Sida 1 av 2

Motorrenovering

Postat: 26 februari 2008 kl. 23:22
av Krewlir
Funderar lite på motorrenoveringen. Är inte jättehemma på det så jag kommer att få en del hjälp. Jag undrar bara vad det kan ta tidsmässigt om man bara ska byta alla packningar, plana toppen samt måla om utsidan? :?

Re: Motorrenovering

Postat: 27 februari 2008 kl. 00:01
av 1275GTclubman
det beror helt på hur intensivt och hårt du jobbar hur mycket tid man har ledigt etc..finns ingen exakt tid man kommer alltid på någon modefiering etc att göra när det endån är nere, tänk igenom noga och ta god tid på dig så ingen klabb uppstår.....//johan

Re: Motorrenovering

Postat: 27 februari 2008 kl. 14:11
av Krewlir
ok. om vi säger såhär. Jag jobbar åtta timmar om dagen...

Re: Motorrenovering

Postat: 27 februari 2008 kl. 22:09
av jonas
Dag ett.
Börja morgonen med att riva ner motorn i delar, lämna iväg toppen på planing och göra rent å måla det som målas ska.
Dag två.
Måla det du målade igår en gång till så att färgen täcker ordentligt och gör rent allt annat, typ det invändiga.
Dag tre.
Har du inte hämtat toppen ännu, så är det läge att göra det för att måla den å få den fin.
Annars är det väl bara å börja plocka ihop rovan

Typ?

Re: Motorrenovering

Postat: 27 februari 2008 kl. 22:53
av 1275GTclubman
haha ja så kan det ju faktiskt vara om man jobbar lite intensivt..jag fick ihopa min rätt fort men sen kommer det ju imd att jag trimma så e det ju sjysteringar o lite småputs etc men är det orginal så e det bara fullt ös;) tycka till

Re: Motorrenovering

Postat: 27 februari 2008 kl. 22:54
av Krewlir
hehe, ok, det blir nog till att plocka ner den nästa vecka, vill trots allt bli klar när solen börjar titta fram :)

Re: Motorrenovering

Postat: 2 mars 2008 kl. 17:22
av Kalle_l
Vad använder man lämpligarst för färg?? värmetålig eller räcker det med vanlig mekanolack??

Re: Motorrenovering

Postat: 2 mars 2008 kl. 22:06
av El Gringo
Vad jag har förstått ska det allt räcka med vanlig färg! Det är vad jag tänkt o använda iaf! :D

Re: Motorrenovering

Postat: 12 mars 2008 kl. 22:25
av leyland1275
Det får ta 7 timmar att byta kolvringar på en golf......
(std 4cyl 2,0L)

Re: Motorrenovering

Postat: 12 mars 2008 kl. 22:58
av bulten08
ja men på en golf så behöver du inte för det första inte ta ut motorn för det andra inte dela på motor och växellåda då den sitter under motorn ja på en golf är det ju bara att ta bort oljetråg och topp sen är det bara att plocka ut kolvarna. jag håller också på att renovera en hundkojemotor för första gången har haftt mycket hjälp av minifilms.co.uk film ultimate mini builder - 1380 a series engine, då man får mycket bra tips som dessutom har lättare att förstå, som kan vara lite krångligt när man ska läsa sig till allt./marcus

Re: Motorrenovering

Postat: 12 mars 2008 kl. 23:11
av Krewlir
Håller oxå på med motron nu, det mesta är dock gjort, block blästrat, grundat och lackerat, de flesta andra komponenter är lackerade o klara.
Har hunnit sätta på blocket på växellådan så nån heldag till så är det klart. Inte långt till premiärtur nu :D

Re: Motorrenovering

Postat: 12 mars 2008 kl. 23:26
av leyland1275
Jag ville bara ge exempel på verkstadstider.

Man kan aldrig tidsätta renovering av gamla motorer.
Dessutom tillkommer det alltid en massa annat.

Re: Motorrenovering

Postat: 13 mars 2008 kl. 19:05
av mini2fast4u
ja jösses, visste inte bara att det va o lämna iväg toppen på renovering o sen måla till motorn o plocka ihop den igen, o jag som lägger så mycket tid , möda o besvär på allt annat ! :roll:

Re: Motorrenovering

Postat: 14 mars 2008 kl. 22:49
av leyland1275
Ni glömde alla mätningar: diameter, konicitet och ovalitet på allt.
Men det gör vi i onödan bara för att det är roligt.

Re: Motorrenovering

Postat: 15 mars 2008 kl. 18:25
av Krewlir
Lämna bort toppen på renovering? Klart man kan göra det, men lika bra att göra det själv :P