Sida 1 av 1
Front monterad MC motor
Postat: 5 februari 2007 kl. 21:07
av jocke.carlsson
Är det någon som har sett någon eller bilder på någon så man kan få lite tips har nämligen funderat lite på en front monterad R1 turbo. Jag har sett en på film men inga bilder på motorrummet vore kul å se om de kör utan diff eller hur dom har löst det för det är mitt största problem.
Postat: 6 februari 2007 kl. 21:06
av bulten08
den enda bild jag har sett på en frontmonterad mc motor är i "haynes mini performance manual" men där ser man inte så mycket hur det är gjort./marcus
Postat: 6 februari 2007 kl. 21:12
av bulten08
satt och tittade på ett engelskt forum och såg att en höll på att bygga en här är länken
http://www.theminiforum.co.uk/forums/in ... opic=34907 men man måste bli medlem för att se bilderna./marcus
Postat: 6 februari 2007 kl. 22:04
av jocke.carlsson
OK får kolla detta. Tack
Re: Front monterad MC motor
Postat: 10 augusti 2010 kl. 20:16
av kimmo
här hittade jag en riktigt bra sida för just din konventering.
http://www.r1manx.com/www.r1manx.com/Ph ... llery.html
Mvh kimmo
Re: Front monterad MC motor
Postat: 10 augusti 2010 kl. 21:41
av sir_daniel
lite sugen på en R1 motor, då jag kan komma över en sådan för vettiga pengar.
dock frågan om min är värd en sådan motor
men klart att du ska köra järnet!

Re: Front monterad MC motor
Postat: 10 augusti 2010 kl. 22:28
av Henrik
Kolla med
http://www.pro-motive.co.uk/
Dom gör färdiga packet och olika kit med backväxel.
//HH
Re: Front monterad MC motor
Postat: 11 augusti 2010 kl. 00:37
av silverbullet 96
Ive actually research the pro motive build alot!
It seems very awesome however i was concerned about drivability and longevity - as the engine keeps the motor cycle chain, the clutch is also still the original r1, which if you think about it will mean its very light in the pedal and is not used to pull a 700 kg car. Most upgrade to a barnett race clutch.
Before pro motive kit didnt include a reverse gear but now they have a work around which uses 6 reverse gears.
I also see a problem, putting the bhp onto the road without the wheels spinning, you can add an lsd for an extra 600 pounds, which is probably recommended.
I do like the idea of a sequential gear box though, and they sound great ( heard one at a mini show in England).
I have heard it is one of the easiest engine conversions for the mini as basically you build the kit up on the subframe first.
I think in total including upgrading the brakes and suspension it will cost around 60,000 kr
I was worried about the rules and regulations of such a conversion here in Sweden - so would love to hear what would be needed?
Cheers
craig
Re: Front monterad MC motor
Postat: 29 augusti 2010 kl. 00:12
av silverbullet 96
would such a car pass through bilprovning?
Re: Front monterad MC motor
Postat: 29 augusti 2010 kl. 21:10
av jonas
Klippt från SFRO:s hemsida:
För bil som ÄR ombyggt fordon gäller som tidigare:
-Den effekt/det vridmoment som tillverkaren intygat som max.
-Om ingen uppgift finns från tillverkaren kan effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!
-Alternativt kan max 15kW/100kg tjänstevikt godtas om bilen konstruktionsmässigt är OK
R1motor med 170hk, då ska bilen väga typ 850kg, de e bara att blya
Min bil vägde in på 650 kg utan förare och får då ungefär ha som max 6,5*15= 97,5kW asså omkring 130hk.
Men eftersom swiftmotorn ger typ 100hk blev det den effekten inskriven.

Re: Front monterad MC motor
Postat: 2 oktober 2010 kl. 21:51
av minimini
går dom strikt efter fabriks uplysning om hk eller går det att strypa den o ha bänkpapper på typ 120 hk isåfall är det inget problem att få den som ombyggt fordon. vet inte men det hade varit intr att veta