Sida 1 av 1

lördagsnöjet..

Postat: 13 maj 2007 kl. 00:43
av _clubman_
kurs i hur man byter styrstång... :lol: man börjar med å parkera bilen på pallbockar. inte på ramen för den ska man sänka... Bild

sen tar man bort däck å p-ändar..
Bild

sen så tar man bort bult på rattstången och slår i lämplig mejsel eller kniv

Bild

sen så lossar man övre bultarna inne i motorrummet.. bara på dom lite nyare...

Bild
Bild

sen så lossar man på dom nedre fästena under bilen... glömde fota lite då... :lol:


även dämparna ska lossa för å få ner ramen lite...

sen så ere "bara å lossa u-klammorna på styrstången innefrån kojan...

ta fram lämpligt verktyg typ kobenet... bryta neråt samtidigt som en lämplig medhjälpare försöker dra ut den gamla styrstången..

:shock:

svårare än så är det inte... men det roliga börjar väl som vanligt när allt ska ihop med... hade ju lite annat jobb i dom trakterna med så ... :lol:

Bild

Bild

svetsar det för tredje gången nu så börjar se ut som kattskit nu... ett 3-1 system sökes med glödljus å förstoringsglas.. :lol:

kommer flera bilder på måndag eller tisdag efter lite inhandling av lite mera gummidetaljer...

Postat: 13 maj 2007 kl. 08:56
av minitokig
Härligt jobbat!

Postat: 13 maj 2007 kl. 15:55
av crowan
Mycket bra initiativ!

Såna här guider skulle det läggas in fler. Jag är så dålig på att fota när jag väl är igång, men ska försöka komma ihåg det nästa gång man gör något större.

Postat: 13 maj 2007 kl. 18:00
av Henrik
Shysst gjort.
jag skulle köpa ett riktigt Maniflow rör så skulle du inte få dessa problem.
har själv aldrig haft det problemet.
Ett tre till ett system fungerar bara bra på högvarviga(8000 och uppåt) storblockare 1380 och större samt att du måste ha hardy Spicer drivknutar för att få plats med tre rör ner. Visst det går men då är du tvungen att buckla till mitten röret rejält för att få plats med drivknuten.

//Henrik

Postat: 13 maj 2007 kl. 20:37
av _clubman_
det är ett maniflow... dock vet jag inte vad för sort....

det är en 1380... högvarvig så det räcker till.. :lol:

har dock haft racklet lindat för å få lite mera fart på gaserna så det är det som är boven sista gången iaf...

Postat: 14 maj 2007 kl. 18:55
av igel_son
haha grym! Borde göra en "how to do" tråd med massa tips :D

Postat: 5 juni 2007 kl. 23:20
av _clubman_
gjorde ett litet grabbatag igår å idag...
monterade dit styrstången. bilder kommer imorrn....


satte även dit nya fina polyflex-bussningar i bärarmen.

Bild

sen så för å få dom ställbara casterstagen å sitta så här...

Bild

då fick man göra så här med bärarmarna..

Bild

Bild

det är bra mycket material kvar trots en bra borthyvling...

Bild

kommer mera bilder imorrn på casterbussningar å u-klammor samt mera... :lol:

Postat: 9 juni 2007 kl. 23:08
av _clubman_
eftersom alla bilar höll för dagen och det va svalt i garaget 18 grader. så fick man lite gjort idag...

monterade ihop högersidan klart förutom stötdämpbult som inte kan sättas dit än för måste ju sänka ramen lite mera för å få dit nya polyflexbussningar på "tornen"

Bild

sen så började man lite smått med vänstersidan.. en bult som satt som själva fan va stötdämparbulten som går igenom övre bärarm.. blev lite misshandlad..

Bild

märkte även att bussningar i bärarm även hade lite spricker i sig...

Bild

sen så tog man den lite rostiga undrebulten till bärarm in i fattigmansblästerskåpet...

Bild


grejor blir ganska så fina å rena sen efter lite blästring..
:lol:

Bild

dom negativa bärarmarna fick smaka på lite färg bara för dom va målade för 2 år sen...

Bild

allt går givetvis i den galanta bmc-motorgrön... köpte 10 burkar på en gång..

Bild

Bild

måste ju även visa på dom däringa adjusta-ride med... klart smidigt å kunna höja-sänka efter humör.. :lol:

Bild

över and ut för idag! :D

Postat: 7 juli 2007 kl. 01:39
av _clubman_
Henrik skrev:Shysst gjort.
jag skulle köpa ett riktigt Maniflow rör så skulle du inte få dessa problem.
har själv aldrig haft det problemet.
Ett tre till ett system fungerar bara bra på högvarviga(8000 och uppåt) storblockare 1380 och större samt att du måste ha hardy Spicer drivknutar för att få plats med tre rör ner. Visst det går men då är du tvungen att buckla till mitten röret rejält för att få plats med drivknuten.

//Henrik

provmåttade lite idag ett 3-1 rör på en knutlös motor och det får nästan plats med en spackelburk som är 105 mm bred... och om inte jag kommer ihåg helt fel så är väl dom nyare drivknutarna lite mindre???
så kontentan måste väl bli att det får plats med ett sånt? andra åsikter önskas!

Postat: 7 juli 2007 kl. 02:06
av _clubman_
måste ju visa "veckans" jobb med...

med en sån här av bättre modell så kan man göra mycket kul! "inte julakvalisorta på den helst för den va totalt kass så jag hittade en annan gammal hos grannen"

Bild


och med autosol så gick det enklast... prövade återigen med julas polervax.... men den va likaså kass att använda...


Bild


denna ska man tydligen ha för å täcka över härligheten sen...


Bild


så här såg fälgarna ut förra året... dock mera ärg å skit på dom nu...


:cry:


Bild


efter en rejäl gnuggtvätt....


Bild


Bild


och typ så här blev slutresultatet.. alla 4:a ser ut så här nu! :D
tar ca 2 timmars polerande styck! men det är det värt sen!

Bild

Bild

och som kronan på verket så e dom skodda med a032:or numera oxå.. :D :D :D

så numera är det bara att jaga packning så man får ihop allt igen efter att man provkört i 15-20 minuter och hunnit med att konstatera att framvagn kändes helt ok nu när man körde lite konbana mellan strecken på vägen! :lol: kände även att däck va runda å fina...
hörde dock i garaget ett högt å tydligt pling från dom nedre regionerna när den stått å svalnat ett tag efter provturen... startade idag och märkte ett jävligt bekant ljud.. spräckt grenrör igen! meckade bort allt och kunde se att det va en microskopisk spricka bredvid svets igen.. men kan inte låta av det så blängde vidare... hmmm svart på fläns till mittre röret!... kollade på den och den hade slagit sig... kollade på packning oah den va blåst i underkant! :x så nu börjar man bli lite less på å bo i garaget.. :lol: ///över och ut på ett tag.. måste mecka nu så man får ihop den tills på tisdag "3 dagar" då m,an ska besikta!