Sida 1 av 1

Urtagning av motor/motorrumsrenovering

Postat: 23 november 2008 kl. 20:12
av minijanne
Jag ska renovera mitt motorrum i vinter. Jag tänkte göra det ordentligt så jag har bestämt mig för att ta ur motorn. Jag skulle helst vilja undvika isärskruvande av själva motorn. Motorn går som en klocka så det finns egentligen ingen anledning att skruva isär den. Jag tänkte dock byta ut några packningar som jag vet är "lätt-bytta" (ventilkåpans tätning och transmissionskåpans oljetätning), men i stort sätt skulle jag nog helst vilja ta ur motorn - tvätta av den ordentligt - måla den - måla motorrummet - sätta tillbaka motorn - köra :lol:

Nu har jag några frågor angående hela jobbet:
1. Vad bör jag tänka på när för att få ur motorn. Jag har gluttat i servicemanualen och Hayner och det verkar inte vara "rocket science". Behövs det några specialverktyg, finns det saker som "alltid" brukar gå sönder när man skruvar ur motorn och som det underlättar om man har hemma?
2. Finns det några andra packningar än dom ovan nämnda som man bör tänka på att byta (och som går att byta utan specialverktyg och kunskaper)?
3. Är det värt besväret (läs: pengarna) att, när motorn ändå är urtagen, köra den till Jana (till exempel) och få hela motorn/växellådan genomgången. Vet nån vad en sån manöver kostar? Inte renovering och utbyte av alla rörliga delar utan bara en genomgång (byte av packningar, rengöring osv).
4.Måste man göra några inställningar sen är man väl fått tillbaks motorn in i bilen, tex. tändning etc.?
5. Andra saker jag bör tänka på?

Bilen är en Clubman -71 med 998:a (allt i motorrummet orginal).

Alla tips mottages tacksamt! :)
//janne

Re: Urtagning av motor/motorrumsrenovering

Postat: 23 november 2008 kl. 20:58
av crowan
Om motorn går bra och du inte vill göra några modifikationer tycker inte jag att du ska öppna den. Speciellt om du inte ska göra det själv. Så svårt är det inte att plocka ut den, så det kan du lätt göra igen när/ om du vill ändra något.

Ska du bara göra det du nämner ovan ska det inte behöva hända någonting med motorn. (om du inte plockar av fördelaren...)

Re: Urtagning av motor/motorrumsrenovering

Postat: 23 november 2008 kl. 21:03
av G13B
lossa växelfästet inne i bilen, lossa framvagnen, bromsrör, vattenslangar
lyft karossen och dra ut motor/framvagn,

om du bara vill ha ut motorn får du lossa drivaxlarna och knacka ut sprinten till växellänkaget, ev plocka av förgasaren, motorfästena 3st, skruva av huven, vattenslangar, lite el, sen är det bara att lyfta

glömmer du ta väck någon pinal så lär det märkas :wink: bara att köra igång, learning by doing :mrgreen:

//mackan

Re: Urtagning av motor/motorrumsrenovering

Postat: 24 november 2008 kl. 00:26
av minijanne
G13B skrev:lossa växelfästet inne i bilen, lossa framvagnen, bromsrör, vattenslangar
lyft karossen och dra ut motor/framvagn,

om du bara vill ha ut motorn får du lossa drivaxlarna och knacka ut sprinten till växellänkaget, ev plocka av förgasaren, motorfästena 3st, skruva av huven, vattenslangar, lite el, sen är det bara att lyfta

glömmer du ta väck någon pinal så lär det märkas :wink: bara att köra igång, learning by doing :mrgreen:

//mackan
Jag antar att jag, om jag tar bort framvagnen, måste koppla isär den hydrolastiska fjädringen. låter krångligt eftersom jag inte har en pump.

Re: Urtagning av motor/motorrumsrenovering

Postat: 24 november 2008 kl. 00:56
av dizapear
Jag använde mig utav Haynes-boken och lite "titta-runt-i-motorrummet-teknik" när jag lyfte min. Tror det tog mig 4 timmar att få ut motorn.
När du tvättar motorn så finns det ett märke som heter SnowFlake eller så som har både avfettning och grovtvätt. Blanda detta 50/50 och spruta på mycket. Sen tvättar du med högtryckstvätt med varmt vatten. Bara att täppa till alla hål. Jag pluggade alla hål med såna pluggar man köpe på en hydraulverkstad, typ Hydroscand eller Specma. De finns i invändig och utvändig passning och håller tät.
Sen skall du kontakta Tobbes motorsport i Vetlanda(www.tobbes.net) och beställa motorfärg av honom. Färgen är inte laglig i sverige, men han har den. Måla med pensel och det blir som emalj sen när det har torkat. Kolla bilder på min hemsida, så får du se.

Re: Urtagning av motor/motorrumsrenovering

Postat: 24 november 2008 kl. 20:59
av mininr1
När du ändå skall ta ut motorn ,så skulle jag rekomendera att du byter de 2 undre motorfästen och den stora vattenslangen mellan motor och kylare .Det är ett jädrans jobb att byta när motorn är på plats .

Re: Urtagning av motor/motorrumsrenovering

Postat: 24 november 2008 kl. 21:16
av minijanne
Stora slangen är bytt. Hade ett kylarhaveri i somras, så jag förstår vad du menar, det var lite småknepigt att få ut kylaren och slangen. Jag skriver upp motorfästen på shoppinglistan och tackar för tipset!