Sida 1 av 1

Hur sänka hydrolastic????

Postat: 22 maj 2008 kl. 19:26
av Manne
Hur kan man sänka en bil med hydrolasticfjädring? Visst inte pumpa upp den så mycket men då blir den ju mjukare och det är ju inte riktigt det man strävar efter. Funderar på att sänka höjden med mindre tryck i sytemet och komplettera med stötdämpare och coilovers, någon som har nån fundering eller erfarenhet av detta?
/ m

Re: Hur sänka hydrolastic????

Postat: 30 maj 2008 kl. 19:55
av Manne
Ingen................?

Re: Hur sänka hydrolastic????

Postat: 30 maj 2008 kl. 22:26
av G13B
sätter du dit coilovers så kan du ta väck hydrolastsystemet helt…jag hade en gång en mini med vätskefjädring som jag byggde om till gummifjädring, bytte bakvagn och knackade ut "ringarna" som sitter i framvagns tornen då passar gummikonorna, bilen blir lägre med gummidon monterade i en vätske framvagn än i en torr så eventuellt får man ha en tjock bricka mellan trumpet/kula…gillar personligen inte vätskefjädring för det är så jädra bökigt när man ska mecka…

//mackan

Re: Hur sänka hydrolastic????

Postat: 30 maj 2008 kl. 23:56
av Snailspeed
Ska du sänka en vätskefjädrad koja så töm systemet helt och pumpa i något mer trögflytande, t.ex. LHM-olja till Citroën. Det fanns även på den gamla goda tiden strypbrickor att sätta i rörskarvarna för att begränsa flödet mellan fram och bak. Sedan går det att göra som jag på den gamla kära Coopern, ha rejäla genomslagsgummin och se till att avståndet mellan gummin och bärarmar är ca 0,5 till 1 cm. Knappt märkbar fjädring, i stort sett ingen krängning och njurbälte rekommenderas

Re: Hur sänka hydrolastic????

Postat: 31 maj 2008 kl. 07:42
av Manne
Tack för tipsen.
Är nog inne på strypningslinjen, testar nog med en nålventil på varje sida.