Sida 1 av 2

Förgasarfrågor (S.U. HS2)

Postat: 12 april 2009 kl. 21:03
av MinMorris
Nu börjar jag bli trött på att bilen inte går ordentligt. Ett av problemen jag har är med min förgasare. Jag har nu en bättre begagnad på lager men fattar inte varför den som suttit i slutat fungera.

1. Jag har bytt "JET" ,nålhuset?, och denna glider inte lätt i mässingshuset utan fastnar vid chock. Slangen från flottören har inte böjt till sig. Så skruvar man fast armen så fastnar alltså nålhuset för man får vrida huset. Är det bara slangen som ska böja till sig eller hur löser man det?

2. Verkar vara lite glapp i den som man skruvar fast nålen i mot locket. Detta leder till att nålen inte alltid ligger rakt ner i nålhuset. Detta kommer ju skapa slitage om det ens är möjligt att köra överhuvudtaget. Normalt? Bild

3. För några månader sen hade jag isär och rengjorde förgasaren och där fanns inget konstigt. Men idag när jag öppnade upp flottörhuset idag så fanns där massa klet. Var kan det komma ifrån? Har bara tankat med 98 och blyersättningsmedel. Vill inte sätta i min nya förgasare ifall jag ska få samma skit i den! Testade även på att smaka det men det smakade knappt nåt alls, knappt ens lite bensin. Bild

Bild

Re: Förgasarfrågor (S.U. HS2)

Postat: 12 april 2009 kl. 22:28
av Manne
Skulle kunna vara en blandning mellan vatten o olja..

/ m

Re: Förgasarfrågor (S.U. HS2)

Postat: 12 april 2009 kl. 23:46
av MinMorris
Manne skrev:Skulle kunna vara en blandning mellan vatten o olja..

/ m
Som en pärlblandning i en smet. Man undrar ju var det finns på fler ställen.
Var kan vattnet och oljan komma ifrån?

Re: Förgasarfrågor (S.U. HS2)

Postat: 13 april 2009 kl. 13:18
av Snailspeed
När man byter munstycke så måste det justeras in så det passar ihop mot nålen och övrigt. Loassa justermuttern för bränsleblandningen. Muttern som sitter under den , mot själva förgasarhuset, ska du sedan lossa lite så att insatsen bakom är lös. Sätt tillbaka munstycket och dra åt muttern när nålen går fritt och munstycket går lätt att choka och inte fastnar.

Och nu världens brasklapp. Denna beskrivning är fritt från minnet när jag gjorde detta för nästan 15 år sedan. Kan finnas fel och brister.

Re: Förgasarfrågor (S.U. HS2)

Postat: 13 april 2009 kl. 20:19
av J Cooper Works
Du fick två förgasare med dig, jämför plåtblecket som håller fast ventilsätet (jet) från dem, så ditt bleck inte är felvinklat. Är det fel vinkel kan blecket hamna på sniskan när ventilsätet rör sig och då låser det fast istället. Jag hade ju det där bekymret med MGB-förgasare, men kan bara inte minnas varför. Endera var det blecken som var tilltufsade eller också var det att sätet var tvungen att sitta i hyggligt rätt läge för att allt skulle röra på sig ostört. Edit - f-n vet, detta är länge sen, men jag tror att jag hade satt ventilsätet fel när det fastnade, jag hade inte lyckats få dem att bottna ordentligt, det är 20 år sen, hmm... Snailspeed är på rätt spår, m a o, så var det nog.

Men - du hade ju bekymmer med vevhusventilationen, eller hur? Klägget du visar upp, ser ut att vara majonnäs, alltså olja/vattenblandning. Sånt får man då och då om motorn inte körs varm tillräckligt ofta, eller om den är otät, t ex skjuten topplockspackning. Du hade väl något stök med vevhusventilationen? Kolla i verkstadshandboken hur den ska vara ansluten, tänk på att du kan ha "knepig" svensk spec om du har nyare motor i och förvissa dig om att ventilationen funkar och inte har några igensatta slangar osv. Har du ingen bok eller vet du inte hur man testar den, återkom.

