Urtagning av motor/motorrumsrenovering
Postat: 23 november 2008 kl. 20:12
Jag ska renovera mitt motorrum i vinter. Jag tänkte göra det ordentligt så jag har bestämt mig för att ta ur motorn. Jag skulle helst vilja undvika isärskruvande av själva motorn. Motorn går som en klocka så det finns egentligen ingen anledning att skruva isär den. Jag tänkte dock byta ut några packningar som jag vet är "lätt-bytta" (ventilkåpans tätning och transmissionskåpans oljetätning), men i stort sätt skulle jag nog helst vilja ta ur motorn - tvätta av den ordentligt - måla den - måla motorrummet - sätta tillbaka motorn - köra
Nu har jag några frågor angående hela jobbet:
1. Vad bör jag tänka på när för att få ur motorn. Jag har gluttat i servicemanualen och Hayner och det verkar inte vara "rocket science". Behövs det några specialverktyg, finns det saker som "alltid" brukar gå sönder när man skruvar ur motorn och som det underlättar om man har hemma?
2. Finns det några andra packningar än dom ovan nämnda som man bör tänka på att byta (och som går att byta utan specialverktyg och kunskaper)?
3. Är det värt besväret (läs: pengarna) att, när motorn ändå är urtagen, köra den till Jana (till exempel) och få hela motorn/växellådan genomgången. Vet nån vad en sån manöver kostar? Inte renovering och utbyte av alla rörliga delar utan bara en genomgång (byte av packningar, rengöring osv).
4.Måste man göra några inställningar sen är man väl fått tillbaks motorn in i bilen, tex. tändning etc.?
5. Andra saker jag bör tänka på?
Bilen är en Clubman -71 med 998:a (allt i motorrummet orginal).
Alla tips mottages tacksamt!
//janne

Nu har jag några frågor angående hela jobbet:
1. Vad bör jag tänka på när för att få ur motorn. Jag har gluttat i servicemanualen och Hayner och det verkar inte vara "rocket science". Behövs det några specialverktyg, finns det saker som "alltid" brukar gå sönder när man skruvar ur motorn och som det underlättar om man har hemma?
2. Finns det några andra packningar än dom ovan nämnda som man bör tänka på att byta (och som går att byta utan specialverktyg och kunskaper)?
3. Är det värt besväret (läs: pengarna) att, när motorn ändå är urtagen, köra den till Jana (till exempel) och få hela motorn/växellådan genomgången. Vet nån vad en sån manöver kostar? Inte renovering och utbyte av alla rörliga delar utan bara en genomgång (byte av packningar, rengöring osv).
4.Måste man göra några inställningar sen är man väl fått tillbaks motorn in i bilen, tex. tändning etc.?
5. Andra saker jag bör tänka på?
Bilen är en Clubman -71 med 998:a (allt i motorrummet orginal).
Alla tips mottages tacksamt!

//janne