Sida 1 av 1

Vätskefjädring bra/dåligt?

Postat: 28 december 2007 kl. 18:05
av Sudden
Tjena, tänkte kolla vad ni har för erfarenhet av vätskefjädring? Är det vanligt med läckage i den och krångel med att fylla på osv.
Vad är det för vätska i och vart får man tag på den lättast?
Bör man akta sig för bilar med vätskefjädring eller är den helt OK?

Postat: 28 december 2007 kl. 18:30
av Snailspeed
Känner du någon med pump är det helt ok att köpa vätskefjädrat. Dessa bilar har en helt annan gång på vägen än de vanliga torrfjädrade.

Har haft ett flertal olika bilar och modeller med både Hydrolastic och Hydragas och felen har varit få. Ett mycket behändigt system om man inte vill ha en racig bil för då blir det lite krångligare om man vill strama upp setupen.

Postat: 28 december 2007 kl. 18:53
av Sudden
Nej, jag är inte ute efter någon race betonad bil så något behov att styva upp fjädringen lär det inte bli. Jag var bara lite nyfiken på funktionen och kvaliteten på dessa system eftersom jag tittat på en bil med hydrolastic fjädring.

Re: Vätskefjädring bra/dåligt?

Postat: 28 december 2007 kl. 18:59
av Manne
Sudden skrev:Tjena, tänkte kolla vad ni har för erfarenhet av vätskefjädring? Är det vanligt med läckage i den och krångel med att fylla på osv.
Vad är det för vätska i och vart får man tag på den lättast?
Bör man akta sig för bilar med vätskefjädring eller är den helt OK?
Det finns speciell vätska men många kör med en blandning av glykol och T-röd.

/ m

Postat: 28 december 2007 kl. 19:53
av Snailspeed
Frostskyddsvätska för tryckluftsbromsar till lastbilar fungerar också bra.

Postat: 28 december 2007 kl. 21:24
av pickupkalle
Snailspeed skrev:Frostskyddsvätska för tryckluftsbromsar till lastbilar fungerar också bra.
K-sprit alltså :D

Postat: 28 december 2007 kl. 22:35
av lennie
hydragas
på en hundkoja?

Postat: 28 december 2007 kl. 23:32
av Snailspeed
Nej, nej, Allegron har Hydragas.

Postat: 28 december 2007 kl. 23:53
av Manne
Nu har jag inte hållt på med kojor så länge så ni som har det får rätta mig om jag har fel...

Den uppfattning jag fått av folk som kör hydrolastic både på Minis och MG11-1300 är att om man har ett läckagefritt system så är det i princip underhållsfritt. Det som i så fall kan vara problem är om rören är upprostade. Vad jag förstått är det väldigt sällan själva hydrolasticdonen går sönder, har jag rätt eller fel?

Har själv en hydrolastic bil som var "lowrider" när jag köpte den men numera uppe på normalhöjd. Bytte en av påfyllningsventilerna samt skarvade i en ny bit rör pga. en gammal lödd lagning som läckte och sedan byggde jag en pump av en fettspruta. Skall bygga bättre pump sedan....

/ Manne

Postat: 29 december 2007 kl. 00:20
av lennie
Nej, nej, Allegron har Hydragas.
Är det samma princip som cittra?

Postat: 29 december 2007 kl. 12:58
av Manne
Inte samma princip som Cittra, den har väl ett aktivt system med pump. Hydrolastic är bara ett trycksatt rörsystem med en "gummibälg" vid varje hjul. Hydragasen är liknande system men trycksatt av kvävgas istället, tror jag.
Intresserade kan ju kolla länkarna.

http://www.restoreandmodify.com/page7.htm
http://www.initialdave.com/cars/tech/su ... sics07.htm

/ Manne