Sida 1 av 2

koppling

Postat: 26 maj 2005 kl. 22:29
av Loffe
Har fått igång min Austin mini 1000 76- som stått i 20 år

men kopplingen sitter fast

nån som har ett bra tips på hur ja får lös den.?



sen går den inte på alla stifft tror den bara går på kanske 2 så vad kan de vara för fel ?



tacksam för svar



/Kristoffer

Postat: 26 maj 2005 kl. 23:16
av Cooper-74
Hur sitter den "fast" menar du?

Går pedalen att trampa ner?

Om det går: rör kopplingsarmen sig i motorrummet?

Gör den inte det så sitter slavcylindern fast.

Rätt enkelt att fixa isåfall.

Brukar vara det som är felet,men det är en koja... :roll:

Postat: 26 maj 2005 kl. 23:52
av Loffe
Nej den är helt stum går inte och trampa ner alls

vet du vad som kan vara fel då ?

Postat: 27 maj 2005 kl. 09:07
av pickupkalle
Pröva att lossa slangen och trampa,funkar inte det så,lossa röret på huvudcylindern,,kan vara slangen som rostat ihop på insidan,kan även vara kolven som fastnat antingen i huvudcylindern eller i slaven,bara att pröva sig fram,inte så många saker som kan fastna

fördelare

Postat: 27 maj 2005 kl. 10:58
av kerguelair
fördelaren är en utmärkt fuktsamlare. Går bilen på 3 cyl är det nog där inne det är problem. kolla tändordningen, kan ha blivit fel också om nån har varit där och ändrat på saker.

Postat: 27 maj 2005 kl. 11:14
av mongoose
Utöver slav-cyllen kan du även kolla kopplingsjusteringen och axeln som urtrampningslagret sitter på:

Lossa de två justermuttrarna och skruva dessa låångt ut mot innerskärmen.

spruta försiktigt lite typ WD-40,5-56 där axeln går in.

Ta en kofot och bänd FÖRSIKTIGT i den riktningen som slav-cyllen "vill så att säga" föra kopplingsarmen. Men troligtvis är slav-cyllen den största orsaken till ditt problem!

"Slave to the grind"/Mongoose

Postat: 27 maj 2005 kl. 12:39
av Loffe
Tack för tipsen

nu kanske jag kan få ihop de :)



Mvh/Kristoffer L

Postat: 6 juni 2005 kl. 22:58
av Adjuun
Jag har ungefär samma problem.. först kunde jag inte drampa in kopplingen sen så plockade jag lös slavcylindern och rengjorde den sen så fixade det sig.. nu är problemet att kopplingsaxeln är så den ute hela tiden och det inte om det finns något sätt att få in den så man kan sätta dit fjädern och förhoppningsvis kunna växla.. just nu så är bilen kopplad hela tiden..

Postat: 6 juni 2005 kl. 23:32
av Loffe
Tog lös slavcylindern fick knacka lite löst på den och slipade bort allt rost som var i den

den var helt igen rostad men sen släppte de så nu funkar den :)



Nu har ja bara problem med bromsarna den är helt stum pedalen





/Kristoffer

Postat: 12 juni 2005 kl. 18:14
av Adjuun
Jag har fått ännu mera problem med kopplingen.. har fixat slav-cylindern nu och har justerat in dom två justerskruvarna väldigty mycket så att jag skulle få fast fjädern.. och nu när jag ska försöka att ställa in kopplingen så vet jag inte riktigt hur jag ska göra.. spelar ingen roll om jag trampar på kopplingen eller inte den kopplar ändå inte i växellådan... och det spelar ingen roll om jag lossar på justeringen till kopplingsarmen som jag drog in för att få in fjädern.. den åker ändå inte ut.. så några tips hur man ska ställa in kopplingen för att få koppling då man trycker in pedalen?

Postat: 12 juni 2005 kl. 20:44
av Adjuun
Nu har jag skruvat lite till på kopplingen.. och enligt haynes bok så ska man skruva lös justerskruvarna, en person ska pumpa och sedan hålla in kopplingen så att en annan ska skruva in justerskruvarna tills det tar stop.. och sen ska kopplingen vara justerad.. för mig är det så att om jag gör precis som haynes säger är den kopplad hela tiden både om man håller in kopplingen eller inte..



Och om jag sedan rullar bilen fram och tillbaka och sakta skruvar in skruven så jag känner direkt jag får dragläge och direkt kopplingen är helt "uppsläpt" med justeringen. Så om man då trycker in kopplingen så gör det absolut ingen skillnad i dragläget.. jag kan alltså trycka på kopplingen och slav-cylindern rör sig.. kopplings-armen rör sig och det verkar fungera fint men det händer ingenting med kopplandet.. tycker att det verkar som slav-cylindern rör sig väldigt lite.. bara typ 1 cm men borde ju ändå vara tillräckligt för att känna att dragläget ändras..

Postat: 12 juni 2005 kl. 21:49
av DirtBag
Vad är de för justerskruvar du pratar om??? har inte sett några sånna när jag plockade ihop min koppling

Postat: 12 juni 2005 kl. 22:00
av Adjuun
Med justerskruvar.. så menar jag alltså den som sticker ut ur håler där kopplingsaxeln är kopplad.. throw out nut och throw out lock nut eller vad dom heter.. det är alltså axeln som kommer ut ur transmissions huset och det sitter en mutter och en låsmutter.. det är väll i princip dom enda man ska justera?

Postat: 13 juni 2005 kl. 06:03
av DirtBag
ahaa...... dom har jag tappat bort, funkar bra utan dom tycker jag iaf :)

Postat: 13 juni 2005 kl. 19:52
av mongoose
Det beror väl på restrerande kondition på kopplingen! För att undgå mycket snack och lite verkstad från mitt håll, så är det väl idé att kolla vilken modell på urtrampnings lager du har? Den "smala" modellen med större omkrets brukar leda till att man får längda pinnen ett gäng cm för att få utslag..har jag för mig. Har du kollat h.cyllen till kopplingens kondition? Justeringen av kopplingen skall göras enl. verkstadshandboken...varken mer eller mindre! (Har jag bittert fått erfara) Det är bara på skiten!

"SCHOOLS OUT"/Mongoose