Sida 1 av 1

Oljetrycket

Postat: 22 juli 2007 kl. 09:51
av optus
Gäller Princess 1100, 1965.
När jag startar visar mätaren på "50", men när motorn blir varm sjunker det till ca "25 - "20". Är det normalt? Om inte, var skall jag leta efter felet?
Denna bil har bara en SU-förgasare, enligt instruktionsbok och koll på internet skall det vara två st. Någon som vet varför? Har sett en annan Princess från 1965, den har två. Är det Lucas igen ???
Optus

Postat: 22 juli 2007 kl. 19:35
av Snailspeed
Med kall motor ska du ha 75 psi i tryck.Med varm motor och olja så är 20 ok på tomgång och minst 40 när du varvar lite.
Det är antagligen bytt motor på din bil om du bara har en förgasare.

Oljetrycket

Postat: 22 juli 2007 kl. 20:17
av optus
Tack Oscar, följdfråga: är 75 psi lika med 50 på min oljetrycksmätare ?
Trycket stannar på 25 - 20 hela tiden, även vid högre varv. Var söka felet ?
Jag tror inte att motorn är bytt, för det finns bara ett uttag för luftfiltret i torpeden bakom förgasaren.
Du har ju en Princess, var kan man få reda på statistik, import, försäljnng av bilarna samt hur många det finns nu ?
Hälsn
Optus

Postat: 22 juli 2007 kl. 21:32
av Snailspeed
Statistik på hur många det finns idag kan nog bara vägverket svara på, resten vet jag inte.

Mätaren är graderad i psi (pounds/square inch, lbs/■")

Kan vara övertrycksventilen som hängt sig. Under banjokopplingen, den som röret till oljefilterhållaren sitter i, finns det en bultskalle med upphöjd mitt. Lossa denna bult, ta vara på kopparbrickan och fjädern när du tar loss den. I hålet finns det en plunge, Den kan fastna om det kommer skit mellan den och hålets väggar. Försök få ut plungen med en magnet eller med tryckluft. I nödfall kan man starta motorn och hoppas på att oljetrycket trycker ut den. Nu har du dåligt tryck och då har den i så fall fastnat uttryckt en bit och då prövar du att trycka in den i botten på hålet. Har du nu högre tryck än innan så måste plungen ut och slipas ren från grader och hålet rengöras från skräp.

Oljetrycket

Postat: 23 juli 2007 kl. 13:25
av optus
Jag har lossat den stora bulten, tagit ut fjädern och plungen ( det är väl den som ser ut som ett litet snapsglas ? ), den följde med fjädern ut, sedan testade jag att sätta dit den igen och ta ut den några gånger, Den löper utan hinder.
Skall nu kolla om det är någon förändring på trycket.
Tack så mycket för dina snabba svar och goda råd.
Optus

Re: Oljetrycket

Postat: 23 juli 2007 kl. 13:36
av minitokig
optus skrev: ( det är väl den som ser ut som ett litet snapsglas ? )
Skål! :wink: