Sida 1 av 1
Nytt fel
Postat: 18 mars 2009 kl. 21:30
av Krewlir
Vad kan vara fel om motorn inte blir varm? Har haft termostaten uppe o kokat den, verkar som den fungerar.
Re: Nytt fel
Postat: 18 mars 2009 kl. 22:48
av jonas
Tjeer!
Blir inte motorn varm när du känner på den med handen, eller blir den inte varm när du tittar på tempmätaren?
Re: Nytt fel
Postat: 18 mars 2009 kl. 23:27
av Krewlir
den blir inte varm när jag tittar på den. Provade att ha bilen igång utan termostat och då vandrade pekaren uppåt. Kanske öppnar termostaten för tidigt?
Re: Nytt fel
Postat: 19 mars 2009 kl. 12:27
av jonas
Jag tycker ju att även om termostaten öppnar för tidigt så borde det ge utslag på mätaren.
De e inte givaren i toppen som gett upp?
Eller kabeln som går till den?
Bara spånar...
Re: Nytt fel
Postat: 19 mars 2009 kl. 13:30
av Dr_Cotton
Rætta mig om jag har fel men borde inte motorn få full kylning hela tiden med termostaten borttagen? Kommer inte ihåg hur kylsystemet ær uppbyggt, om termostaten økar eller minskar ett fløde vid økad temperatur. Tror dock att termostaten økar flødet genom kylaren vid økad temperatur vilket ger att borttagen termostat ger full kylning. Så då borde inte temperaturen øka...
En vinter, antagligen den enda vintern, som jag kørde koja så hade jag stort problem med att få upp tempen på motorn. Då satte jag en masonitskiva øver kylaren och det blev bra! (Sen ska man bara komma ihåg att ta bort skivan på vårkanten...)
Re: Nytt fel
Postat: 19 mars 2009 kl. 16:22
av Krewlir
Har bytt termostat nu, temperaturen stiger nästan till önskad nivå nu så det får duga.

Re: Nytt fel
Postat: 19 mars 2009 kl. 16:25
av jonas
Härligt!
Då e problemet förhoppningsvis löst!
Re: Nytt fel
Postat: 19 mars 2009 kl. 18:05
av Hans L
Gött att det löste sig!
Tipset att ta bort termostaten är en nödlösning om man inte har något annat val. Förutom att strypa/öppna så styr termostaten flödet. Tar man bort termostaten så riskerar du cirkulation lokalt och överhettning i andra änden. Vill man verkligen få ner temperaturen så finns det speciella "ringar" att sätta i istället och på så sätt behålla rätt riktning på flödet. Det biter mycket bättre än att köra utan termostat.