Sida 1 av 1

Oljetryck

Postat: 16 juli 2007 kl. 22:27
av crowan
Jag har problem med min nya motor. Oljetryck varningslampan lyser hela tiden. Tänkte att den var sönder och beställde en ny som jag satte dit ikväll.

Men den slocknar fortfarande inte. Det känns som att det är alldeles för mycket olja uppe vid vipporna för att det inte ska vara något oljetryck alls.

Kan man mäta direkt på tryckgivaren på något sätt för att utesluta att det är något elfel som gör att den lyser?

Om det inte är det, vad skulle kunna vara fel så att man inte får något tryck? Olje pumpen, eller finns det andra alternativ?

Postat: 17 juli 2007 kl. 12:52
av crowan
Ingen som har någon idé?

Postat: 17 juli 2007 kl. 13:41
av Per_cooper
1. Koppla bort sladden från oljetrycksgivaren.
2. koppla en testlampa från oljetrycksgivaren till + (om du har negativ jord)
3. provstarta slocknar lampan så är det elfel. troligtvis så jordar kabeln någonstans på väg till oljetryckslampan.
Slocknar inte lampan så är antingen oljetrycksgivaren trasig eller så har du inget oljetryck.

Postat: 17 juli 2007 kl. 14:04
av crowan
OK, det ska jag prova!

Om jag inte har något oljetryck, vad kan vara fel då?

Postat: 17 juli 2007 kl. 16:50
av mini1275gt
skruva bort givaren och ha nån som vrider på start nycklen, (Koppla bort + från tändspolen så den inte startar), kommer det inget då har du definativt inget tryck,
vad kan de beror på..... en massa sakor, är motorn sprillans ny? Då brukar jag hälla i oljan där utagget är till filtert och rotera motorn baklänges så den är fylld med olja, Är pumpen ny och är presis snus torr kan jag tänka mig att den kan har svårt att suga upp eftersom den har inget olja isig för att täta sig själv...,
kolla detta först....

Postat: 17 juli 2007 kl. 23:00
av crowan
Nu hann jag bara snabb kolla, men när jag höll på och koppla av och på sladdar upptäckte jag att det inte var den röda lampan som indikerade på oljetrycket :shock:

Utan det var den oranga som jag trodde var till tändningen. Och den har aldrig lyst...

Ska kolla mer noggrant imorgon, men jag håller tummarna för att det är en enkel felkoppling :lol:

Postat: 18 juli 2007 kl. 19:59
av Snailspeed
Tag för vana att köra motorn på starten tills du får upp oljetryck om motorn varit isärplockad eller stått en längre tid, till exempel över vintern. För att motorn ska gå runt lättare så skruva ur stiften och koppla samtidigt bort minuskontakten på tändspolen. Tar du pluskontakten så kan den jordas mot motorn om du har otur och bränna upp elsystemet. Får du inget oljetryck efter 10 - 15 sekunders körning så lossar du den stora banjokopplingen till röret till oljefilterhållaren och pumpar i olja med en oljekanna in i blocket så att du får olja ända upp. På detta sätt fyller du oljepumpen med olja och tätar den så pass så att den kan suga upp olja från sumpen.