Sida 1 av 1
Ny i koje-världen...
Postat: 14 juni 2008 kl. 01:27
av mastermute
Hej!
Jag har precis köpt min första koja! Jag har en Land Rover Defender sedan innan, så jag vet att engelska bilar aldrig är riktigt hela, men aldrig heller riktigt trasiga
Det är en '72:a och det finns lite att göra på den, först och främst behöver den lackas om! Vad är ett rimligt pris för en omlack? Jag vet att det hör hemma under "karosseri" men jag tänkte "spara" en postning
Ett annat problem är att tvåans växel inte går att lägga i, den hoppar ur och slirar! Enligt utsago skall det vara en "ny" växellåda i. Någon som har någon idé om vad det kan vara?
Det andra är att gas-reglage fjädern inte verkar vara "original monterad"

Det sitter en dragfjäder mellan gasvajern och pumpen nedanför... har någon ett foto på hur det SKALL se ut?

- Så här ser det ut nu
Det är två fjädrar, där den som är starkast är "intvinnad" i en annan. Den starka släpper ibland och då rusar motorn

Tips mottages tacksamt!
Dessutom har jag tusen andra frågor, men dessa är de viktigaste och mest "akuta"
Tackar!
Re: Ny i koje-världen...
Postat: 14 juni 2008 kl. 23:05
av ydrolina
Fjädern tycks sitta som den skall....fast det är nog "fel" fjäder.
Vilken fjäder beror lite på vilken carb du har.
Växellådan...har du tur så är det inte lådan, men "gear linkeage" (vad nu det heter på svenska) Alltså stängerna och knutmanikmojängerna mellan växelspak och växellåda. (bra förklaring, isn´t it ?)
Re: Ny i koje-världen...
Postat: 15 juni 2008 kl. 00:44
av mastermute
ydrolina skrev:Fjädern tycks sitta som den skall....fast det är nog "fel" fjäder.
Vilken fjäder beror lite på vilken carb du har.
Tackar! Jag får ta och göra en ny fjäder tror jag då...
ydrolina skrev:Växellådan...har du tur så är det inte lådan, men "gear linkeage" (vad nu det heter på svenska) Alltså stängerna och knutmanikmojängerna mellan växelspak och växellåda. (bra förklaring, isn´t it ?)
Föregående ägare misstänkte det också... Är det bara att börja "jokkla" med det, eller finns det någon "guide"?
Re: Ny i koje-världen...
Postat: 15 juni 2008 kl. 11:28
av ydrolina
Rätt fjäder billigt från
http://goto.glocalnet.net/janamotors/janamotors.htm
på engelska om växellådan och växelöverföringsboxen under spaken
http://www.ime.org.uk/ime/g/gearbox.html
osså Haynes böckerna så klart. Säljs av mekonomen.
Errrr, sen kan det ju vara överföringsgafflarna (borde lära mig dem svenska namnen) inne i växellådan osså.
Jag är inte så bra på sånt.
Re: Ny i koje-världen...
Postat: 15 juni 2008 kl. 14:05
av mastermute
Tackar!
Har nu gjort en ny fjäder från
Biltemas fjädersats... Ska nog beställa en riktig fjäder i alla fall.. och Haynes boken!
Tack för länken till växellåds-länkaget! Kvällsläsning!
Re: Ny i koje-världen...
Postat: 15 juni 2008 kl. 16:24
av Snailspeed
Fjädern ska sitta på samma plåt som gasvajern sitter i. Den plåten ska ha en smal utlöpare nedåt med ett par bockningar på. Längst ner ska det vara ett hål som fjädern ska sitta i.
Växelådans länkage kan vara fel ihopsatt vilket kan få till följd att växelspaken tar i i huset den sitter i vid tvåans läge. Ta bort damasken vid golvet (4 skruvar) och kolla så att spaken inte tar i någonstans.
Re: Ny i koje-världen...
Postat: 17 juni 2008 kl. 09:07
av ydrolina
från Jana' s förträfliga katalog.
Gratis är den också. Är bara att ringa Jana Motors.
Re: Ny i koje-världen...
Postat: 17 juni 2008 kl. 10:33
av mastermute
Snailspeed skrev:Fjädern ska sitta på samma plåt som gasvajern sitter i. Den plåten ska ha en smal utlöpare nedåt med ett par bockningar på. Längst ner ska det vara ett hål som fjädern ska sitta i.
Neråt är den fäst i "pumpen" (eller vad det är som sitter rakt under förgasaren...)
Snailspeed skrev:Växelådans länkage kan vara fel ihopsatt vilket kan få till följd att växelspaken tar i i huset den sitter i vid tvåans läge. Ta bort damasken vid golvet (4 skruvar) och kolla så att spaken inte tar i någonstans.
Jag har inte tagit bort damasken ännu, men det känns distinkt att den "hoppar ur", inte att den inte "går i" (glasklar förklaring, eller hur

)
ydrolina skrev:Är bara att ringa Jana Motors.
Har ringt!

Re: Ny i koje-världen...
Postat: 17 juni 2008 kl. 13:32
av mastermute
Mer frågor!
Den dricker väldigt mycket olja, fyllde på i fredags, nu lyser oljetryckslampan igen och jag kollade stickan.. det verkar som om halvlitern jag toppa upp med är borta redan

Några idéer om var jag ska börja leta?
Dessutom (vet inte om det har någon relevans) så kom det vätska ur skarvarna på fläkten i kupén, denna vätska var "fet" som om det var olja i den...
Re: Ny i koje-världen...
Postat: 17 juni 2008 kl. 14:20
av Manne
Förmodligen kylvatten till värmepaketet som läcker, glykolen som är i gör att den känns lite fet/hal. Brukar vara lätt att känna lukten av glykol om det är det som läcker.
/ m
Re: Ny i koje-världen...
Postat: 17 juni 2008 kl. 17:21
av mastermute
Manne skrev:Förmodligen kylvatten till värmepaketet som läcker, glykolen som är i gör att den känns lite fet/hal. Brukar vara lätt att känna lukten av glykol om det är det som läcker.
/ m
Tack! Skönt att det veta det...
Oljedrickandet gör mig lite orolig dock

Re: Ny i koje-världen...
Postat: 21 juni 2008 kl. 11:15
av pickupkalle
är det oljeläckage på motorn

konstig fråga igentligen,finns ju inga kojja motorer som inte läcker olja,men blir det stora eller små pölar under,brukar va läckage lite överallt,vevaxelremskivan,p-boxarna vid drivaxlarna,växellänkage m,m.
Blå ryker den? isådant fall så är antingen toppen slut eller kolvringarna,renoverar du toppen så ere likabra å ta hela motorn på en gång
du måste nog specifiera eller va det heter mer hur motorn är,lycka till
Re: Ny i koje-världen...
Postat: 21 juni 2008 kl. 20:08
av mastermute
pickupkalle skrev:är det oljeläckage på motorn

konstig fråga igentligen,
Hehe! Helt rätt, men en liter i veckan känns lite i överkant. Blåryker inte som tur är, och inte heller blir det några pölar som kan motsvara den mängden... men jag ska göra en lite mer grundlig undersökning...