Sida 1 av 1

Smiths varvräknare

Postat: 9 juni 2005 kl. 19:28
av mini2fast4u
Hej alla!



Någon som har ett tips om hur jag sparkar i gång en gammal klassisk smiths varvräknare?

Det är den modellen som inte sitter direkt kopplad till tändspolen utan i en ring på baksidan liksom, tror den kallas för sensed rpm meter.

Den har funkat innan och har för mej att kabeln som går liksom i en loop på baksidan skall vara dragen på ett speciellt sätt och vara av en viss längd och typ för att den skall funka! Nu är den stendöd!!!!!



Tacksam för ett utlåtande!!!???? MVH Tobbe :?

hellå?

Postat: 16 juni 2005 kl. 21:51
av mini2fast4u
Ingen som har ngt tips?

Postat: 17 juni 2005 kl. 08:41
av Pelle
Det kan vara så att varvräknaren behöver någon form av motstånd för att funka.

Jag hade en gammal jänke en gång och där var varvräknaren kopplad via ett förkopplingsmotstånd typ samma som sitter på kojorna mellan + och tank/tempmätare.

Postat: 17 juni 2005 kl. 18:13
av Magnusson
Kabeln mellan spolen och fördelaren ska gå igenom den lilla plasthaken på mätaren. Funkar på samma sätt som när du trär klämman på tändinställningslampan över tändkabeln tror jag :wink:

nehe

Postat: 17 juni 2005 kl. 20:31
av mini2fast4u
Magnusson skrev:Kabeln mellan spolen och fördelaren ska gå igenom den lilla plasthaken på mätaren. Funkar på samma sätt som när du trär klämman på tändinställningslampan över tändkabeln tror jag :wink:


Så har jag det kopplat nu men det funkar inte.....

Postat: 17 juni 2005 kl. 20:51
av Magnusson
Då är nog mätarn kass?

Marknad i stan imorgon!

Elektricitet är spännande...

Postat: 17 juni 2005 kl. 21:12
av Cooper-74
Hade en sån i en Ford Cortina för länge sen..



Sladden som gick igenom "ringen" på baksidan av varvräknaren var tvungen att vara kopplad på rätt håll annars startade inte bilen!

Har för mig att strömmen från spolen skulle gå igenom denna "loop/ring" för att allt skulle funka :roll:

Var ett tag sen....