Sida 1 av 2

Problem med vindrutetorkarmotorn....

Postat: 29 mars 2007 kl. 16:04
av Fredrik
Hej jag undrar om det går att renovera vindrutetorkarmotorn eller om man måste köpa en ny. Den går men är svag, fungerar om man har vatten på rutan. Batteriet och generatorn är ok.
Den sitter i en mini 1000 78"

MVH Fredrik

Postat: 29 mars 2007 kl. 17:35
av Per Eklund
Testa med att köra rent kontaktytorna på torkarmotorn. Gnugga av kontakt bläcken så dom blir rena. kanske bara är dålig kontakt.
//Per

Postat: 29 mars 2007 kl. 17:50
av johan_palm
samt olja upp armar och dra ur motorn ur röret och fetta in spiralen...

Postat: 29 mars 2007 kl. 19:16
av BOA
Hej
Hade problem förra året med sega, orkeslösa vindrutetorkare. Orsaken var kraftigt spänningsfall från startreläet. Det var dålig kontakt på anslutningen på startreläet som matar ut spänning till bl.a strömställaren för torkarna. Efter rengöring och byte av kabelskon så funkade torkarna.
Så kolla och gör rent anslutningen på startreläet och kanske byt kabelsko.
Mvh/ BOA

Torkarna stannar åt fel håll..

Postat: 10 december 2007 kl. 19:16
av MiniAnders
Har ett annat problem med mina torkare, de stannar åt fel håll när man stänger av dem. Alltså åt vänster. (De går lite långt också, så den vänstra sticker utanför rutan lite)
Hur gör jag för att rätta till det?
Kan ju inte bara lossa torkarna och skruva fast dem i rätt läge, då åker de ju ner på huven när man drar igång dem..

Postat: 10 december 2007 kl. 19:40
av John Doe
Som med allt annat så lever vissa saker sina egna liv! Och även jag har problem med mina torkare... Det slår tillbaka långt utanför fönstret ner mot huven så att bladen förstörs :P Sen så låter det en hel del om dem...

Plocka ur allt, smörj upp och byt skor så ska du se att det fungerar, gör det inte så får du lov att köpa ny motor :wink:

Postat: 12 december 2007 kl. 19:41
av Peder
jag har haft problemet med "svaga" torkare. Det berodde på att reläet
som sitter på torkarmotorn hade korroderat en massa.

Att torkarna går för långt utanför rutan kan bero på att muttern som gängar
fast torkarmotorn mot skidan som fjädern löper i har gängat upp sig.
Har varit med om det. Det kan vara svårt att upptäcka om man inte tittat
efter just det.

Postat: 12 december 2007 kl. 19:42
av MiniAnders
Har läst min reparationhandbok noggrant nu. Det ser ut som att det bara är en rotor i motorn som är felvänd. Bara att öppna och sätta åt rätt håll så är nog problemet löst.

Postat: 12 december 2007 kl. 20:32
av Snailspeed
På mk I och mk II så parkerar torkarna åt höger på vindrutan. På mk III och uppåt så parkerar de åt vänster. På tidiga mk I så är slaget för långt så att bladen slår i gummilisten.

Postat: 14 december 2007 kl. 19:29
av MiniAnders
Är ganska ny på det här.. Hur vet man om man har en MKI, II eller III?
Kan bara se att det är en Austin Mini 1000 -73 på reg. beviset..

Iallafall tror jag inte att torkarna ska sitta som på bilden nedan..?


Bild

Postat: 14 december 2007 kl. 20:51
av Hans L
Du har en Mk III. Den kom i slutet av -69 som -70 års modell. Fram till dess så hade Mini utanpåliggande dörrgångjärn och skjut-fönster. Mk III fanns fram till -76.
Torkarna kommer upp på rätt ställemen vilar åt fel håll. Pluggarna är för om bilen är högerstyrd. Då går torkarna åt andra hållet, precis som de tidigare gjorde på alla MkI och Mk II. Mitt tips är att tidigare ägare bytt torkarmotor och råkat få en tidig sådan. Rådet blir alltså: Byt till en senare torkarmotor! Det finns säkert någon här på forumet som har en liggande till en billig penning. :D

Postat: 14 december 2007 kl. 21:09
av Snailspeed
Ser att du bor i Jönköping MiniAnders. Jag håller till i Borås och jag har en hel hög torkarmotorer liggandes. Hör av dig om du vill köpa en.

Postat: 15 december 2007 kl. 11:34
av Hylsan
Hans L skrev: Du har en Mk III. Den kom i slutet av -69 som -70 års modell. Fram till dess så hade Mini utanpåliggande dörrgångjärn och skjut-fönster. Mk III fanns fram till -76.
Ursäkta att jag lånar tråden lite...men
Har jag en mark IV då för min är en 78:a??

/Hylsan

Postat: 15 december 2007 kl. 17:42
av Snailspeed
Det stämmer at du har en Mk IV. Mk V kom -84 har jag för mig när A+ kom och 12" hjul blev standard.

Postat: 15 december 2007 kl. 18:39
av Hans L
Här finns en mycket bra sida att utbilda sig i ämnet "Mini Mk?": http://miniresource.com/index.php
Klicka sedan bara på "Model Information" :D