Sida 1 av 1

duplex eller inte....

Postat: 23 mars 2008 kl. 12:13
av lalaw
Hej,
Jag behöver byta kamkedjan på min Minor (1098cc) och jag har två alternativ:
Endast köpa en enkel kamkedja för 145:-
Eller köpa ett duplex kit med drev, kedja, packningar och packbox för 450:-
Är det värt det extra jobbet att montera ett duplexkit?
En annan fråga kan man byta kamaxlen utan att att ta loss oljepumpen?
Jag har en lite bättre kam liggande men frågan är om jag kan byta den med motorn i bilen.
(motorn är längsmonterad i minorn)
Lars

Re: duplex eller inte....

Postat: 23 mars 2008 kl. 12:24
av minimini
är det en org motor o du kör den normalt räcker en vanlig kedja.

Re: duplex eller inte....

Postat: 23 mars 2008 kl. 13:36
av blacksaabrules
Vad jag har hört så är det knappt värt besväret att försöka byta kammen med motorn kvar i bilen, dessutom så kommer du nog bli tvingad till att såga hål i innerskärmen. Sen så får du hoppas på att du inte tappar ner någon av lyftarna ner i sumpen/växellådan, då måste du lyfta ur motorn iallafall!! Har inte gjort några såna här större arbeten med någon koja själv ännu, men det är svaret jag har fått när jag har frågat. Angående kedjan, tror jag att enkel räcker för enklare kamaxlar och mindre trimningsgrader(min teori iallafall).

Re: duplex eller inte....

Postat: 23 mars 2008 kl. 20:55
av minimini
blacksaabrules det handlade om en minor inte en mini, minorn är typ föregångaren till hundkoja den har vanlig motor o låda o är bakhjulsdriven.

Re: duplex eller inte....

Postat: 23 mars 2008 kl. 21:56
av lalaw
Hej,
Det blev en enkel kedja då duplex var slut.
Jag byte inte kammen då jag ville få klart bilen idag.
Bytet gick ganska smärtfritt och motorn blev lite tystare och ska förhoppningsvis ska den inte läcka olja nu.
Lars

Re: duplex eller inte....

Postat: 24 mars 2008 kl. 11:05
av blacksaabrules
Sorry! Läste inte riktigt i texten :oops:
Men då blir det ju bara hälften av problemen :D