.

Han startar direkt och varvar upp till ca 2500-3000 varv och håller sig där, ger man gas så händer ingenting.

Den startar inte utan chocken och släpper man chocken så dör den när den är igång.

Efter att haft igång den tio sekunder typ så blir stiften kol svarta.

ingen som har något som man kan testa? vill få skiten till att gå bra nu :(

Den gick ju så bra innan jag skickade den till lackering, o sen gick den inte ens igång.

trist som fan

snälla hjälp mig :(