Sida 1 av 1

Tändning

Postat: 6 juni 2005 kl. 20:39
av Adjuun
Hur ska man koppla tändningen om man vill köra en motor som inte sitter i en bil. Om jag vill tex starta motorn på garage golvet hur ska jag koppla den då? bara för att kunna se om motorn fungerar.. har just nu problem med att få min att gå med motorn i bilen och har en annan motor som jag tänkte testa.. hur som helst så problemet på motorn som sitter i är att den inte tänder.. ni får gärna berätta vad det kan vara för fel då inget av tändstiften ger gnista.. tändstiften är helt nya och tändspolen har jag testat och bytt till en annan som jag vet fungerar.. men fortfarande inget.. har justerat brytaren inte exakt för att jag hade inget bladmått men det borde ju kunna få nångon reaktion men händer inget...

Postat: 6 juni 2005 kl. 20:53
av Peder
Kanske finns en enklare lösning, men jag skulle ha testat var i kedjan tändspole - tändstift jag har/inte har gnista.



Se till att du är isolerad (= långt från nån strömförande punkt, gnistan kan

hoppa nån/några centimeter åtminstone) när du gör detta:



Har du gnista från tändspolen? -testa genom att lossa kabeln som kommer från tändspolen vid fördelaren, och håll den mot motorblocket.



har du gnista? - då blir fördelaren nästa grej att ge sig på.



Ingen gnista? - kolla att det inte är kabeln genom att kortsluta med nånting

annat precis vid tändspolens "uttag"



Om du ändå inte har gnista, byt tändspole.

(Förutsatt att spolen faktiskt får ström, kolla med multimiter INNAN du gör

nått av det ovanstående. Får den inte ström kolla säkringar, etc. Det mesta

går att utläsa ut kopplingsschema i haynesmanualen.)

Postat: 6 juni 2005 kl. 21:10
av Adjuun
Jo en annan sak jag funderar på är hur den tändspolen skall vara kopplad.. enligt boken ska det vara en vit och en svart-vit kabel som ska kopplas.. och jag har i min bil en svart och en svart-vit.. så redan där är det fel.. sen ska jag nog ta med en multimeter och mäta imorrn så att det finns spänning till spolen.. och sen prova mig fram.. just det.. en annan sak som jag är väldigt fundersam över är att då jag "gnuggar" startmotorn med nyckeln så börjar det efter ett tag ryka från vissa vajrar i motorrummet dom blir alltså så varma att plasten runt börjar ryka.. det borde ju bero på att det är kortslutning någonstans.. men vart kan det vara eftersom vajrarna blir ledande?

Postat: 6 juni 2005 kl. 21:25
av pickupkalle
motorn måste vara jordad!!!,,,sen kablarna du pratar om den vita och det vit/svarta,du har svart istället för vit,den ska det vara + på och ska sitta på spolens +,,,,,den andra som sitter på spolen ska vara vit/svart och den ska sitta på - på spolen och sen dras till fördelaren,efter det ska du inte behöva nått mer om du ska starta motorn på golvet,en bränslepump kanske,,generator behövs inte om du har ett bra laddat batteri,så på med start motor,dra en + till spolen och en - till blocket,,+ och minus till starten och bränsle pump,,,,STARTA kan ju gå bättre om du har en generator ochså men har ingen betydelse,maila om du ska ha mer hjälp

Postat: 6 juni 2005 kl. 21:48
av Adjuun
Tackar det låter bra.. det där är ungefär vad jag har provat med.. men den fick ingen gnista och alltså startade den inte.. men ska prova lite mer imorgon.. ska se om man kan få någon form av gnista ur tändstiften

Postat: 6 juni 2005 kl. 22:28
av johnson
gör rent,eller byt brytaren oxå..

Gjorde jag lite med fin smärjelduk å sen fick jag kanon gnista! :)

Postat: 6 juni 2005 kl. 22:34
av Adjuun
Okej låter ju verkligen bra att du fick en fin gnista.. jag ska prova imorrn.. och om det inte fungerar imorrn ska jag beställa lite nya delar till tändningen och se om jag kan få igång den med det..

Postat: 7 juni 2005 kl. 18:52
av tallefjanten
kondensator paj!

Postat: 7 juni 2005 kl. 20:25
av Adjuun
Nu har jag kopplat ihop det och fick faktiskt gnista.. köpte en begagnad spole och fördelare och fick tillslut gnista både vid brytaren och i tändstiftet.. men har inte lyckats få igång motorn än.. gnistan är väldigt liten och direkt man drar lite på startmotorn så slutar det att gnistra.. så jag ska nog beställa några delar till tändningen ikväll eller imorgon..

Postat: 7 juni 2005 kl. 21:56
av Adjuun
Har kollat igenom vad jag ska beställa.. men vet inte riktigt vad jag ska beställa för delar.. det finns mycket att välja på.. vad betyder tex 23/25D4 och 45D jag har en 998 motor från -69 hur ska jag veta vad jag ska välja för delar då jag beställer?

Postat: 7 juni 2005 kl. 22:13
av palman
ring till janas..dom har och kan allt om sånt.. 0171-59510 tror jag numret är.. ring inte dahlhems lr vad dom heter för dom är ite förvirrade, jag skulle beställa tänd delar till min koja så sa dom att det är samma till alla kojjor..

lycka till med projektet

Postat: 7 juni 2005 kl. 23:38
av Adjuun
Okej det låter ju jättebra jag ska ringa till dom imorrn och beställa lite delar därifrån..