Hjälp med förgasarjustering! Snälla...
Postat: 14 augusti 2007 kl. 23:59
Jag vet att det finns ett gäng trådar om detta men jag vill ända höra om nån har nåt tips utifrån mitt fall...
Jag måste choka rejält för att överhuvudtaget kunna köra (även nu på sommaren) innan motorn nått normal temp. Det räcker inte med att choka lite, typ en centimeter, utan hela spaken ut - annars dör liksom motorn vid gaspådrag. Hade en Saab en gång med SU och den behövde man inte choka på sommarn alls.
Detta tycker jag tyder på för mager blandning (eller?) så jag skruvade på munstycksmuttern där under. Nu får jag inte ut den mer - verkar vara helt i utskruvat läge. Något bättre men inte bra. Det verkar vara galet, vad jag kan läsa utifrån forumtrådarna, att den ska behöva vara helt utskruvad.
Den går jämnt på tomgång och hyffsat även vid gaspådrag när den är riktigt varmkörd - men det känns som den drar massa soppa också. Jag har inte kollat om den verkligen gör det men tanken blir fort tom.
Dock ser stiften brungrå och fina ut...
Om jag nu vill börja från scratch och ställa in förgasarn - hur börjar jag???
Jag har en Mini 1000 original (HS4 väl?) sånar som på ett sportluftfilter (Pipercross).
Jag måste choka rejält för att överhuvudtaget kunna köra (även nu på sommaren) innan motorn nått normal temp. Det räcker inte med att choka lite, typ en centimeter, utan hela spaken ut - annars dör liksom motorn vid gaspådrag. Hade en Saab en gång med SU och den behövde man inte choka på sommarn alls.
Detta tycker jag tyder på för mager blandning (eller?) så jag skruvade på munstycksmuttern där under. Nu får jag inte ut den mer - verkar vara helt i utskruvat läge. Något bättre men inte bra. Det verkar vara galet, vad jag kan läsa utifrån forumtrådarna, att den ska behöva vara helt utskruvad.
Den går jämnt på tomgång och hyffsat även vid gaspådrag när den är riktigt varmkörd - men det känns som den drar massa soppa också. Jag har inte kollat om den verkligen gör det men tanken blir fort tom.
Dock ser stiften brungrå och fina ut...
Om jag nu vill börja från scratch och ställa in förgasarn - hur börjar jag???
Jag har en Mini 1000 original (HS4 väl?) sånar som på ett sportluftfilter (Pipercross).
