Sida 1 av 1

Motorblock 998cc / 1098cc

Postat: 2 juli 2007 kl. 07:06
av Manne
Är det samma block på 1000 och 1100? Dvs kan jag ta min 1100 vevaxel och sätta i mitt 1000 block och på så sätt få en 1100? Om blockhöjden är samma och 1100 har mer slag så måste väl kolvhöjden skilja mellan motorerna, eller?

Postat: 2 juli 2007 kl. 16:43
av tallefjanten
japp! motorblocken är lika, veven har längre slag.kolvbultshålet
sitter längre upp på 1100 motorn

Postat: 2 juli 2007 kl. 18:39
av Manne
Det var det jag misstänkte, va bra!

Tack / m

Postat: 2 juli 2007 kl. 18:48
av Manne
En undring till, har alltså en Austin 1100 motor + Cooper 998 topp. Behöver jag ha plana kolvar för att få upp komp eller funkar standard. Kompet blir ju högre i och med att toppen är gjord för 998 motorn. Nån som har denna konfiguration på sin bil?

Postat: 2 juli 2007 kl. 20:52
av tallefjanten
kolla om du inte har en MG 1100 motor. dom har Cooper toppen
orginal. har själv en MG 1100 motor.
har du en MG motor så ska motornr börja på 10GR TAH eller 10 GRB TAH
är d en Austin/Morris 1100 motor börjar den på 10 AMW TA eller 10H

Postat: 2 juli 2007 kl. 22:16
av Manne
Det är en Austin 1100 med motorkod 10AMW TAH

Postat: 2 juli 2007 kl. 22:32
av tallefjanten
har du orginala 202 toppen t 1100 kan du väl
kolla hur mycket volym d är i förbränningsrummet på den.
jämför med 295 toppen(cooper 998 /mg1100.
troligen måste du plana Cooper toppen.
MG 1100 kolvarna har mindre "skål" i kolvtoppen än
Austin/Morris 1100 kolvarna. därför tror jag du får för liten komp om
du slänger 295 toppen rakt på.

Postat: 2 juli 2007 kl. 22:45
av Manne
Låter vettigt. Bara att ta fram drinkmätglaset alltså.

Tack / m