Hur går det för dig? Det var ju ett tag sedan du ställde frågan.
Har du vätske- eller gummi-fjädring?
Vätskefjädring innebär att du får tappa ur vätskan, baktill på bakramen. Helst med specialverktyg så att du kan suga vacuum samtidigt. Vätskan är enkel att få ur...men svår att få tillbaks.
Gummifjädring innebär också att du behöver ett specialverktyg, då för att dra ihop gummibollen. Det gör du rakt ovanför "fjädertornet", från motorrummet. Sådant verktyg finns att köpa från bl.a Dalhems och brukar inte kosta skjortan.
När fjädern väl är komprimerad så är jobbet ganska lika oavsett vilken fjädringstyp du har. Du får med våld separera aluminiumstruten mellan fjäder och övre länkarm från just dessa. Nedtill, där kulan + nylonkoppen sitter, brukar det inte vara några större problem. I övre delen däremot kan det krävas lite mera våld.
Minns jag inte fel så går det även att ta bort axeln till övre länkarmens inre lagring för att underlätta demonteringen.
Gummifjädern får du bort genom att skruva ur komprimeringsverktyget + därefter våld. Har du vätskefjädring så är det nog klokast att undvika att ta bort den.
Se till att använda fingrar som du inte är så rädd om när du arbetar nära den komprimerade gummifjädringen! Gängorna i gummikulan kan ha rostat vilket i så fall märks väldigt snabbt!!!!!
Byt kulleden med nylonkopp när du ändå är på gång. De brukar alltid ha tagit stryk.
Lycka till!
