Sida 1 av 1
Kass damask
Postat: 1 augusti 2008 kl. 23:28
av timppa
När jag idag var och grävde i främre hjulhusen så såg jag att ena damasken spruckit ordentligt.
Jag antar att byta den kräver att man tar bort allt vad bromsar och så heter. Det är ju lite pilligt.
Vad tror ni om man på nått vis skulle laga den lite tillfälligt så man klarar sig tills vintern? Eltejp kanske

Re: Kass damask
Postat: 2 augusti 2008 kl. 09:22
av johan_palm
antar att det är drivhjulsdamasken? Det är ju bara lossa drivaxeln och nedre bärarmen och få ur drivaxeln. det är lite mek men det går utan att demontera hela bromssystemet.... Har gjort det så..jag vet att det går. har dock iförsig trummor runt om men ska ju inte vara ngn störra skillnad att göra det på skivor om du nu har det
Re: Kass damask
Postat: 3 augusti 2008 kl. 14:59
av Joper
Trist :/
Vet att det till bubbla finns eftermarknads damasker som är delbara. Då är det bara att klippa bort den gamla och sätta dit den nya utan att demontera någonting. Kanske finns till kojorna också?
Re: Kass damask
Postat: 3 augusti 2008 kl. 15:12
av johan_palm
risken med delbara är att det kryper in smuts och damm.
Men det är inte så jäkla jobbigt att göra så som jag skrev. Går hyfsat snabbt även om man bara ha domkraft som jag...
Re: Kass damask
Postat: 25 augusti 2008 kl. 08:59
av timppa
Då tog jag tag i det i helgen. Pallade upp hela bilen och gjorde mig redo för att bli skitig. Gick på johan_palm's metod. Bankade(mycket bankande) loss övre bärarmen och styrarmen(hade inte den där speciella kil-verktyget som skulle gjort det hela mycket snabbare). Fick till slut ut drivaxlarna som jag passade på att rengöra helt och fetta om.
Det hela gick faktiskt rätt smärtfritt även fast jag aldrig försökt mig på nått likande (knappt sett en lös drivaxel) så nu är bilen i toppskick åter igen

+ att man lärde sig nått nytt, en bra helg mao.
Det blev även en K&N sportfilter installerad i en luftfilterlåda som jag borrade enligt
Calver's metod.
Re: Kass damask
Postat: 26 augusti 2008 kl. 20:09
av johan_palm
se där.. skönt att det gick vägen
Re: Kass damask
Postat: 19 oktober 2008 kl. 16:06
av MinMorris
Hej.
Min ena damask har också gett upp och är i full fart att ska byta. Men vet inte hur jag ska gå vidare.
Den gamla har jag fått loss, bara skära av. Men hur trär jag på den nya? behöver jag lossa den inre drivknuten? Isf, behöver jag byta den damasken också?
Vad är vad och vad behöver jag göra? Någon som kan svara?
Re: Kass damask
Postat: 20 oktober 2008 kl. 13:35
av timppa
Jag gjorde så att jag lossade drivaxeln från drivknuten med hjälp av hammare och skruvmejsel

så såg den urdragen och ny damask ditsatt
Re: Kass damask
Postat: 26 oktober 2008 kl. 14:56
av MinMorris
Jag slog loss drivknuten från drivaxeln med en liten slägga. Gick rätt lätt.
Jag pillade ut alla kulorna och rengjorde så gott jag kunde men kommer behöva köpa nåt fettlösningsmedel senare så man får det ritkigt rent. Men hur ska det sedan sitta ihop? jag var lite för slarvig när jag lossade det. Hålen där kulorna sitter är tydligen olika stora och även välvda på ena sidan. Ska det välvda vara inåt eller utåt? Spelar det någon roll var de stora hålen ska sitta?
En annan konstig sak var att jag fick igång bilen idag =)... Visst, det tickade och hade sig, vet ej varför men drivknuten snurrade med motorn. Jag kunde hålla emot med bara handen men annars följde den med. Självklart låg växeln i neutral. Men eftersom jag var själv kunde jag inte svära på att den snurrade när jag höll frikopplingen nertryckt. Kan detta ha skett när jag bankat och dragit i drivknuten?
http://www.youtube.com/watch?v=OW-i0zyFKVY
Men ser inte drivknuten men man hör den följa med...
Re: Kass damask
Postat: 26 november 2008 kl. 22:26
av MinMorris
Hej, Fick den på plats och fick lossa drivknuten på andra sidan för att se vilket håll allting skulle sitta. Hålen där kulorna sitter ska ha den rundade delen mot axeln.