Sida 1 av 1

Ställa in kamaxeln

Postat: 22 januari 2008 kl. 23:07
av crowan
Hur har ni gjort? Hitta övre dödpunkten för kolven är ju en ganska enkel manöver, men hur gör man med "övre dödpunkten" för ventillyftet?

Hoppas att ni förstår vad jag menar...

Postat: 23 januari 2008 kl. 08:01
av pickupkalle
du måste ha en micrometerklocka som du kan sätta på stötstången på 1an tror jag det är,och en gradskiva på veven,sen vrider man kammen tills man ser vart den vänder,markerar där,vrider tillbaka och ser vart den vänder,finns ju ett litet "dött"glapp just när den vänder,ta mitt i mellan markeringarna,man gör samma på ÖD,resten får nån annan förklara för de har jag glömt bort :)

Postat: 23 januari 2008 kl. 16:49
av crowan
OK, men man klarar sig inte utan en micrometerklocka då alltså.

Ingen som har en liggande som vill bli av med den :-)

Då är jag nog med på hur det ska gå till. Tänkte om det var någon som hade lyckats utan den....

Postat: 23 januari 2008 kl. 18:09
av Manne
crowan skrev:OK, men man klarar sig inte utan en micrometerklocka då alltså.

Ingen som har en liggande som vill bli av med den :-)

Då är jag nog med på hur det ska gå till. Tänkte om det var någon som hade lyckats utan den....
Om din kollega har vägarna förbi så kan du låna min. Lite "skruttig" men duger till ändamålet. Kan behöva kompletteras med en spets (tex kulspetspenna). Kan avvara den en månad eller så innan mitt motorarbete fortskrider.
Bild

/ m

Postat: 23 januari 2008 kl. 19:35
av minimini
så du lämnade veven i skivarp bor du i trakten så har klocka med hållare du kan låna
henrik58@hotmail.com

Postat: 24 januari 2008 kl. 10:30
av pickupkalle
crowan skrev:OK, men man klarar sig inte utan en micrometerklocka då alltså.

Ingen som har en liggande som vill bli av med den :-)

Då är jag nog med på hur det ska gå till. Tänkte om det var någon som hade lyckats utan den....


NEJ!!!Det är OMÖJLIGT att justera in den utan klocka,då det är mm precision som gäller,den måste stå exakt om du ska å ut allt ur kammen

Postat: 24 januari 2008 kl. 20:45
av lalaw
Ursäkta min okunskap när det gäller att justera in kamaxlar men vad justerar man på?
Jag har rivit och satt ihop några motorer och då har jag "bara" sett till att prickarna på kugghjulen står mot varandra och motorn med 1cyl på TDC.
Om man skulle sätta en kugg fel så blir det ju jättemycket fel inte någon mm.
Alla de motorer jag har satt ihop har fungerat bra efter.
Lars

Postat: 24 januari 2008 kl. 21:06
av Manne
Har läst att orginalinställning (orginalkam) varierar en del men det är framför allt när man byter till trimkam som man behöver ändra inställningen och då måste man mäta in den med micrometerklocka/gradskiva.

/ m

Postat: 24 januari 2008 kl. 21:11
av lalaw
Så på en orginalmotor med orginaldrev så kan man inte justera in kammen nogrannare än mha prickarna på dreven?
Lars

Postat: 24 januari 2008 kl. 21:25
av bulten08
ska man finjustera så måste man självklart ha justerbart kamdrev./marcus

Postat: 24 januari 2008 kl. 23:27
av Ola
eller offsettade kam kilar

funkar lika bra . fast lite bökigare å justera in.
mycket billigare alternativ. Jana har sånna.
och visst är det värt å lägga ner nån timme på att justera in den riktigt (utan att bara gå på prickarna kan göra underverk) även på en orginal.


angånde inställningen sök på google där hittar du säkert det nånstans. har sett det på flera ställe, bra beskrivet dessutom. + att det står i biblen
(david wizards)
/ Ola

http://www.faroutracing.nu

Postat: 25 januari 2008 kl. 15:31
av crowan
Tack för alla tipsen, nu har jag lite att gå på. Jag fick med ett ställbart kamdrev till kammen (jag fick iofs betala för det också :-)

Men det ska nog gå att ställa in det så det blir bra!

Men jag ska se om jag kan låna en klocka när det är dags att ställa in. Just nu väntar jag på lager....

Postat: 25 januari 2008 kl. 16:36
av Manne
Kamlager? Kolla dem också så du inte missar det. Min 1998 Rover motor som jag plockade vev och kolvar från hade bara gått 5000mil och där var ett av kamlagrena slut.

/ m

Postat: 25 januari 2008 kl. 16:49
av crowan
Japp, ska kolla det, men det såg OK vid en snabbkoll...

Postat: 25 januari 2008 kl. 20:15
av bulten08
när man ändå har allt nere så är det dumt att inte byta kamlager kostade ca 500 kr för mig att få det bytt av en motorfirma mitt tips är att du byter och slippa riskera att den nya kammen tar skada eller hela motorn./marcus