Sida 1 av 1
Allego-motor
Postat: 5 april 2005 kl. 21:54
av highscore
Hur är det med Allegro motorn, passar den rakt av i kojan?
//Highscore
Postat: 6 april 2005 kl. 10:12
av mongoose
Se inlägget av "Wille" om "1275 motor" längre ner på Mekanik!
"Mary in a mystery world"/Mongoose
Postat: 10 april 2005 kl. 10:03
av mini1275gt
om den är en 1100 eller 1275 gör den det, Du måste dock har en rod change spak. Om den är en 1500 eller 1750 passa den också i med lite modifikation till framvagnen
Postat: 10 april 2005 kl. 10:06
av pickupkalle
varför sätta i en 1500 eller 1750 från allegro????vägerdubbelt upp(tas med en nypa salt) samt mkt svagare än andra motorer i samma storlek,lika mkt jobb som att få ner en swift motor eller liknande
Vad är en rod change-spak???
Postat: 11 april 2005 kl. 14:46
av martin.hejdesten
Är också på jakt efter en Allegro 1275cc att peta ner i motorrummet på min 1000cc. Tror till och med att man är tvungen till att göra en bula i motorhuven för att motorn ska få plats.
Stämmer detta?
Vad är en rod change-spak???
Martin
Postat: 11 april 2005 kl. 18:20
av pickupkalle
behöver inte göra nånting mer än att ändra utväxling i lådan,motorerna är exakt likadana som dom som sitter i alla kojjor,samma grundkonstruktion,samma storlek utvändigt,fast med annan borrning,
Rod change är när du har en "stock"under så att växelspaken hamnar närmare sätena
remote är när det går tvåstag från lådan och bak,spaken hamnar lika långt bak som på rodchange
Magicwand=sitter på 850cc,pickup,van,saloon m,m
Postat: 11 april 2005 kl. 20:39
av Adjuun
Vad är det egentligen för skillnad annat än att den ena har´kopplingen mellan spaken och växellådan ovanför och under golvet? rod-change måste ju vara bättre men varför? hur mycket måste man göra för att byta mellan remote och rod-change?
Postat: 11 april 2005 kl. 21:51
av pickupkalle
Med rodchange får du stadigare motor pga att den sitter fast i bakkant,i "stocken"om man har remote så måste man staga upp motorn i bakkant annars så slänger den åt alla håll vid gas pådrag
vet inte hur mkt man behöver byta mellan dom olika låderna men det kan nog nån annan svara på
Postat: 11 april 2005 kl. 23:14
av Adjuun
Ja det låter ju spännande.. man får helt enkelt fundera på det då de blir aktuellt.. har länge kvar innan jag får börja skruva ihop bilen..
Postat: 12 april 2005 kl. 17:45
av mongoose
Hade "Fem myror"...och Brasse varit med på forumet med sin lattjo-lajbanlåda hade han sagt FEL FEL FEL till "Pickup-kalle",en rokad av informationen ang. rod&remotelåda!
Remote= Gjuten aluminium"strut" från vxl-låda
Rod= 2 st stag/rör från vxl-låda till vxl-spak
"An aint beginner"/Mongoose
Postat: 12 april 2005 kl. 18:08
av Cooper-74
mongoose skrev:Hade "Fem myror"...och Brasse varit med på forumet med sin lattjo-lajbanlåda hade han sagt FEL FEL FEL till "Pickup-kalle",en rokad av informationen ang. rod&remotelåda!
Remote= Gjuten aluminium"strut" från vxl-låda
Rod= 2 st stag/rör från vxl-låda till vxl-spak
"An aint beginner"/Mongoose
Helt rätt herr Mångås!
Rod=stång/stag..
Remote lådan är den som INTE käkar motorfästen till frukost!
Rodchange kom nån gång 1973 men vet inte vilken månad..
Postat: 12 april 2005 kl. 20:12
av pickupkalle
Ursäkta mig,,,,det är väl mänskligt att blanda ihop,låter som världens undergång,,nä nu reagerade jag lite hårt,,,,trött och sliten och på dåligt humör men men,,alla gör vi våra misstag sa igelkotten och klev ner från rotborsten
