Sida 1 av 1
Torr vs vätske fjädring.
Postat: 9 mars 2007 kl. 10:48
av makervall
Finns det någon anledning att byggaom från vätske till torr om bilen bara ska köras på väg under någorlunda ordnade former?
Om jag har förstått det rätt så var det torrfjädring på de första bilarna men -63 började man med vätskefjädringen och gick sedan tillbaks till torr.
Är de första torr samma som de senare?
Det måste ju finnas någon anledning till att man bytte till torr igen.
För/nack -delar med de olika systemen?
/Magnus
Postat: 9 mars 2007 kl. 11:04
av Snailspeed
Torrfjädringen kan inte läcka vätska och ställa sig på genomslagsgummina.
Du behöver en pump för att pumpa upp fjädringen efter vissa reparationer på vätskefjädringen.
Bilen blir lite mjukare och inte så studsig i gången med vätskefjädring.
Bilen kan komma i svängning framåt-bakåt med vätskefjädring vi flera gupp i rad med samma avstånd mellan guppen.
Vid byte till torrfjädring från vätskefjädring blir bilen extremt hård i fjädringen om man inte byter till torrfjädringens bärarmar fram och bak samtidigt. Skålarna som kulan till trumpeterna sitter i har ett annat läge i bärarmarna som ger hårdare fjädring än torrrfjädringens bärarmar.
Jag tycker att det är charmigt med vätskefjädring på kojor (har 2 stycken) och kommer att behålla det på mina bilar. Har man bara koll på rören så de inte är rostiga så är det oftast inga problem med systemen.
Det är ju också en fördel om man har en pump eller känner någon som har en. Jag har en och ni som bor i närområdet får mycket gärna höra av er om ni behöver hjälp med att pumpa era bilar hydrolastic- eller hydragasfjädring.
Postat: 15 mars 2007 kl. 19:03
av makervall
Tackar för svaret.
Ingen som kan svara på om det är samma torrfjädring före och efter vätskefjädringen?
/Magnus
Postat: 15 mars 2007 kl. 23:03
av Snailspeed
Samma don och bärarmar både före och efter. Det byttes till mjukare don någon gång på 80-talet tror jag.
Postat: 1 april 2007 kl. 18:53
av Honken_
Hoj lånar tråden lite hoppas det inte gör nåt. vilka delar måste man byta för att konvertera en vätskebil till torr?
Postat: 1 april 2007 kl. 19:00
av Snailspeed
Du måste byta vätskedonet till gummikonan både fram och bak, trumpeterna ska sättas i för torrfjädring och det måste monteras övre stötdämparfästen fram och nedre dito bak.
Postat: 1 april 2007 kl. 20:41
av Honken_
tackar för svaret. räkna lite på vad det skulle kosta skulle bli dyrt. så det blir till att sätta fart på hydrolasticen