Sida 1 av 1
Växelspaken rycker!? [Löst nu]
Postat: 27 september 2007 kl. 12:14
av John Doe
Hämtade hem min underbara nya ögonsten till familjen igårkväll! Men det första jag märker är att växellådan tar lite ojämt, man får verkligen vålda i växlarna för att det ska kunna komma i läge. Sen när man gasar upp och har handen på växelspaken så känner man precis vid första gaspådraget hur spaken "rycks" neråt ett par cm.
Är detta normalt beteende för dessa godbitar eller är det något jag måste åtgärda?! Bilen hade absolut inga anmärkningar på besiktningen!
Och finns det något man kan göra åt så att den inte dör på tomgången? När man frikopplar så kan den leva ett tag och har man otur så dör den. Känns lite onödigt att stå och smågasa

Postat: 27 september 2007 kl. 16:22
av Fredrik
Sitter väkselförearen fast i golvet? Den ska sitta uphängd med 2 gummi bustningar. Om bilen dör på tomgång är det bara att skruva in tomgångsskruven lite. Den sitter vid gasvajern.
MVH Fredrik
Postat: 27 september 2007 kl. 16:27
av Ola
det är bussningarna i staget mellan motor och kaross som är slitna.
ev är motor fästerna kass oxså
Postat: 27 september 2007 kl. 17:03
av tallefjanten
låter som bakre upphängning under växelspaken har delat på
sig. kryp under bilen och kolla. beronede på vilken årsmodel du har så
är d antingen två små gummiupphängningar eller
en stoor "hockeypuck"
Postat: 27 september 2007 kl. 23:12
av John Doe
Ola skrev:det är bussningarna i staget mellan motor och kaross som är slitna.
ev är motor fästerna kass oxså
inne i bilen eller är det krypa under som gäller? och vart kan man köpa dessa?! och vad gör man om motorfästena är dåliga?! för motorn är jävligt pigg förutom dethär med växellådan

Postat: 28 september 2007 kl. 23:40
av Snailspeed
Du får allt krypa in under bilen. Kolla i bakkant på växelspakslänkaget. Beroende på vilken modell på växellåda du har så sitter det en eller två gummiupphängningar där.
Köper gör du hos någon av alla dessa firmor i Sverige som är Minispecialister. Jana, Dalhems, Bodins, m.fl.
Nej, det är inte särskilt svårt att byta ut några av gummina som håller fast motor och växellåda.
Postat: 29 september 2007 kl. 10:49
av John Doe
Tackar tackar

Det lite jobbiga är att det bara finns 4 lyftpunkter under bilen :/ Eftersom att baljan under sluttar så som den gör! Och det är ett jävla snirklande för att få upp den på en billyft! Körde av den 3 gånger då jag försökte sist

Postat: 11 oktober 2007 kl. 11:23
av John Doe
Kör en liten update på det hela nu!
Ringde till Hasses bilservice och var dit nu imorse med pärlan. Lite skitsnack med gubbarna som jobbar där först! Sen åkte huven upp och jag fick då se vad som är felet... fästet sitter löst och MASSA saker fattas som tidigare ägare helt enkelt har skitit i att fixa alt tappat bort
Bokade tid och Bo som jobbar där undrade vart man får tag på saker till dessa! Springer ut och hämtar JANA boken och det får visa vad som måste köpas in... JANA hade stängt så jag ringde till BSCC istället och beställde sakerna...
Nu till den värsta biten

Han hade inte gummikoppen som ska sitta fram till som skyddar eftersom det har utgått och JANA är tillbaka först på tisdag tydligen
Men men, 1000 kr för arbetet och rivningen utav den är det värt
Mest less är jag på dem som ägt den innan som helt skitit i underhåll utav bilen

Men snart kommer jag kunna växla rätt och lätt ;D