Sida 1 av 1

Vad är fel?

Postat: 16 mars 2009 kl. 17:41
av Krewlir
Vad kan vara fel om man har låga koldioxidvärde (1.1) och samtidigt har hög bränsleförbrukning? (över 1 liter/milen). Har hört att Dalhems säljes elektronisk tändning, kan det vara nåt att satsa på? Eller kan det vara förgasaren som inte är riktigt som den ska?

Re: Vad är fel?

Postat: 16 mars 2009 kl. 17:43
av minijanne
Har typ samma problem fast utan låga CO-värden. Jag riktar mina ansträngningar mot förgasaren och tändningsinställning.

Re: Vad är fel?

Postat: 16 mars 2009 kl. 18:18
av Krewlir
Har märkt på senare tid att motorn inte går upp i temperatur, i alla fall inte enligt mätaren :P . Kan det ge hög bränsleförbrukning?

Re: Vad är fel?

Postat: 16 mars 2009 kl. 18:27
av cmmmm
är inte temperaturen uppe ordentligt drar den mer soppa en motor har ju en så kallad arbetstemperatur ta loss termostaten kolla om den är helt öppen eller koka upp den i vatten och se om den öppnar Rengör och fin intställ förgasare och tändnings ska du se att det blir skillnad

Re: Vad är fel?

Postat: 16 mars 2009 kl. 18:59
av Krewlir
termostaten fungerar i alla fall, sen att det inte visar på instrumentbrädan är en annan femma :?

Re: Vad är fel?

Postat: 16 mars 2009 kl. 20:04
av Dr_Cotton
Jag har också hög förbrukning, av både bränsle och smörjolja. Jag är övertygad om att det i mitt fall är en sliten topp som spökar. Om jag inte minns fel så sade de vid förra besiktningen att en ny bil får släppa ut max 100 enheter partiklar. Min koja släppte ut 2000...

Men om motorn suger i sig mycket bränsle utan att avgasvärdena skjuter i höjden så borde bensinen gå genom oförbränd. Är din bil trött och droppar/luktar det bensin ur avgasröret?

Re: Vad är fel?

Postat: 17 mars 2009 kl. 00:34
av MinMorris
Dr_Cotton skrev:Jag har också hög förbrukning, av både bränsle och smörjolja. Jag är övertygad om att det i mitt fall är en sliten topp som spökar. Om jag inte minns fel så sade de vid förra besiktningen att en ny bil får släppa ut max 100 enheter partiklar. Min koja släppte ut 2000...

Men om motorn suger i sig mycket bränsle utan att avgasvärdena skjuter i höjden så borde bensinen gå genom oförbränd. Är din bil trött och droppar/luktar det bensin ur avgasröret?
Om det skulle vara som du säger så borde det väl bero på:
1. För fet blandning
2. Dålig gnista/ felinställd tändning?

Re: Vad är fel?

Postat: 17 mars 2009 kl. 01:37
av Dr_Cotton
Enbart før fet blandning hade mærkts på avgasværdena. Men om du menar en kombination av de två så kan det gott vara så.

Re: Vad är fel?

Postat: 17 mars 2009 kl. 11:36
av Tulka
Bilprovningen mäter ju bara på tomgång. Finns det någon dämpolja i förgasaren? Är den rengjord/smörjd invändigt så den inte kärvar.Är luftfiltret OK? Kompressionsprov? Fördelaren smörjd invändigt så att rörelsen känns jämn och fin?.Boschfördelare har en filtbit under rotorn så att oljan verkar under längre tid.Kolla att det är rätt fördelare till motorn och att vaccumförställningen funkar.

Tulka