Ny på mini nr2 (update)
Postat: 2 maj 2008 kl. 22:36
Hallå så, Ni e nog redan trötta på mina frågor men jag måste få veta från er som hållit på länge.
Detta gäller en Austin mini 1000 från 74`a men problemet gäller dom flesta äldre bilar med manuell låda.
Körde som vanlig med bilen för några dagar sen, Så tog jag och stanna till vid jobbet, la ur växeln och stod på tomgång sen när jag skulle köra iväg la jag i växel och släppte på kopplingen och den hoppa till och dog... pinsamt tyckte jag med ett kärringstop drog igång bilen å märker att jag inte kan få i nån växel. Jag leta reda på felet, Slavcylinderna läckte olja så det blev att beställa nya packningar. Tog å bytte dom idag och luffta systemet. Men kopplingen känns fortfarande åt helvete och man kan inte lägga i växel när bilen e i rullning.? Kolven i slavcylindern åker fram men trycket släpper oerhört långsamt så man kan inte få i nån växel vare sig motor e igång eller om man försöker putta igång den. Var kan felet ligga?? måste jag fortsätta luffta ännu mr eller kan det ligga nån annanstans.
MVH Martin
Update 2008-05-08
Gick igenom hela hydral systemet (som jag gjort ett 30tal ggr nu under helgen) hittar inget fel men hur som helst släpper slaven trycket och kan inte förstå var felet ligger?, då den inte läckte nånting under luftningen.
Fick tips om att göra en folkrace-variant på luftnigen (lite tryckluft ner i huvudcylindern) funka skitbra, hårt tryck i slaven, inga läckage nånstnas. Jag tar å väntar 5 min och tittar igen... FAAAAN slaven har inget tryck.
Trycker ner lite mer luft. BOOOOOM hela huvudcylindern exploderar under 8 bars tryck vilken jävla smäll.
Så nu har jag beställt nyttt hydralsystem från jana.. Nu jävlar ska det funka annars...
MVH Martiin AKA Slavcylinder-mästaren
Detta gäller en Austin mini 1000 från 74`a men problemet gäller dom flesta äldre bilar med manuell låda.
Körde som vanlig med bilen för några dagar sen, Så tog jag och stanna till vid jobbet, la ur växeln och stod på tomgång sen när jag skulle köra iväg la jag i växel och släppte på kopplingen och den hoppa till och dog... pinsamt tyckte jag med ett kärringstop drog igång bilen å märker att jag inte kan få i nån växel. Jag leta reda på felet, Slavcylinderna läckte olja så det blev att beställa nya packningar. Tog å bytte dom idag och luffta systemet. Men kopplingen känns fortfarande åt helvete och man kan inte lägga i växel när bilen e i rullning.? Kolven i slavcylindern åker fram men trycket släpper oerhört långsamt så man kan inte få i nån växel vare sig motor e igång eller om man försöker putta igång den. Var kan felet ligga?? måste jag fortsätta luffta ännu mr eller kan det ligga nån annanstans.
MVH Martin
Update 2008-05-08
Gick igenom hela hydral systemet (som jag gjort ett 30tal ggr nu under helgen) hittar inget fel men hur som helst släpper slaven trycket och kan inte förstå var felet ligger?, då den inte läckte nånting under luftningen.
Fick tips om att göra en folkrace-variant på luftnigen (lite tryckluft ner i huvudcylindern) funka skitbra, hårt tryck i slaven, inga läckage nånstnas. Jag tar å väntar 5 min och tittar igen... FAAAAN slaven har inget tryck.
Trycker ner lite mer luft. BOOOOOM hela huvudcylindern exploderar under 8 bars tryck vilken jävla smäll.
Så nu har jag beställt nyttt hydralsystem från jana.. Nu jävlar ska det funka annars...
MVH Martiin AKA Slavcylinder-mästaren