I o m att du pratade om någon slang som hoppade av, varefter bilen började bete sig mysko, skulle jag börja felsökandet med en översyn av vevhusventilationen. Tänk på att även metalldetaljerna kan ha fått sprickor som pajar ventilationen. Sedan får någon som begriper det, förklara hur majonnäsen isf hamnar i flottörhuset.. :) Lycka till... /Stefan

Re: Förgasarfrågor (S.U. HS2)

Postat: 13 april 2009 kl. 20:39
av MinMorris
Jag ska läsa på om vevhusventilation, för har inte mycket kött på benen när det kommer till det.

Motorn har inte körts varm ofta och absolut inte länge! Så det kan ju vara en god anledning!

På förgasaren som jag fick av dig så kunde man snurra lite på flottörhuset vilket gör att ventilsätet kan vrida sig lite när den går upp och ner. På min är flottörhuset fast och gör att slangen i botten tvingar ventilsätet till en viss riktning. Alltså glider den lätt när den inte är ihopskruvad men när jag monterar på bläcket från choken så fastnar ventilhuset.

MEN.... Eftersom min förgasare fastnar här och var och krånglar i största allmänhet så satte jag dit en jag fick av dig. Märkte att slangen läckte vid infästningen på flottörhuset och du nämnde nog något om det. Är detta något som går att fixa eller måste man ha en ny? Det är nämligen ett nytt ventilsäte jag har på min gamla förgasare och den vill ju inte fungera så vill helst inte behöva byta den.Bild

Re: Förgasarfrågor (S.U. HS2)

Postat: 13 april 2009 kl. 20:41
av MinMorris
Snailspeed skrev:När man byter munstycke så måste det justeras in så det passar ihop mot nålen och övrigt. Loassa justermuttern för bränsleblandningen. Muttern som sitter under den , mot själva förgasarhuset, ska du sedan lossa lite så att insatsen bakom är lös. Sätt tillbaka munstycket och dra åt muttern när nålen går fritt och munstycket går lätt att choka och inte fastnar.

Och nu världens brasklapp. Denna beskrivning är fritt från minnet när jag gjorde detta för nästan 15 år sedan. Kan finnas fel och brister.
Oh, nu tror jag att jag fattar... hehe, fått läsa det fyra gånger =P Jag ska se om det går att fixa! Tack!

Re: Förgasarfrågor (S.U. HS2)

Postat: 13 april 2009 kl. 20:45
av J Cooper Works
Det är en liten o-ring som ska träs på änden av slangen innan du stoppar in den i flottörhuset. Du borde ha fått med nya sådana i din renoveringssats. Man får vara lite varsam när man trycker in slangen, annars kan o-ringen rivas sönder mot gängorna i flottörhuset eller bottna fel och skäras sönder när du drar åt slangen med muttern.

Re: Förgasarfrågor (S.U. HS2)

Postat: 13 april 2009 kl. 20:48
av J Cooper Works
Kolla om den andra läcker, den sketna, den rena tror jag har vilat sig betydligt längre nämligen.

Re: Förgasarfrågor (S.U. HS2)

Postat: 13 april 2009 kl. 21:00
av MinMorris
J Cooper Works skrev:Kolla om den andra läcker, den sketna, den rena tror jag har vilat sig betydligt längre nämligen.
Jo, i repsatsen följde det med och den läcker inte, men samtidigt så glider den inte bra i huset, men gör man som snailspeed säger så kanske det löser sig!

Ska kolla den "sketna" =) och kanske kan ta från den. Satt först i bilen och märkte inte att det läckte så grenröret hann bli lite varmt. När jag väl stängde av motorn och gick ut så rök det av förångad bensin, då blev jag lite skrajsen att det skulle ta fyr. Men det hände inget.

