Sida 1 av 1

Lagning av hydrolastic

Postat: 7 januari 2008 kl. 00:44
av freden
Nu är det så att vänster-bakre "gummislang" har gått sönder :( Vänster sida är numera lowrider. Ska jag chansa på att laga hålet på slangen? Hålet är 2mm brett och 6mm långt. Tänkte på typ....bildäckslagning eller nåt annat?! Kanske dum idé? Om jag ska byta slangen, hur gör jag då? Tänkte på ytterligare en intressant sak! Jag har nämligen gamla smala fälgar på och har tänkt att eventuellt byta till lite bredare. Hade det suttit bredare på nu (6x10) så hade skärmarna lagt sig på hjulen och låst bilen helt. Nu hade jag tur som inte bytt, eller rättare sagt inte haft råd att göra det. Vad jobbigt om det skulle hända ute på vägen....nu hade jag tur att det var hemma i garaget.

Postat: 10 januari 2008 kl. 19:25
av Cooper-74
Med cirka 16-20 kilos tryck i fjädringen så håller inte en sån lagning.
Byta fjädringsdonet till ett annat är din enda chans att få det att hålla.
Finns bara begagnade...

Postat: 10 januari 2008 kl. 20:31
av Manne
Vad det inte slangen som var sönder?

Ett tips...om ni behöver skarva i en ny bit stålrör så går det bra med 10mm:s hydraulrör och skarvkopplig G10-LL. Måste vara "LL" som har lite mjukare skärring. Orginalrören är nämligen ca 9.6mm så man måste orkad klämma ihop skärringen ordentligt.

/ Manne

Postat: 10 januari 2008 kl. 21:27
av Cooper-74
Mjo han skrev onekligen så,men slangen är såvitt jag vet gjuten ihop med vätskedonet vilket gör en lagning svår.
MEN jag gillar din ide Manne! :)
Laga rören är lätt med rätt grejor.

Postat: 11 januari 2008 kl. 11:50
av freden
Vilken oerhört korkad lösning om slangen är integrerad med fjädringsdonet. Det är alltså den korta slangen längst bak som jag syftar på. Röret som går mellan fram och bakvagn går ju att byta ut mot plaströr?! Är det ide att byta till gummifjädring? Svårt att få tag på beggade ramar? Ska leta vidare på nätet om mer info. Eller kanske modda befintliga ramar?

Postat: 11 januari 2008 kl. 13:50
av freden
har googlat lite...

Det verkar finnas nya för endast 532 pund :shock:
http://www.scparts.co.uk/index/lang-3/l ... iltop=-500


Kanske det här skulle funka?!
http://members.tripod.com/austin_america/id63.html

Postat: 11 januari 2008 kl. 13:51
av Manne
Jo slangen ser ut att vara gjuten in i gummit. Kollade på ett par extra don som jag har.

/ m

Postat: 11 januari 2008 kl. 15:05
av Ola
Kolla med tallefjanten , han har /hade don att sälja. Jag tycker inte du ska förstöra den å bygga om den till gummidon.

slangen är vulkad med donet.

Mvh
Ola

Postat: 11 januari 2008 kl. 15:48
av Manne
Det är ju inte själva slangen som är gjuten direkt i gummit utan det ser ut som om det är en slangnippel som är ingjuten sedan är slangen fastsatt med en pressad hylsa. Möjligt att det går att slipa loss hylsan och pressa dit en ny slang. I så fall för du gå till något hydraulföretag men det är tveksamt om de har hylspress som når ända in i gummidonet. Jag har arbetat med hydraulik i rätt många år därav kunskaperna....

Mikael Bohlund har i alla fall haft gummidon om inte det var de sista som jag köpte. Han har tfn. 0515-46004

Någon som provat denna "torrkonvertering"?
http://www.minimania.com/web/Item/MMKT0 ... Detail.cfm

Rätt mycket pengar...../ m

Postat: 11 januari 2008 kl. 17:06
av freden
Kan kolla om han har kvar, tack!

Om man gör som i länken som jag postade tidigare. Alltså gänga hål och skruva på en slang?! Borde bli bra om möjligheten finns rent tekniskt...

Finns ju detta kit också: http://www.minimania.com/web/Item/MMKT0 ... Detail.cfm

Fast det är "snik-varianten"

Från början var tanken att behålla vätskefjädringen och komplettera med stötdämpare fram. Jag hoppas lösa problemet utan att det kostar skjortan :?