Tändstifts frågor!
Postat: 20 oktober 2007 kl. 23:38
Då Champion inte verkar finnas att få tag på (Champion N9Y som ska användas till alla kojor) så får man numera gå på NGK´s BP6ES istället!
Men såg nu att Eyquem har ett stift med 3 extra elektroder, feltema har ibland bra skit men killen som stod i lillabutiken dömde ut mig, trots att jag sa att jag letar efter deras motsats till BP6ES (Dåligt att det inte anställer folk som kan sakerna det ska sälja)! Körde en sökning på nätet efter en krosslista men hittade inte det heller... Nån som vet vad man kan köra med som motsvarar BP6ES stiften?!
Sen min fråga ang det gamla stiften som satt i bilen min (Har bytt till nya NGK BP6ES:or)! Jag vet att ett bra stift är halvbrunt med inga legeringar och sot, så två ventiler såg väldigt bra ut, sen 3:e ventilen var KOLsvart (alltså för mycket olja eller?) och sista ventilen såg bra ut på elektroden men ringen var sotad och gängorna var oljiga och sotade
Har läst om att det kan vara nå ventilpaj(?) eller är det nån packning som måste bytas, förknasaren som måste ställas om eller vad?!
Det är förmodligen det som har gjort så att den fultänder vid 40, 70 & 90 på alla andra så går den finfint men vid just dessa så fultänder den...
Har nu satt in nya stift men har dessvärre inte hunnit komma upp i nå hastigheter över 50 än...
Sen nån som vet vad för anslutningar det är?! SAE eller M4?! på tändstiften så sitter det det som en "tomteluva" du bara trycker på den på stiftet högst upp, men på fördelar locket så är det en rund knapp typ?! Vill köpa nya eftersom de dels är för gamla och så det jävligt spänt (risk för brott i kabeln mm)
Tacksam för hjälp
Men såg nu att Eyquem har ett stift med 3 extra elektroder, feltema har ibland bra skit men killen som stod i lillabutiken dömde ut mig, trots att jag sa att jag letar efter deras motsats till BP6ES (Dåligt att det inte anställer folk som kan sakerna det ska sälja)! Körde en sökning på nätet efter en krosslista men hittade inte det heller... Nån som vet vad man kan köra med som motsvarar BP6ES stiften?!
Sen min fråga ang det gamla stiften som satt i bilen min (Har bytt till nya NGK BP6ES:or)! Jag vet att ett bra stift är halvbrunt med inga legeringar och sot, så två ventiler såg väldigt bra ut, sen 3:e ventilen var KOLsvart (alltså för mycket olja eller?) och sista ventilen såg bra ut på elektroden men ringen var sotad och gängorna var oljiga och sotade

Har läst om att det kan vara nå ventilpaj(?) eller är det nån packning som måste bytas, förknasaren som måste ställas om eller vad?!
Det är förmodligen det som har gjort så att den fultänder vid 40, 70 & 90 på alla andra så går den finfint men vid just dessa så fultänder den...
Har nu satt in nya stift men har dessvärre inte hunnit komma upp i nå hastigheter över 50 än...
Sen nån som vet vad för anslutningar det är?! SAE eller M4?! på tändstiften så sitter det det som en "tomteluva" du bara trycker på den på stiftet högst upp, men på fördelar locket så är det en rund knapp typ?! Vill köpa nya eftersom de dels är för gamla och så det jävligt spänt (risk för brott i kabeln mm)
Tacksam för hjälp
