Sida 1 av 1
Cooper 850??
Postat: 2 februari 2005 kl. 12:46
av Miggel
Nu fick jag då regpapper till en 62a Cooper, men enligt registreingsbeviset så är detta en 850 Cooper!?
Nu vet jag att förste Coopern som kom ('61?) var då 997 Cooper. Nu finns själva bilen inte längre, och jag tror då att detta är en 997 istället. Enligt han som jag fick papper ifrån så hade bilen 7" skivar fram men en 850 motor...och det är också det ända som är kvar...
Postat: 2 februari 2005 kl. 13:19
av -Magne-
Det er noe som er galt.. 7"skiver var det bare på cooper modellene, og den kom med 997 motor til '64 mener jeg, så kom 998 motoren. cooper har aldri vært produsert med 850.
så enten er det en 850 som de har satt på 7"skiver, eller så er det en 997 som de har satt inn en 850 i, men det virker litt usannsynlig.. eventuelt husker han feil, og det var en 997 motor i.. ikke enkelt

Postat: 2 februari 2005 kl. 21:30
av Nyman
Nästan alla 997 cooperbilar som togs in i sverige blev regade som
Morris 850 cooper el. liknande.Förmodligen för att få billigare
försäkring el.så. Detta gjordes av BMC sverige i Södertälje.
Så dina papper är med all säkerhet från en 997:a.Alltså med 7"
skivor o dubbla HS2:or osv.
997
Postat: 2 februari 2005 kl. 22:37
av mini2fast4u
Min 63 .a är en 997 Cooper (catalinahissen) 7" Bromsskivor med de små padsen och dito passande ok och de tunnare skivorna. Samt dubbla HS2 or. Reggad som Austin Cooper 997........
Konstigt
Postat: 2 februari 2005 kl. 22:48
av mini2fast4u
Motorn i min 997 a hade även en 9 bultad Tidig S topp 12A185 monterad!
Vet inte om det kanske va för att testa ut grejjorna innan S en kom?????
Gick som fan gjorde den iaf!
Postat: 2 februari 2005 kl. 23:33
av Cooper-74
Alla Cooper 62or är regade som ''850 Cooper'' varför det blev så vete f-n.
Fler än man tror! 25 stycken!!
Tyvärr har jag blivit av med Teknikens Världs bok från -63 (62?) men där stod det också 850 Cooper!
Får väl ut och leta på antikvariat...

Postat: 3 februari 2005 kl. 00:07
av minitokig
12A185 fanns i två varianter, en f cooper(small bore) och en f cooper S (big bore). det var tydligen något överlapp i numrerandet , S varianten byttes sedan nr t AEA626 om jag inte minns fel....
Någon här som vet mer? Det var ett tag sedan jag läste det och jag kommer ej ihåg alla detaljer....och datorn där jag sparade detaljerna har ju kraschat för länge sedan...