Sida 1 av 1
Trimkam
Postat: 28 oktober 2008 kl. 23:43
av Fekkeman
Gokväll!
Köpte mig en rostfri Mini-73:a för ett par månader sedan som har en vässad 1275:a i sig, tyvärr vill den inte starta för mig, vilket stör mig en del. Den puffar till lite men tänder inte riktigt till om man säger.
Grejen är att kammen som sitter i, har jag ingen aning om vad det kan vara mer än att den enligt kvitton från Dahlhems som medföljde i köpet (alla kvitton sparade sedan 20år) så står det: Racingkam omsl.stjärnk. Har talat med en kille på Dahlhems men han hittade inget i sin databas på artikelnr som jag gav honom, kan ju bero på att kvittot var 20 år gammalt

.Nu till frågan, finns det någon härinne som kan ge mig ett tips på hur jag kollar upp vilken sorts kam jag har? Jag tänker mest för att få fram graden på den så att tändningen kan ställas till rätta om det nu är det som är problemet.Skall väl även tillägga att det sitter en Weber 45:a på också, kanske är det den som spökar för mig, bilen har ju trots allt stått i 15 år.
/Robban
Re: Trimkam
Postat: 28 oktober 2008 kl. 23:49
av Manne
Det du uppger ang. kammen säger inget mer än att du förmodligen har stjärnkoppling (spider) för drivning av oljepumpen. Det finns 3 olika nämligen.
/ Manne
Re: Trimkam
Postat: 29 oktober 2008 kl. 09:57
av crowan
Om du inte har gjort det, så byt allt som berör tändningen först. Fungerade bilen när han ställde in den, har ju inte kammen tappat inställningen.
Så byt tändspole, kondensator, brytare, tändstift, tändkablar, kolla jordningen till motorn, spänningen fram till tändspolen
Re: Trimkam
Postat: 2 november 2008 kl. 20:52
av Fekkeman
Mannne:
stjärnkam kan ju stämma, antagligen är den väl omslipad också om man skall tolka förkortningen innan, frågan är bara hur jag får fram vilken gradning kammen har, går det att mäta upp på något sätt? har kanske snöat in på detta i onödan men kände att det kunde vara kul att veta lite mer om sin motor.
Crowan:
Mmmm....Jag bytte tändspole, kondensator, rotor, kablar och även jordningen, men glömde såklart brytarna i all hast, nu är det så att ägaren innan har satt dit ett hemmabyggt brytarlöst system som man koppla in och ur men det funkar inte ändå, får väl se till ordna fram brytare när motorn kommit i igen.Kan tillägga att det var rätt mycket soppa i oljan när jag tömde den, det kändes väl sådär.
Tack skall ni ha.
/Robban
Re: Trimkam
Postat: 6 november 2008 kl. 04:18
av _clubman_
hoppas att du har byte ut den där 15 år gamla soppan? annars kan du vara lycklig om du fick den att puffa till på den!
med motor nollad och fördelare sitter rätt ska den gå igång! kolla tändföljd!
Re: Trimkam
Postat: 6 november 2008 kl. 13:41
av Fekkeman
Hehehe..ja bilen var enligt uppgift nypåfylld med bränsle, men om den var ny eller gammal kan man ju bara spekulera i.

.När det gäller nolläget, måste jag då inte känna till kamgraden då om det skall vara förtändning inställd? eller har jag fått allting om bakfoten?
/Robban
Re: Trimkam
Postat: 6 november 2008 kl. 14:59
av _clubman_
typ 0-10 grader ska alla motorer gå igång på!
det ska räcka med att ställa kolv i topp. givetvis ettans. sen om det är en orgkam eller en 310 racekam så ska den gå igång på den tändningen....
för hög flottörnivå i weber?
kollat gnistan?
tändföljden?