Sida 1 av 1

Topplockspackning

Postat: 26 februari 2005 kl. 09:54
av Larsa
Är det någon som vet av någon firma som tillverkar tjockare topplockspackningar till hundkojan?

Jag har en mini med för hög kompression. Toppen går inte att ta ur mer.

Jag har fått tips om att sätta dit dubbla topplockspackningar men jag undrar om det funkar eller om man blåser packningarna?



En tjockare toppackning skulle nog vara det bästa men vem tillverkar dessa?

Postat: 26 februari 2005 kl. 13:00
av Anders86
Kanske e fel.. Men man kan göra i kopparplåt... Sen om de håller vet jag inte... :?

Postat: 26 februari 2005 kl. 13:08
av Per Eklund
Fick råd av en när jag skulle sätta dit min topplockspackning, att pensla den med klar shellack, tror det stavas så?....ett tunt lager någon timme innan tills det har slutat kladda. Vad jag fattade det som så skulle det hjälpa till så den blev tätare, och den skulle va mycket lättare att ta bort, när man har kört sönder packningen.



/Per

Postat: 26 februari 2005 kl. 14:37
av Larsa
Problemet är att det är för hög kompression, dvs större risk att skjuta en kolv. Motorn är byggd för att gå på 104 oktan, dvs boostertillsats i den vanliga soppan.

Postat: 26 februari 2005 kl. 15:29
av mongoose
Har du starkare topplockbult typ ARP eller D.Wizards dylik (från Minispares)? vad har du för komp.förhållande?..Minispares har ju ett antal olika topplockspackningar för olika ändamål/högre komp.

Annars så instämmer jag på Per Eklunds tips om Shellack,först smeta på och låta den torka fullt ut och 10min-1timme innan du monterar toppen att stryka packningen yttligare! (ett tips jag fick av Henrik Walli på Dalhems bildelar för en herrans massa år sedan./Mongoose

Postat: 26 februari 2005 kl. 23:32
av suzi
Det går att anvenda två standard packningar!!Det har jeg gjordt til og med med turbo! :lol:

komp-trubbel

Postat: 28 februari 2005 kl. 22:38
av MISSE
VARFÖR INTE BLANDA I 20-30% E-85 (ETANOL) I BENSINEN. HAR SJÄLV GJORT AV MED NÅGRA KUBIK,ANVÄNT FRÅN 10% (HÖJER C:A 2 OKTAN)UPP TILL 100%. ÄR DESSUTOM BILLIGARE... http://WWW.ETANOL.NU HAR LITE E-85-FAKTA

Postat: 1 mars 2005 kl. 23:48
av Larsa
Tack all hjälp!

Jag har inte en aning om vad jag har för bultar i min motor, den byggdes på 70 talet för banracig och är på totalt ca 1550 kubik. Den är borrad 73,647 mm och med en vev på hela 91 mm!

Det är nog den största volymen på en hundkoja motor som finns i Sverige tror jag.

Dock skulle jag vilja byta kolvarna mot några kolvar som är bättre än de Hepolitekolvar som sitter i nu. Motorn är körd med oktanbooster tidigare så det får väl bli detta igen. Till detta har jag en Weber 45:a och diff.



/ Lars