Huvudcylinder, jana-knas
Postat: 17 maj 2008 kl. 19:07
Jag beställde en renoveringssats till min huvudbromscylinder som är till en -74 austin mini 1000. Bytte tätringar på kolvarna och satte alla nya tätringar på plats som det var innan. Dock så var dom nya jättetunna stålbrickorna som är bakom tätringarna för stora så jag fick använda dom gamla. När jag monterat alla saker på plats i cylindern igen så avslutar man med en bricka på tryckstången, låsbricka, bricka, tätring, kopparbricka som ryggstöd och som även funkar som lager för att centrera tryckstången och förhindra radial rörelse.
Problemet:
Nya satsen innehöll en lägre tätring som hade för grov innerdiameter, dvs den ströp inte mot tryckstången så det blev tätt. Och för att kompensera höjden så var det i stället en grövre teflonring som ersatte kopparbrickan trodde jag. Men det visade sig att den inte hade rätt innerdiameter den heller för att undvika radialspel på tryckstången. Med andra ord, när jag satt ihop hela cylindern och provmonterat så fick jag inget pump i den och den läckte underifrån ner i damasken och sen vidare ut i motorutrymmet.
Summerat:
Renovering av hyvudbromscylinder till austin mini 1000 -74
Bytte tätringar, allt stämde utom bottentätningen som är i den grövre cylinderytan under kolvarna.
Tätringen var sladdrigare än den gamla, och kopparbrickan var ersatt med teflonring som kompenserade för höjden.
Beställde satsen från jana, var tydlig med årsmodell och även poängtera att det var huvudcylindern med den runda behållaren med stora locket. Han hävdar att han skickat rätt och att man ska ha kopparbrickan OCH en teflonring, men det finns inte en chans i helvete att man får plats med båda dera mellan låsringarna för dom passar bara på det sättet det satt innan. Och då var det en kopparbricka bara och sen en robust tätring som liknade en packbox mer. Den nya var tunn och sladdrig och såg inte alls ut att tåla sånt tryck och hålla måttet.
Om någon lyckats plöja sig igenom och vet vad som gått fel så kan ni ju berätta. Måste ju helt enkelt varit fel sats jag fick. Och jana som är så serviceinriktad satt ju bara och hummade sig och hade inget konkret att säga och vägrade lyssna på hur det var innan och insisterade på att det ska vara en kopparbricka och en teflonring. Då skulle jag ju vilja se hur han skulle få ihop det, för det finns inte en möjlighet, och så var det inte heller innan. Med andra ord så måste han skickat till en cylinder med grövre diameter. Min kolvdiameter är 17,78mm. Nya tätbrickorna som ska vara under kolvtätningarna var säkert en millimeter för grova, alltså måste det ju varit för en grövre cylinder?!
// Nicke
Problemet:
Nya satsen innehöll en lägre tätring som hade för grov innerdiameter, dvs den ströp inte mot tryckstången så det blev tätt. Och för att kompensera höjden så var det i stället en grövre teflonring som ersatte kopparbrickan trodde jag. Men det visade sig att den inte hade rätt innerdiameter den heller för att undvika radialspel på tryckstången. Med andra ord, när jag satt ihop hela cylindern och provmonterat så fick jag inget pump i den och den läckte underifrån ner i damasken och sen vidare ut i motorutrymmet.
Summerat:
Renovering av hyvudbromscylinder till austin mini 1000 -74
Bytte tätringar, allt stämde utom bottentätningen som är i den grövre cylinderytan under kolvarna.
Tätringen var sladdrigare än den gamla, och kopparbrickan var ersatt med teflonring som kompenserade för höjden.
Beställde satsen från jana, var tydlig med årsmodell och även poängtera att det var huvudcylindern med den runda behållaren med stora locket. Han hävdar att han skickat rätt och att man ska ha kopparbrickan OCH en teflonring, men det finns inte en chans i helvete att man får plats med båda dera mellan låsringarna för dom passar bara på det sättet det satt innan. Och då var det en kopparbricka bara och sen en robust tätring som liknade en packbox mer. Den nya var tunn och sladdrig och såg inte alls ut att tåla sånt tryck och hålla måttet.
Om någon lyckats plöja sig igenom och vet vad som gått fel så kan ni ju berätta. Måste ju helt enkelt varit fel sats jag fick. Och jana som är så serviceinriktad satt ju bara och hummade sig och hade inget konkret att säga och vägrade lyssna på hur det var innan och insisterade på att det ska vara en kopparbricka och en teflonring. Då skulle jag ju vilja se hur han skulle få ihop det, för det finns inte en möjlighet, och så var det inte heller innan. Med andra ord så måste han skickat till en cylinder med grövre diameter. Min kolvdiameter är 17,78mm. Nya tätbrickorna som ska vara under kolvtätningarna var säkert en millimeter för grova, alltså måste det ju varit för en grövre cylinder?!
// Nicke