Sida 1 av 1
Vipparmsbrygga
Postat: 21 maj 2005 kl. 21:32
av DirtBag
Jag har en liten fråga om vipparmsbryggan på min 998cc
Det sitter en liten justerplugg i andra "pedistalen" på axeln. Antar att man kan ställa oljetrycket i axeln men vad ska den stå på??
För jag tog isär den för att renöra kanalerna i axeln för ett tag sen och vet ja inte hur den stog

Postat: 22 maj 2005 kl. 10:07
av tallefjanten
åk till micke i kovland, så får du tag i EJ särtagen vipparmsbrygga.
den skruven du pratar om är låsningen til axeln,så den inte ska
rotera.
Postat: 22 maj 2005 kl. 21:40
av DirtBag
Fick till de själv
Men nu när jag skulle ta hem kojjan för första gången de här året

Så började den koka

Och har hittat felet, jag har vänt fläkten åt fel håll, den blåser utåt istället för att blåsa på motorn.... vart så läss så jag ställde in den i garaget och tog volvon hem
Menar du Micke som i micke thungren?? och isåfall har han en brorsa som heter Lars? för jag köpte bilen av en viss Lars Thungren i Kovland. För jag bor själv i Kovland.
Postat: 22 maj 2005 kl. 23:33
av Per_cooper
Fläkten ska blåsa ut från motorn för att få bort varmluften från motorrummet.
Spelar ingen roll vilket håll du vänder fläkten blåser åt samma håll i alla fall.
Postat: 23 maj 2005 kl. 08:37
av DirtBag
hmm..... om de inte är de felet vad kan de vara då??
Men om man har vänt termostaten åt fel håll så borde den ju börja koka på en gång, för jag har kört den länge i garaget utan att den har kokat

Postat: 23 maj 2005 kl. 13:33
av palman
hello..det kan vara fläkta remen som är dåligt spänd.. börjar den slira så snurrar inte pumpen som den ska..lr så har toppackningen gått men det tror jag inte..för då kan kompet åka ut i kylarsystemet
Postat: 23 maj 2005 kl. 13:34
av -Magne-
Er motoren trimmet?
hvis du har en trimmet motor og standard radiator så kan det være grunnen, at den ikke kjøler nok når du belaster motoren.
Postat: 23 maj 2005 kl. 19:53
av tallefjanten
å jo det spelar roll vilket håll fläkten sitter!
titta noga på fläktbladen så ser du att vingarna är formade nästan som en
flygplansvinge,dvs platt på den ena sidan och avrundat på andra sidan.
och det har med hastigheten på luften att göra. vänder du fel så minskar
hastigheten,och du får sämre kylning.
mao se till att den släta sidan i centrum på plastfläkten är vänd MOT
vattenpumpen, om det är förstärkningsribborna som är vänd mot
vattenpumpen så sitter fläkten åt fel håll.
detta gäller plastfläkten.

Postat: 23 maj 2005 kl. 20:19
av Per_cooper
å fasen, det visste jag inte. Blev tvungen att springa ut och kolla på min fläkt, metallfläktarna är också rundade tydligen.
Man lär sig något nytt varje dag.

Postat: 23 maj 2005 kl. 22:07
av DirtBag
Motorn är inte trimmad.... Men jag ska kolla fläkten imorrn och se hur den sitter och toppackingen är de heller inte för jag satte dit en ny den här veckan
