Sida 1 av 1

97:a som börjat rosta

Postat: 30 mars 2007 kl. 12:54
av Doleman
Tjena!
har precis köpt mig en Mini Cooper -97 som börjat rosta litegrann under vindrutan
Lacken är bara "lite bubblig" än så länge...

Är det lönt att göra vid det nu eller ska man vänta lite?
Jag är väldigt okunnig på bilar så jag vet inte :P

Postat: 30 mars 2007 kl. 14:08
av minitokig
Grattis!
Akta så inte rutan ramlar ut!
Sök på gamla inlägg om detta..

Postat: 30 mars 2007 kl. 15:22
av kerguelair
rost kommer alltid innifràn sà att säga. Alltsà under färgen och bubblorna... nà, ju mer du väntar, ju mer jobb blir det...

Postat: 30 mars 2007 kl. 19:33
av mickef
Sälj skiten fort som faan annars blir det som för mig , min är omlackad 2 ggr och nu har jag hittat nya bubblor .
Det går inte att bli av med den , det kommer bara på nya ställen hela tiden.

Postat: 1 april 2007 kl. 12:53
av kerguelair
jag har redan propagerat för detta, men biltemas linolja i spray är helt suverän. Okay, bilen luktar fiskebàt när det blir varmt, men ingen rost nàgonstans :-)
Jag kör inte mk7:an pé vintern, men Mk3:an brukade jag dränka i linolja, även utanpà lacken. Klibbigt och gulaktigt och fullt, men rostfritt...

Det enda stället jag glömde att kleta in var A-stolparnas insida...och dom dog :-(

Postat: 2 april 2007 kl. 19:29
av Hans L
Ut med framrutan och bort med gummilisten! Nu! Direkt! I kväll!
Jag har en av de sista hundkojorna, en Mini Cooper Sport årsmodell 2000, inregistrerad 5 Okt 2000. Jag hade en ynka liten bubbla synlig i kanten mot nedsidan av gummilisten men hade läst här på forumet hur det kunde se ut.....och det gjorde det! Fastän bilen hade stått i varmgarage för vinteride i 3 månader så rann rostvatten ned över skärmarna när jag plockade bort rutan och gummilisten. Plåten bakom såg bedrövlig ut. Orsaken är den idiotiska gummilisten som kom under 90-talet. Den skapar ett tomrum mellan list och kaross. Dit kommer det in vatten men inte ut! Tre plåtar är punktsvetsade mot varann så det finns gott om föda för rosten. Nu hann jag i tid så jag behövde inte komplettera med ny plåt.
Bästa lösningen är att byta till en list av gammal modell, enligt bra tips som jag läst här på forumet. Jag tänker dock prova en annan variant efter samråd med en glasmästare på bygden. Vi kommer helt enkelt att fylla tomrummet mellan list och kaross med speciell tätmassa med hjälp av ett speciellt verktyg. Det är bökigare men då behåller jag originalutseendet.
Hör gärna av dig med mail-adress om du vill ha bilder på eländet. Jag har lite problem med att få in dom här.
:(

Postat: 2 april 2007 kl. 20:38
av Frejkan
Skittråkigt att de här sena årsmodellerna rostar! Såg en vit 90-talare i förra veckan som verkade vara smårostig längst ner på karossen under listen som löper längs hela karossidan.

Postat: 4 april 2007 kl. 11:28
av Doleman
Ajajaj låter inge vidare alls detta...
Funderar lite på om man inte kan fylla tomrummet under listen med t.ex siliconmassa eller liknande? Bara så vattnet inte kommer in...

Fast då sitter klart gummilisten där den gör :P
Ska kolla på det under påsken så får vi se sen :)

Postat: 4 april 2007 kl. 12:09
av johnson
Vanligt silicon ska man inte ha på bilar har ja hört, inte på plåt/lacken iaf
Aggresivt eller nåt så de bara rostar mer istället. Så nåt annat vore nog att föredra då.

Postat: 5 april 2007 kl. 11:31
av Hans L
Silicon är inte bra i detta sammanhang. Vissa sorter bildar ättiksyra när de härdar. Dessutom är silicon ej övermålningsbart.
BILTEMA har polyuretanmassa för ändamålet, art nr 36-4809, "Vindrutetätning". Pris 54:90 för en patron.
Men.....vindrutan skall ut först! Det gäller att få området helt torrt, att få bort gammal rost och att rostskydda på nytt. Sedan kan man montera och täta ordentligt.
Att få ut rutan går bra med hjälp av en kompis och stor försiktighet. Att få i rutan brukar också att gå bra med samma metod, utom när det gäller "spränglisten". Jag brukar sätta gummilisten i öppningen och sedan trä in glaset i gummilisten, delvis med hjälp av ett snöre i spåret för glaset. Anledningen till att jag inte sätter listen på glaset först är att jag vill skona den nylagade plåtkanten så mycket som möjligt. Du kan få rutan på plats såpass att du kan köra till en glasmästare för att få i spränglisten och hjälp med tätningen. :)

Postat: 17 april 2007 kl. 17:39
av kerguelair
hur ser jag skillnaden pà den gamla och den nya läckande listen ?
Den som sitter pà min 97:an ser precis ut som den som sitter pà kompisens 72:a....


(minimania.com säljer en "enlarged" list som skall stoppa vattenintràng.)

Postat: 17 april 2007 kl. 19:29
av tallefjanten
d är just den "enlarged list" du ska undvika.
fattar inte att dom kunde göra sånn korkat list.
endast framrutelist från 59-till 94 är d som gäller.
titta på ytterkant till ytterkant på gummilisten,så ser du att
den som sitter på rover cooprarna har nästan dubbla bredden mot den gamla gummilisten. problemet är att dom extra breda gummilisterna
ligger uppepå rutramsfalsen.och det skapar luftfickor med kondens och
rost som brev på posten+ rovers fatala nonchalans för rostskydd!

Postat: 20 april 2007 kl. 09:51
av kerguelair
Kul :-) Dà är det den gamla listen som sitter pà min Rover. Glad överaskning !