Sida 1 av 1
Elproblem
Postat: 2 december 2008 kl. 21:34
av e98jole
Har en Mk7 som bråkar lite med batteriet/laddningen.. Jag kör ca 5 mil/vecka och batteriet tar slut efter 2 veckor.. Batteriet är testat och belastat och är ok..
Har idag 12,5V på batteriet när bilen är avstängd. Med bilen på tomgång och lyse, fläkt o stereo igång har jag 12,6!? Känns lite klent eller hur?
Gjorde precis en mätning på vad bilen drar när den är avstängd och den ligger på 50mA? Är det normalt? Känns lite högt? Låt säga att jag har 40Ah, då är batteriet urladdat på typ en månad om jag inte använder den?
Så vad tror ni? Jag är rädd att jag har 2 problem här..
Mvh,
Jonas
Re: Elproblem
Postat: 2 december 2008 kl. 23:28
av jonas
Klent...Jo.
Verkar som om generatorn inte laddar som den ska om du inte har mer än 12,6V med motorn igång. Skulle kolla hur kolen i generatorn eller laddningsreläet/regulator mår om jag var du.
/Jonas
Re: Elproblem
Postat: 2 december 2008 kl. 23:28
av Litenmentuff
börja med att spänna genoratorremmen och se ifall den laddar mera..

Re: Elproblem
Postat: 2 december 2008 kl. 23:53
av minijanne
Bra tips! Min rem hängde som på en gammal man och jag hade då ca 12,5-12,6. Jag tightade upp den och nu snurrar det på runt 14-14,5 (analog voltmätare från feltemaså det är lite svårt att se exakt)
//janne
Re: Elproblem
Postat: 3 december 2008 kl. 10:37
av e98jole
Ska kolla generatorremmen ikväll..
Vad säger ni om 50mA "läckström" då? Känns det normalt?
Re: Elproblem
Postat: 6 december 2008 kl. 04:02
av kerguelair
larmet drar en del på dem där...och så kanske har du en sån där irriterande blinkade diod på radion.... hos mig var det relä paketet som det var fel på, och då tappade den ström efter 3 dagar...
Apropå Mk7:or.. det här har jag nämt förrut, men bra att veta ändå :
Upptäckt den hårda vägen att när man kopplar bort batteriet så; :
a)....when reconnecting the battery, switch on ign and wait 10 sec to allow electronics to stabilise and re-initialise.
b) on fuel injection engines..the engine managment electronic control unit is of self-learnig type...when the battery is disconnected some settings are lost...on restarting this may lead to the engine
running roughly...to solve the problem...take the car on a road test for 15 min covering all engine speed..
Har fått höra att när man byter batteriet i fjärrkontrollen skall man hålla varje knapp,
var för sig, intryckt ca 5 sek efter att man tagit ur det gamla batteriet men innan man sötter i det nya.
Re: Elproblem
Postat: 6 december 2008 kl. 09:34
av minijanne
Ett normalt fungerande larm drar inte mer än 8-12 mA i standbyläge. Kolla läckor. Reläpaket är ett bra ställae att börja på.
Re: Elproblem
Postat: 6 december 2008 kl. 18:02
av e98jole
Spände generatorremmen idag utan förbättring på laddningen. Den var lite slapp men inte så pass att jag trodde att det skulle göra något tyvärr..
Var hittar jag laddningsregulatorn och hur ser man om en sån är ok?
Var hittar jag en ny? Är det Bosch standardgrejer som sitter i eller?
(Behöver jag säga att jag är novis på detta..)
/Jonas
Re: Elproblem
Postat: 6 december 2008 kl. 23:21
av jonas
Tjenare!
Laddningsrelä eller "kolen" som många kallar det sitter på baksidan av generatorn på dom flesta generatorer, oftast bara med två skruv.
[url]
http://www.biltrivsel.se/produkter/rese ... dningsrela[/url]
Hittas hos reservdelshandlare typ Jana, Brittish motor... Beror på var du bor.
/Jonas
Re: Elproblem
Postat: 14 december 2008 kl. 13:20
av e98jole
Har nu fått höra att laddreläet är inbyggt från 97:an och framåt och en ny generator kostar 2900:-.. Tungt besked.
Är det någon som kan bekräfta eller dementera detta?
Kan man på något sätt garantera att det just är generatorn som är "slut"?
Tack!
/Jonas
Re: Elproblem
Postat: 14 december 2008 kl. 16:07
av bulten08
om du mäter direkt på huvudplusen på generatorn och ena kabeln till lämplig jord med motorn igång så kan man avgöra om felet ligger i kablarna eller i generatorn./marucs
Re: Elproblem
Postat: 14 december 2008 kl. 20:41
av bulten08
såg detta när jag tittade på minispares
http://www.minispares.com/Product.aspx?ty=pb&pid=34056
läs annonsen kanske detta som är felet med dålig jord./marcus
Re: Elproblem
Postat: 15 december 2008 kl. 13:49
av e98jole
Jo, jag har hört talas om detta och har provat.
Jag tog en av mina startkablar och satte mellan motorchassiet och chassiet på generatorn. Mätte sen på batteriet med motorn igång men fortfarande bara ca 12,5V.
Jag hade dock lite bråttom när detta gjordes. Ska nog fasen prova det igen..
/Jonas
Re: Elproblem
Postat: 17 januari 2009 kl. 22:14
av e98jole
Hej alla försöka-förstå-sig-påare som jag,
Har fixat problemet nu och tänkte berätta lite hur jag löste laddningsproblemet. Det bör tilläggas att jag ej är någon bilmekare egentligen men praktiskt lagd, elektriker i grunden och allmänt teknisk intresserad.
1. Min bil gick ej att starta en dag. Batteriet var heldött.. Jag laddade det och kollade batteriet hos en bilmekare som gjorde ett belastningstest på batteriet, det var ok.
2. Jag mätte över polerna på batteriet vid tomgång, 12,5V, inte bra.. Mätte även på generatorn, 12,5V, det bör vara mellan 14-14,5V.. (Känt fel på minis är att jordkabeln mellan motor och kaross är dålig. Kolla genom att mäta jorden både på motorchassi och kaross. Bör ej skilja mer än några mV..)
3. Beställde en ny generator och rem på minispares.com. Pris ca 1900:- inkl frakt hem till dörren. Samma saker hos svensk distributör skulle gå på över 3000:-.
4. Bytet är verkligen busenkelt. Generatorn sitter med 3 bultar. Det enda kruxet är att spänna/lossa remmen. Det sitter en remspännare som man kommer åt under bilen. Problemet är att man inte kan använda hylsnyckel eller fast nyckel. Bulten som sitter där är helt fyrkantig och för mig var det iaf en lång skiftnyckel och en skruvmejsel att dra runt den med som fick bli lösningen.
Det som behövs är typ en 13 och 10 hylsnyckel samt en skiftnyckel med skruvmejsel. En folköl och 1½ timme senare är man klar!
Hoppas någon där ute har någon hjälp av detta!