Slaskväder = Död hundkoja...

Motorproblem, trimning, transmission, etc.
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Slaskväder = Död hundkoja...

Inlägg av John Doe »

Nu vänder jag mig till er experter här inne som jag så oftast gör då det gäller svåra problem :wink:

För det första så vet jag att det finns ett stänkskydd att köpa till Minis som skyddar fördelarlocket och tändstiften, men funderar på att bygga ett eget skydd som dessutom skyddar MYCKET mera...

Historien till varför följer här:

Nu ikväll (Sön den 25/11) Så for jag från Sundsvall hem till Ume! Allt gick frid och fröjd tills vädret vart mildare. Halvvägs upp märkte jag att bilen gick ryckigt och sen när jag startade den så var den STENdöd. Visade sig att ena polen på batteriet hade hoppat av :P Lätt fixat tänkte jag, men innan jag märkte detta så kollade jag inne i motorn!

Det var snö ända in till torpedväggen, Allt i stort sett var täckt med snöblask och det droppade på allt vad som hette stiftkontakter till elkablar... Fukt hade letat sig ända in till förgasarn på något knepigt sätt så bilen gick som en gräsklippare, skitslö i uppförsbackar på 4:an och på vissa raksträckor... Gjorde ingen skillnad om jag gasade på för fullt eller inte var lika slö ändå?! :?

Nu vet jag ju att man ska ha ett visst luftinsläpp in till motorn för att den ska må så bra som möjligt, men går det på något sätt att skydda motorn och all elektronik där inne på ett bättre sätt UTAN att ställa undan bilen? Behöver den nämnligen dagligen i stort sett!!

Sen kan vi säga, TA det lugnt ute på vägarna! Jag körde åt helvete idag med bilen och slog runt 180 grader så jag stod med nosen mot bilarna istället för med baken på den sida jag körde på... Tur att det gick bra men bilen fick ta emot en rätt så hård smäll mot däcket men den klarade sig och kör lika rakt som innan olyckan :)
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Inlägg av Cooper-74 »

Finns/fanns ett stort skydd för tändkablar på senare årsmodeller av kojor som är väldigt effektivt.
Större än det behövs inte.
Fästs på ett ställe nere på motorn och 2 uppe på ventilkåpan.
Löjligt enkelt att montera :D

Vanligt vatten brukar tändkablarna fixa men dock inte saltblandat sådant..
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Hans L
Inlägg: 156
Blev medlem: 4 oktober 2005 kl. 17:43
Ort: Arvika

Inlägg av Hans L »

Tills du får fatt i ett mera proffsigt, fabrikstillverkat skydd så finns det ett bra bonn-knep som i vart fall skyddar fördelaren. En gummihandske! Fem fingrar - fem kablar. Det ser löjligt ut men fungerar betydligt bättre än ingenting!! :lol:
Hans L
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Inlägg av John Doe »

Jag ska ta och ringa till en bokhandel imorgon och höra om det har sån där plast som finns till gåpratare (Skyltar som finns på gågator) och hur värmetåliga dessa är...

Samtidigt som jag vill skydda motorn så är jag ändå rädd att förlora kylningen utav motorn samtidigt :?
Användarens profilbild
kerguelair
Inlägg: 385
Blev medlem: 8 december 2004 kl. 22:21
Ort: Värmdö

Inlägg av kerguelair »

diskhandsketricket funkar utmärkt, annars räckte det för mig att lägga en skumgummiskiva (typ liggunderlag) bakom framgallret och rakt framför
fördelaren. Fäste den med vanliga buntband.

den här tråden är densamma
http://www.hundkoja.com/forum/viewtopic ... highlight=
Why do the English drink warm beer? Lucas made the refrigerators, too.
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Inlägg av John Doe »

Nu är jag måttligt less på detta :evil:

Ska ta och skära till mitt liggunderlag där ute och fästa och ska samtidigt göra hål för luften!

Men nu vill inte lamporna fungera alls då jag startar bilen min, utan måste varva upp för att det ska gå igång :? Tror jag måste ta och titta över mina kablar vid generatorn eftersom laddlampan har börjat lysa igen men slocknar efter ett tag (= dålig kontakt)
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Inlägg av Manne »

Kirill skrev:Nu är jag måttligt less på detta :evil:

Ska ta och skära till mitt liggunderlag där ute och fästa och ska samtidigt göra hål för luften!

Men nu vill inte lamporna fungera alls då jag startar bilen min, utan måste varva upp för att det ska gå igång :? Tror jag måste ta och titta över mina kablar vid generatorn eftersom laddlampan har börjat lysa igen men slocknar efter ett tag (= dålig kontakt)
Kolla så att fläktremmen är spänd och inte slirar. Då kan laddlampan också börja lysa. Har själv en "tråkbil" som laddlampan glimmar till varje gång man kör igenom en vattenpöl. Då börjar remmen slira lite....
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Skriv svar