Sida 1 av 1

Hjälp med förgasarjustering! Snälla...

Postat: 14 augusti 2007 kl. 23:59
av maig
Jag vet att det finns ett gäng trådar om detta men jag vill ända höra om nån har nåt tips utifrån mitt fall...

Jag måste choka rejält för att överhuvudtaget kunna köra (även nu på sommaren) innan motorn nått normal temp. Det räcker inte med att choka lite, typ en centimeter, utan hela spaken ut - annars dör liksom motorn vid gaspådrag. Hade en Saab en gång med SU och den behövde man inte choka på sommarn alls.

Detta tycker jag tyder på för mager blandning (eller?) så jag skruvade på munstycksmuttern där under. Nu får jag inte ut den mer - verkar vara helt i utskruvat läge. Något bättre men inte bra. Det verkar vara galet, vad jag kan läsa utifrån forumtrådarna, att den ska behöva vara helt utskruvad.

Den går jämnt på tomgång och hyffsat även vid gaspådrag när den är riktigt varmkörd - men det känns som den drar massa soppa också. Jag har inte kollat om den verkligen gör det men tanken blir fort tom.
Dock ser stiften brungrå och fina ut...

Om jag nu vill börja från scratch och ställa in förgasarn - hur börjar jag???
Jag har en Mini 1000 original (HS4 väl?) sånar som på ett sportluftfilter (Pipercross). :roll:

Postat: 15 augusti 2007 kl. 02:43
av maig
Förresten - hittade inte den där lyftpinnen som det skrevs om här nånstans.
Skulle sitta under förgasarn men den finns f-n inte...

Lägger in lite bilder på eländet...
Vad är det förresten för insug jag har? Det står "MINI SPORT" på. Original???

Bild
Bild
Bild

Postat: 15 augusti 2007 kl. 07:51
av tallefjanten
jag har ju tipsat dig om en kille i solum i kovland flera gånger ,
men d duger inte 8) att du har skruvat ut munstycket helt ut är
helt galet! ring till honom så kan han titta på den

Postat: 15 augusti 2007 kl. 11:05
av maig
Lugn, Talle! :D
Kanske ringer honom nu då... fast jag gillar ju att skruva själv (höll på till 3 inatt) - ÄVEN om jag inte kan så mycket NU så kanske jag lär mig. Det var ju bla därför jag köpte den här bilen... :wink:
(att jag inte ringde honom förut berodde på att jag av en slump råkade stöta på en kille som har motorslipfirma i Sundsvall som hjälpte mig fixa toppen)

Postat: 15 augusti 2007 kl. 14:59
av tallefjanten
jo jag förstår dig :D
men nu verkar d som du har skruvat bort dig totalt :D
iallafall när d gäller förgasarn

Su-förgasare

Postat: 15 augusti 2007 kl. 20:13
av optus
Jag hittade denna länk, kanske kan den hjälpa dig.
http://www.su-service.net/uploads/4.pdf. Jag kan inget om förgasare själv, men infon som finns här verkar riktig.
Hälsb
Optus

Postat: 16 augusti 2007 kl. 08:22
av crowan
Kan det inte vara fel nål? Kan kanske behövas bytas till en som ger en lite fetare blandning?