Sida 1 av 1

ny huvudbromscylinder med funderingar...

Postat: 9 april 2009 kl. 23:35
av dizapear
Hej!

I tisdags fick jag en ny huvudbromscylinder från england. Fick inget tryck i den gamla, så det var bara att köpa ny. Har luftat o allt, men jag är inte 100% nöjd. Kanske jag är lite petig, men. Läste lite på nätet och det värkar som att de har ändrat vilken av anslutningarna på h-cylindern som är fram och vilken som är bak. Den nya jag köpte var en GMC 227 då de inte tillverkar den gamla jag hade. Minns inte vilken det var. Stora problemet/bekymmer jag har nu är om jag har kopplat rätt. Den övre anslutningen har jag kopplat till frambromsarna och den nedre till bakbromsarna. Hoppas någon kan ge mig ett svar under påsken. Skall reg-besiktiga till tisdag kl 710, så jag har lite ont om tid...

Glad påsk önskar jag i alla fall :D

Re: ny huvudbromscylinder med funderingar...

Postat: 10 april 2009 kl. 00:12
av G13B
Tjena, verkar som du kopplat rätt 8)

http://www.calverst.com/cc110f.htm

testa att spjärna fast en planka på bromspedalen över natten, rejält tryck skall det vara!

Re: ny huvudbromscylinder med funderingar...

Postat: 10 april 2009 kl. 17:38
av dizapear
I guiderna på nätet står det att tryckbegränsningsventilen FAM 7821 inte är bra. Och att den hellre inte skall användas tillsammans med Huvudbromscylinder GMC227. I stället skall man koppla frambromsarna direkt till H-cylinder och ha tryckbegränsningsventil MS72 kopplat till bakbromsarna. I de artiklar jag kan hitta på nätet(och på Minispares) står det även att GMC227 har tryckbegränsningsventil till frambromsarna inbyggt så det inte är behov av tryckbegränsare till frambromsarna...

Får inte detta helt att gå ihop riktigt. Min koja är en MK4 med FAM 7821 monterat på torpedovägggen. Den gamla h-cylindern ser likadan ut som GMC227, men är fortfarande inte den samma. Kan det verkligen vara så som det står i artiklarna? I så fall kan jag koppla förbi FAM 7821 för frambromsarna och bara använda den till bakbromsarna?

Hoppas ni förstår hur jag menar 8)