Sida 1 av 1

Manne fixade svänghjulet

Postat: 4 december 2008 kl. 20:25
av BMC1380
Att svänghjulen kan sitta lite elakt är väl ingen nyhet. När jag tog bort det på 1380:n ikväll var dock tålamodet på bristningsgränsen. Hade försökt två kvällar i rad med den vanliga avdragaren, en redig Ku**o, men trots spänn, gassvets och ivrigt bankande ville det bara inte. Hittade sen ingen i GBG som hade en äkta Hundkojeavdragare, utan bara liknande min variant, en skruvbar treklo. Läste på forumet att Manne var beredd att låna ut sin, hämtade den idag och satte igång, tydligen köpt på Dalhems.

Det första som händer är att jag drar med över en meter hävarm och den sitter fast - lite till - tjong, där rensade vi gängorna på Mannes ena UNF-skruv. Nya - den här gången AMERIKANSKA - UNF-skruvar och så värme, sitter fast, bank, dra, mera värme och nästan förbi härdningen av svänghjulet tjongar det till och den befriande känslan av besegrat svänghjul infinner sig. Sverige - England 1-0.

Någon som har några stalltips för svänghjulsdemontering, alternativt något tips vid monteringen för att det inte ska sitta så fullständigt fast vid demonteringsdags? Eller sitter det värre ju mer motorkraft som finns? Andra Leylandmodeller var ju kända för att ha svänghjul som mer eller mindre ramlade loss...

Hur som helst, tack Manne, vad ska vi säga, har du en barnvaktsbonus innestående som tack för hjälpen?

Stefan

Re: Manne fixade svänghjulet

Postat: 4 december 2008 kl. 23:04
av Litenmentuff
när jag plocka isär min 1275 motor så satte jag det i spänn och sen snurra jag och slog med hammare genom startmotor hållet.. tog inte lång tid alls innan det släppte :D

Re: Manne fixade svänghjulet

Postat: 4 december 2008 kl. 23:23
av Manne
BMC1380 skrev:Att svänghjulen kan sitta lite elakt är väl ingen nyhet. När jag tog bort det på 1380:n ikväll var dock tålamodet på bristningsgränsen. Hade försökt två kvällar i rad med den vanliga avdragaren, en redig Ku**o, men trots spänn, gassvets och ivrigt bankande ville det bara inte. Hittade sen ingen i GBG som hade en äkta Hundkojeavdragare, utan bara liknande min variant, en skruvbar treklo. Läste på forumet att Manne var beredd att låna ut sin, hämtade den idag och satte igång, tydligen köpt på Dalhems.

Det första som händer är att jag drar med över en meter hävarm och den sitter fast - lite till - tjong, där rensade vi gängorna på Mannes ena UNF-skruv. Nya - den här gången AMERIKANSKA - UNF-skruvar och så värme, sitter fast, bank, dra, mera värme och nästan förbi härdningen av svänghjulet tjongar det till och den befriande känslan av besegrat svänghjul infinner sig. Sverige - England 1-0.

Någon som har några stalltips för svänghjulsdemontering, alternativt något tips vid monteringen för att det inte ska sitta så fullständigt fast vid demonteringsdags? Eller sitter det värre ju mer motorkraft som finns? Andra Leylandmodeller var ju kända för att ha svänghjul som mer eller mindre ramlade loss...

Hur som helst, tack Manne, vad ska vi säga, har du en barnvaktsbonus innestående som tack för hjälpen?

Stefan
Skönt att det löste sig för dig, hälsar på vad det lider och inkasserar en vxl.-låda som tack för att jag hjälpte dig, ha ha. Skämt åsido, bara kul att kunna hjälpa till, dessutom är du ju en sådan trevlig prick.

/ m