Sida 1 av 2

Huvudbromscylinder

Postat: 8 februari 2009 kl. 17:52
av MinMorris
Efter att ha köpt senaste numret av Mini Magazine så köpte jag en rep.sats till huvudbromscylindern. För i tidningen har de en step-by-step på precis hur man går till väga. Allting flöt på bra och de nya packningarna passade perfekt! Och de målade även sin i tidningen så, varför inte, det gjorde jag med. hammarlack från biltema.
Lite sprucket i gummit.
Bild

Packningen fick jag byta, putsade även med superfint (1200) våtsandpapper precis i mynningen för att få bort det lilla rostbelägget.
Bild

Motorn ska se underbar ut om några år! Jag gillar färg!
Bild

Här med allt ute och boken i högsta hugg!
Bild

Re: Huvudbromscylinder

Postat: 12 april 2009 kl. 22:32
av MinMorris
Nu har den börjat strula. Eller rättare sagt, har inte fått den att funka ÄN.
När jag ställer mig på bromsen åker den i botten. Man känner ett litet motstånd när man trycker ner den men den sjunker rätt lätt till botten. Sedan far den upp igen. Självklart får jag ingen bromsverkan heller för pedalen är i botten.
Jag har justerat skruvarna tills hjulen låste sig och sedan lossade jag lite på dem.
Jag lossade ena trumman och kunde se att en av cylindrarna rörde sig när jag trampade ner pedalen men ändå får jag ingen bromsverkan. Jag har massa med bromsvätska i behållaren.
Vad kan vara fel? Har inte sett något läckage.

Re: Huvudbromscylinder

Postat: 13 april 2009 kl. 14:08
av johan_palm
har du luftat ordentligt?

Re: Huvudbromscylinder

Postat: 13 april 2009 kl. 15:17
av MinMorris
johan_palm skrev:har du luftat ordentligt?
Jag tog hjälp av grannen idag och luftade lite mer, men burken för 30 kr som jag köpt på biltema med backventil var inte den bästa. Första litern bromsvätska har nu gått åt.

Efter några ej bra luftningsförsök så lyckades vi få upp ett tryck om vi pumpade snabbt typ 5 ggr. Men när vi tryckte till så sjönk pedalen sakta ner i golvet. Så.....

1. Luft i systemet:
Behöver köpa riktiga grejer, ska kolla på mekonomen imorn.

2. Läckage:
Hittat var. Läcker genom gängorna så ska testa gängtejp? Jag skruvar åt kopparröret mot slangen men läcker genom gängorna...

Re: Huvudbromscylinder

Postat: 13 april 2009 kl. 18:30
av klage
gängtejp ska du inte ha på bromsnipplar, det ska bli tätt med kona mot säte annars är nogot fel. skit imellan, ej åtdraget,sprucken kona. ta isär och kolla allt noga igen istället.

Re: Huvudbromscylinder

Postat: 13 april 2009 kl. 19:40
av MinMorris
klage skrev:gängtejp ska du inte ha på bromsnipplar, det ska bli tätt med kona mot säte annars är nogot fel. skit imellan, ej åtdraget,sprucken kona. ta isär och kolla allt noga igen istället.
Jag får ta och inspektera det nogrannare! Har nämligen bytt bromsslangen (från chassit till vänster fram bromscylinder) och där kanske är något som jag missat/glömt? Det ska väl inte vara några trix där?

Re: Huvudbromscylinder

Postat: 13 april 2009 kl. 21:46
av makervall
Hejsan

Jag hade också tröttnat på att engagera grannen när det skulle luftas. Jag borrade ett hål i locket till vätskebehållaren och så satte ja i en vanlig bilventil. Sen kopplade jag slang mellan behållaren och ett reservhjul. Tror att nipplarna på slangen kom från någon annan bromsluftare jag hade liggandes.

Den funkar iaf kanon. Bara att koppla på, öppna luftnippel efter luftnippel och fylla på med bromsvätska lite då och då.

/Magnus

Re: Huvudbromscylinder

Postat: 13 april 2009 kl. 22:04
av G13B
man kan suga också,
biltema har en vacum sug, funkar fint bara att gå runt bilen och låta den suga lite + inte glömma att toppa upp huvudbromscylindern ibland. All utsugen vätska hamnar i burken, inget kluddande :wink: Enda nackdelen är att du behöver ha en kompressor.

Re: Huvudbromscylinder

Postat: 13 april 2009 kl. 23:17
av MinMorris
I någon tråd läste jag att någon satt bromsplattan fel. D v s höger bak på vänster sida vilket lett till att luftnippeln är nedanför bromscylindern. När jag satte dit mitt kändes det som man inte kunde skifta dem utan att de bara kunde sitta på en sida, men nippeln sitter under cylindern på min. Alltså måste jag väl satt den fel? Luften hittar inte ut utan lägger sig i cylindern? Gåt det verkligen sätta dem fel med tanke på handbromsinfästning? Jag ska kontrollera detta så fort jag får tid.

Re: Huvudbromscylinder

Postat: 15 april 2009 kl. 17:44
av johan_palm
ta en bild på hur du har satt det är du snäll

Re: Huvudbromscylinder

Postat: 15 april 2009 kl. 20:58
av MinMorris
Det blir ett foto till helgen...
En tanke slog mig idag... Kan man sätta röret fel? Har nämligen bytt bromsrör och kanske satt bromsröret på nippelns plats och nippeln där röret ska sitta? SÅÅÅ dumt gjort isf :oops: :lol:

Re: Huvudbromscylinder

Postat: 16 april 2009 kl. 07:29
av crowan
Nej, jag tror inte man kan sätta röret fel, har för mig att det inte är samma storlek på hålen. Nippeln är mindre än röret.

Re: Huvudbromscylinder

Postat: 17 april 2009 kl. 19:33
av MinMorris
Hålet för röret är betydligt större än hålet för nippeln. Jag har även den smalare varianten av luftningsnippel på bakbromsarna.

Huvudbromsventilen fungerar bra iaf. Fixat lite nya tänddelar för 400 och fixade till en förgasare så körde lite idag=) Fick pumpa ett par ggr men till slut blev det lite bromsverkan =)

Har luft i systemet men ska låna någon av grannarna imorn och försöka få det bättre iaf.

Såhär ser höger respektive vänster bak ut snett bakifrån (det är inget läckage utan bara bromsvätska som kom utanför vid ett fattigt försök att avlufta systemet förra helgen).
Bild
Bild

Re: Huvudbromscylinder

Postat: 19 april 2009 kl. 11:49
av MinMorris
Hittade ett läckage till som nu är fixat, men inte hunnit lufta om bromsarna.
Fick upp ett bra tryck efter två nertrycknigar annars igår. Bilen tvärnitade så får nog gå på justerskruvarna en runda till och sedan fortsätta lufta.
Höger fram från motorrum ut till hjulhuset satt en konstig grej. vet någon vad det är?
Bild

Re: Huvudbromscylinder

Postat: 19 april 2009 kl. 12:47
av minijanne
Det är sensorn till bromsljusen. När du trycker ner pedalen ökar trycket i systemet och i denna lilla dividutt finns en brytare som reagerar på det ökade trycket och sluter kretsen så att bromsljusen lyser. Enkelt men effektivt.

//janne