Sida 1 av 1
Ingen blinkers, inget bromsljus ???
Postat: 3 september 2007 kl. 07:10
av minigaisarn
Bilen är nyinköpt avställd, har inte varit i trafik på 10 år. I går kväll, dan före besiktningen laddade jag upp batteriet och gjorde en sista koll. Då fungerar inte varken blinkers eller bromsljus.I panik rusar jag ur bilen och kollar om jag kanke inte fick dit jordflätan till batteriet ordentligt, men det såg bra ut,kollade även om säkringarna såg hela ut, och det tycker jag att dom gör.Nerstämd går jag in i bilen igen och gör ett nytt försök och då fungerar allt !!, men ack hur länge, och vad kan felet vara?. Har även problem med hastighets,varvräknare som hoppar igång först efter ett tag, men dessa fel kanske inte hör ihop?.Dessa säkringar (4st). Vilken går till vad?.
Postat: 20 oktober 2007 kl. 18:22
av John Doe
Kanske lite sent men ska försöka hjälpa dig
Vad för modell, år och sånt har du?!
Varför ditt ljus spökar sådär är för att (förmodligen säger jag) generatorn inte ger ström tillräckligt fort!
Jag har själv samma problem med min koja, slår jag igång bilen så måste jag varva upp den för att ljusen ska komma igång! Tur har jag om jag har något framför bilen så att jag ser det, men är det ljust ute och inget står framför bilen så får jag utgå från lampan som markerar att jag har helljuset på
Jag har inte löst det hela ännu, men ena saken jag löste var att koppla om en kabel som gick till en BOSCH 12V mojän inne i motorn vars kabel satt löst ^^ Kabeln hade ärjats sönder så den satt i bara 1 koppartråd
När du har svarat vad för modell du har så kan jag försöka tyda det på papprena jag har i min ägo

Postat: 21 oktober 2007 kl. 00:08
av El Gringo
Grejen är att generatorn laddar mer eller mindre inte ett skit innan du bumpat till gasen... Jag har för mig att de brukar komma igång runt 800 varv, innan dess laddar de såpass lite att det knappt är värt att nämna. Så gasa lite innan ni kollar på instrumenten gubbar! OBS, kan ju självklart ha fel... Låter experterna ta vid isåfall!
Postat: 21 oktober 2007 kl. 00:13
av John Doe
Du har faktiskt rätt där min käre Gringo ;D
När jag var och testade mitt batteri UTAN att använda gasen så vart första utsagon: BYT BATTERI NU! Vid andra testet så laddade den (eftersom att jag gasade)
Men att lampan slocknar vid 45 på 3:an och 70 på 4:an då är det något som är galet (Eftersom jag själv råkar ut för detta just nu ibland )

Postat: 21 oktober 2007 kl. 09:53
av El Gringo
Hehe ja det kanske inte låter riktigt friskt...
Men det jag kan tänka mig att gaisarn har problem med är säkert en jordkabel som erjat eller skavt sönder. Eftersom även instrumenten skojar till det ibland så är det möjligt att det är nåt skumt med den där lilla regulatorn eller vad den nu heter som sitter på baksidan av hastighetsmätaren, har för mig att nästan alla kablar går genom den på nåt sätt.
Postat: 21 oktober 2007 kl. 10:25
av minigaisarn
Hej grabbar!
Slarvade med att tala om vilken bil jag har. Leyland mini special -80. Problemet med blinkersen har som det verkar självläkt !?. men varv och hastighetsmätaren är alltid morgontrötta, varje gång jag startar tar det minst en minut innan dom vaknar, oavsett varvtal. Detta är ju inte så speciellt stort problem, men det skulle ju vara kul å veta vad det beror på.
Postat: 21 oktober 2007 kl. 10:32
av John Doe
Du får leka Bosse bildoktor på bilen din
För det "känns" som att en kabel eller så har dålig kontaktpunkt!
Om du vill ha sprängskissen hur du moterar isär skiten så hojta till, har det hemma så kan jag scanna in det åt dig?!
Postat: 21 oktober 2007 kl. 10:58
av minigaisarn
Schysst om du vill göra det!. förresten kirill, det verkar som vi har ett gemensamt problem .... nämligen kopplingen, skrev ett inlägg nyss under mekanik
martin@gaisare.zzn.com