Sida 1 av 2

Reg besiktning

Postat: 12 mars 2009 kl. 21:24
av dizapear
Hej!

Jag skall snart reg besiktiga Värstingen. Skall till Norge o visa upp den för brorsan. Men jag undrar hur länge det dröjer mellan reg besiktningen och när skylterna kommer i brevlådan. Hoppas ju att det finns nån snäll person som har reg besiktigat sin bil nån gång.

Re: Reg besiktning

Postat: 13 mars 2009 kl. 09:54
av Hans L
Att få skyltarna går snabbt. Du bör ha dem inom en vecka.
Så fort besiktningen är klar så har du ett reg nr och kan därmed även utnyttja möjligheten att få provisoriska skyltar hos polisen. Då kan du köra samma dag.
Jag reg besiktigade efter import och fick därmed köra på mina tyska skyltar till dess att jag fick mina svenska. Glöm bara inte en liten detalj. När du har reg.besiktigat bilen så är den avställd! Du måste själv "ställa på" den efter att ha ordnat med försäkring. Meddela försäkringsbolaget i förväg så är det bara att meddela reg nr och sköta resten via nätet och du får ett bevis på att bilen är körklar.
Sen börjar det riktigt roliga! :D

Re: Reg besiktning

Postat: 13 mars 2009 kl. 11:44
av dizapear
Hur meddelar man försäkringsbolaget? Mitt bolag kan inte göra någon ting utan registreringsnummer...

Re: Reg besiktning

Postat: 13 mars 2009 kl. 12:16
av lennie
Att försäkra den borde du kunna göra på 5 min när du har regnr, el när bilen finns i vv:s register. Sen har du ju 2 vekors ångertid på dig att leta efter en billigare försäkring.

Re: Reg besiktning

Postat: 13 mars 2009 kl. 14:17
av Mini Maz
Om den kommer från england så måste du ha rullbälten bak, å glöm inte att ställa in lysena.
Sen är bilen en 80a så då måste du stansa in chassinumret bakom passagerar stolen.
Lycka till :D

Re: Reg besiktning

Postat: 13 mars 2009 kl. 19:46
av dizapear
jag har pratat med bilprovningen ang. bälten bak och jag kan inte montera bälten bak. Konstigt kan man tycka, men för att göra det måste jag ha ett intyg från generalimportören i Sverige. Den som hittar en sån kan gå och köpa en trisslott på en gång. Bilen blir registrert utan baksäten. Inga personer bak. Så det är inga problem. Chassinummer är redan stansad i mittbalken i bilen. Lite svårt att läsa men. Har ju även chassinummer på två ställen i motorrummet.
Pris för reg-besiktning, kontrollbesiktning och skylter: 1640:-
Snart där!

Re: Reg besiktning

Postat: 13 mars 2009 kl. 22:28
av lennie
Jag känner mig förvirrad. Jag är ungefär i samma sits, ska regga min 95a. Har monterat rullbälten redan, så det får vara. Men chassinumret har jag inte förstått var jag ska stansa in, vad jag förstått så är det bakom vänsterstolen, men är det i golvet då? där är det ju bitumengummi orginal... i mittbalken så blir det ju under sätet, är det ok? Kan det vara stansat på en bricka som nitas fast, det verkar iaf enklare?
mvh Lennie

Re: Reg besiktning

Postat: 14 mars 2009 kl. 08:53
av tallefjanten
på en 95amini sitter chr istansat i bakre vattenrännan för motorhuven. allså den plåten
som torkarna sitter på. oftast en gummitätlist som döljer den.+ rost.använd en smal stålborste.
öppna huven titta i rännan ovanför bromservo. sedan ska det sitta en stor chrn plåt
på höger innerskärm på 90-tals kojorna. bälte bak är ju standar på en 95a,var den bortplockat på din?

Re: Reg besiktning

Postat: 14 mars 2009 kl. 09:52
av lennie
Den i rännan ska jag leta efter, jag ha ju lackat om bilen så den är nog igenfylld nu, skylten på innerskärmen har jag men behövs inga fler chassinr?
Jo jag hade bälten men inte rullbälten. Men vad jag förstod så var jag tvungen att ha rullbälten.
Mvh Lennie

Re: Reg besiktning

Postat: 14 mars 2009 kl. 10:20
av dizapear
Är det en 95:a så har den försärkta fästpunkter för bälten. och då är det bara att montera rullbälten.

Hur ofta kollar de chassinummer på tvärbalken? Tänkte på det för det blir lite svårt med tanke på att det alltid har varit en matta där. skall de riva bort den?

Re: Reg besiktning

Postat: 14 mars 2009 kl. 10:52
av lennie
Okej det är därför du inte får ha bälten.
påTvärbalken har då jag ingen klädsel, kanske jag borde ha det. får kolla om jag har kvar nån del matta som jag missat.

Re: Reg besiktning

Postat: 14 mars 2009 kl. 11:19
av dizapear
Kom på en grej som kanske kan vara lika funtionellt och mycket snyggare. Om man tar en vanlig chassinummerplåt med chassinumret på och popnitar den i tvärbalken borde det fungera som samma. Eller vad säger ni?

Re: Reg besiktning

Postat: 14 mars 2009 kl. 19:46
av Mini Maz
dizapear skrev:Kom på en grej som kanske kan vara lika funtionellt och mycket snyggare. Om man tar en vanlig chassinummerplåt med chassinumret på och popnitar den i tvärbalken borde det fungera som samma. Eller vad säger ni?
Tror inte man får göra så då det blir lätt att förfalska, jag kom på att jag skulle göra så å svetsa fast den men
jag tror man inte får göra så heller!

Re: Reg besiktning

Postat: 14 mars 2009 kl. 20:12
av tallefjanten
finns ingen chr på tvärbalken orginalt.
på en 95 har du i vattenrännan och höger hjulhus that`s it. 97 och nyare har mellan övre inst.bräda
och framruta. en silvrig bricka tror jag. den ska synas när du tittar genom framrutan när du står
på utsidan. d är möjligt att bilprovningen kräver chr i golvet också med hänvisning
till att de svensksålda 70 -tals kojorna hadde det. sista året kojorna såldes ny i sverige var väl 79-80
och på dom var det i golvet bakom passagerarstolen. sent 68-och början på 70-talet
satt det i golvet fram passagerarsida,men blev omgjord längre in på 70-talet,då det visade sig
att golvet fram på kojorna alltid är rostig,med följden att chr var borta.

Re: Reg besiktning

Postat: 14 mars 2009 kl. 22:20
av lennie
Jag har varit ute och tryckt in huvudet så långt in i huven jag kan och inte sett nått nummer, det är helt slätt. Jag har lackat om bilen men det var inte rostigt där så lite borde det synas, för ni menar väl på plåten mot rutan och inte på skärmen för dom är bytta.
Men jag behöver inte fler för att den är importerad?
Mvh Lennie