Sida 1 av 1

okänd 1100 MG motor

Postat: 20 februari 2009 kl. 10:30
av Hylsan
Tjena!
Har ett litet problem jag tänkte påbörja att fundera på inför renovering.

Sitter med en MG 1100-motor som jag inte har det blekaste om hur den är modifierad eller med vad. Han jag köpte den av var rätt säker på ATT den var modifierad. Den har stått nu en del så jag tänkte plocka ner den och rengöra och byta ut slitagedelar.

Ett problem är att jag endast gjort mindre jobb på själva motorn, dvs inga sönderplockningar(om det inte räknas att jag bytte tätningen på ventilkåpan i höstas :) ).

Finns det nån vänlig själ neråt skåne-trakten som är en hejjare på att identifiera delar??

Finns det nått bättre än Haynes manualen när det gäller strippa koje-motorer?

Kan man trimma en mg 1100-motor på samma sätt som en vanlig 998cc koje-motor? dvs är det samma grejjer?

Tacksam för feedback o tips!
/Hylsan

Re: okänd 1100 MG motor

Postat: 20 februari 2009 kl. 12:03
av tallefjanten
en MG1100 motor är ju redan trimmad från fabrik.
det skiljer ca 10hk gentemot en austin/morris 1100 motor. 58 istället för 48.
MG1100 motorn har också cooper 998 toppen orginalt( 12G295 toppen)
den har också lite planare kolvar än en vanlig 1100.
kamprofilen är också annorlunda. tror den har smalare kolvringar.
en mycket trevlig motor som har bra vridmoment pga lång slaglängd.
den har faktisk nästan lika många HK som en austin/morris 1300 motor.
dubbla SU är standar,men satsa på en HIF 38 på metroinnsug,det spöar dubbla SU i det mesta.
ett bättre grenrör gör susen,kanske en väl anpassad trimkam och sen snuddar du nog på
65-70 hk om du gör allt bra.
skillnaden mellan en 1000 motor och en 1100 är: dom har samma block. men veven har längre
slag på 1100. stakarna är samma. 1100 har kortare kolvar.

Re: okänd 1100 MG motor

Postat: 20 februari 2009 kl. 13:22
av Hylsan
aha...ja där fick man ju en nyttig lektion :)

Jag ska spana lite mer på motorn för jag fick med dubbla SU-förgasare till men jag undrar om det inte satt en enkel monterad.

Tackar!!
/Hylsan

Re: okänd 1100 MG motor

Postat: 20 februari 2009 kl. 13:36
av tallefjanten
hittar du motornr så ska en MG1100 motor börja med:10GR TAH el 10 GRB TAH
alla vanliga austin/morris 1100 motorer börjar med 10 AMW el 10 H
den lyxigaste 1100 bilen heter vanden plas princess och den har motornr 10V TAH,
skulle tro at den är identisk med MG 1100 motorn,men kan inte svära på det.

Re: okänd 1100 MG motor

Postat: 20 februari 2009 kl. 20:59
av lalaw
Princessen har en identisk motor som MG1100
Skiljer verkligen Kamaxeln?
Jag fick besked att den var identisk när jag hade tänkt att sätta i en sådan kamaxel i min Minor.
Efter att ha frågat på det engelska morris minor forumet hävdade de att de redan satt en sådan i min Minor 1100.
Jag har 12g295 på min minor.
Lars

Re: okänd 1100 MG motor

Postat: 21 februari 2009 kl. 11:48
av tallefjanten
många minor ägare använder just cooper 998/MG1100 toppen för att
få lite mera fart i motorn. toppen måste då planas för att få rätt komp.förhållande,
såvida dom inte använder kolvarna från just MG1100,då är det bara att sätta dit en sådan topp
12G295. ang kamaxell så fanns d 2 olika kammar.men dom flesta motorer av 1100 har samma kam.