Sida 1 av 1

Motordelar MG1300

Postat: 26 juni 2008 kl. 20:31
av lalaw
Hejsan,
Princessen gick igenom besiktningen igår med blankt papper men MG1300 motorn som vi satte i förra året behöver lite vård....
Den blåryker ganska mycket när man släpper på gasen och jag gissar på att kolvringarna är slut eller har fastnat när motorn stog i 25år.
Även växellådan är lite jobbig då 1:an hoppar ur.
Så vi tänkte ta ur motorn under semestern och byta kolvringar,lager, oljepump samt kamkedja.
Nu är det ju så att MG motorn skiljer sig en del från andra 1275 motorer.
Vilka typer av delar skall jag ha? Ska man ta 1275 S varianterna? Vilken oljepump sitter i motorn?
Vilka leverantörer rekomenderas för motordelar spelar ingen roll om de är i England eller i Sverige.
Lars

Re: Motordelar MG1300

Postat: 26 juni 2008 kl. 20:32
av johan_palm
bor du?

Re: Motordelar MG1300

Postat: 26 juni 2008 kl. 21:10
av lalaw
Jag bor i Göteborg men jag har inga problem med att beställa delar via nätet.
De svenska leverantörerna har jag ganska bra koll på men i England har jag bara koll på de som säljer delar till Morris Minor.
Bilen är för övrigt på Gotland.
Lars

Re: Motordelar MG1300

Postat: 26 juni 2008 kl. 21:42
av Manne
Blårök vid gassläpp brukar slitna ventiltätningar/styrningar ge så har du tur kanske det räcker med en topprenovering.
/ m

Re: Motordelar MG1300

Postat: 26 juni 2008 kl. 21:44
av lalaw
Hej,
Kollade toppen in vi la i motorn...

Re: Motordelar MG1300

Postat: 29 juni 2008 kl. 12:02
av optus
Jag har just nu min Princessmotor i delar, det är en MG 1100-motor. Ang.växellådan och ettan som hoppar ur. Det visade sig att ettans båda hjul var slitna till hälften, den är ju osynkad. du får nog byta kugghjulen. Jag byter hela lådan.
Hälsn.
Optus

Re: Motordelar MG1300

Postat: 29 juni 2008 kl. 15:55
av lalaw
Hej,
Vi la i en MG 1300 motor istället för orignalmotorn som är identisk med MG1100 motorn.
Mg1300 hade synkad etta.
Är det slotdrive på oljepumpen på en MG1300?

Re: Motordelar MG1300

Postat: 29 juni 2008 kl. 16:39
av Snailspeed
Nej, det borde vara stardrive till oljepumpen.

Re: Motordelar MG1300

Postat: 1 juli 2008 kl. 20:37
av lalaw
Hej igen,
Diffen gav upp häromdagen så det blir att riva den totalt.
Vi funderar på att sätta i en Allegrolåda i den, men hur mycket skiljer utväxlingen mellan dem?
Är Star-drive och spider-drive samma sak?
Om man beställer från Minispares hur lång tid tar det att få grejerna?
Hälsningar Lars

Re: Motordelar MG1300

Postat: 3 augusti 2008 kl. 23:21
av pickupkalle
Blåryker det när du släpper gasen då ÄR det toppen som är slut,blå ryker den när man gasar då är det kolvringarna..............................

Re: Motordelar MG1300

Postat: 4 augusti 2008 kl. 11:29
av lalaw
Hej,
Motorn är nu renoverad.
Felen var:
Växelföraren (gaffeln) hade lossnat och slitits rätt mycket då denna är väldigt dyr så upptäckte jag att man kunde modifiera en från en osynkad låda att passa i MG-lådan.
Toppen var skev (mellan tvåan och treans cylinder)
Kompressionen var var lite lägre på dessa cylindrar men faktiskt inte oroväckande låg.
Den drog in olja och vatten in is dessa cylindrar också.
Lagrerna var inte speciellt slitna men vi bytte dessa iaf även oljepumpen byttes.
Kolvringarna såg ok ut men vi bytte dem iaf, dock så hade jag skaffat ringar som var makerade MG Midget 1275cc och dessa passade inte de var grövre än de som satt på motorn. Men jag hittade en sats med nya ringar i vårt lager av delar som vi köpte från en nerlagd BMC verkstad.
Vi monterade en Allegrotopp istället, så ska vi renovera orginaltoppen senare. (Någon som har tips på en bra firma, vi tänkte även konvertera den till blyfri)
Bilen blev bra mycket trevligare att köra och väldigt mycket tystare.
Det enda som är kvar är att den vibrerar när kopplingen precis greppar i eller ur. Allting ser bra ut och det är ingen olja på lamelen. Någon som har någon ide?
Lars