Om något helt annat:
Satt ute på garageuppfarten när det kom förbi 4 pensionärer, en av dem kom fram till mig och berättade att hans kompis köpt en ny cooper s men när han skulle köra den så startade den inte! Efter, förmodligen, många om och men så märkte de att kolvringarna saknades! På en motorn direkt från fabrik! =) Gubben sa "Det är en engelsk bil" och sedan gick han =) Detta var den andra historien jag har fått höra av främmande människor om hundkojor. SÅÅÅ roligt!

Re: Förgasarfrågor (S.U. HS2)

Postat: 13 april 2009 kl. 22:13
av J Cooper Works
haha, den var bra, det finns nog en och annan (skräck)historia om engelsk bilbyggar tradition.

O-ringen ska in i flottörhuset, snailspeed pratar om ventilsätet i förgasarhuset. burlen.co.uk borde ha någon bra sprängskiss om du inte redan har.

Re: Förgasarfrågor (S.U. HS2)

Postat: 17 april 2009 kl. 19:42
av MinMorris
Snodde en oring från min förgasare och tryckte in i den fina som saknade gummi helt och hållet. Inte konstigt det läckte. Men drog åt och det funkade bra. Satte även på en packning på locket på flottörkammaren.
Köpte tändstift och tändkablar på mekonomen (NGK BP6ES). Och när jag satt förgasaren och ade nya tändstiften så hostade bilen igång rätt fort. Motorn rök som attans i början men det var nog bara gammal bensin för det slutade ryka efter ca 5 minuter. Så jag lyckades backa ur garaget idag och köra en kort sväng utanför. Vågade inte längre för har fortfarande inga bromsar.
Bilen går tillräckligt jämt för att kunna hålla till bilprovningen (på motorn iaf). Bilen stannar på tomgång men den startar direkt igen när jag vrider om nyckeln! JIPPI!

Så morgondagens projekt blir att försöka höja tomgången lite lite lite och avlufta bromsarna. Sedan gå över alla skruvar en gång till så jag inte glömt spänna någon spindelled eller nåt! Sedan blir det nog bilprovningen och en hjulinställning. Ska höra om jag kan låna en co-mätare och ställa in bilen lite mer.

Bränslepumpen, förgasaren, rotorn har gjort sitt på bilen. För varenda sak jag satte in märkte jag skillnad. Tackar!
/Joel

Re: Förgasarfrågor (S.U. HS2)

Postat: 18 april 2009 kl. 17:46
av J Cooper Works
Härligt, bra jobbat! Jag tror fortfarande att den sketna förgasaren är bättre, men vill du köra med den du har på nu, tänk på att du behöver skifta nål om du inte redan gjort det. Men - jag är nyfiken på vevhusventilationen: Ryker inte motorn något grå-svart nu? Får du ingen majonnäs? Hur ser de nya stiften ut efter körningen? Toppen om allt funkar, då är det väl bromsar och Bilprovningen nästa?/Stefan

Re: Förgasarfrågor (S.U. HS2)

Postat: 19 april 2009 kl. 00:38
av MinMorris
Kanske att jag behöver byta nål. Det var något med den sketna förgasaren som gjorde att jag inte valde den... Men kommer inte ihåg vad......
Visst ryker motorn UR MOTORN (under motorhuven). En jobbarkompis svängde förbi idag och trodde det var problem med övergång mellan grenrör/avgasrör. För avgaser kommer det från motorn. Jag har även massa rök ur avgasröret... Får spendera morgondagen på ventilationen, jäkligt krabbigt att komma till! men nog ett måste, på nåt sätt.
Jag har inte kollat efter ny majonnäs men bilen sprutar grus utanför garaget iaf =) Och tjuter på asfalt, hehe..
Tändstiften har jag inte kollat än... Har bara kört fram å tillbaka på gatan utanför garaget...

Nästa är bromsarna, lättare sagt än gjort.... Men ska lägga ner lite energi på det imorn, hittat ett krångligt läckage nämligen...
http://www.hundkoja.com/phpBB3/viewtopic.php?f=5&t=5872

Re: Förgasarfrågor (S.U. HS2): GASSPJÄLL

Postat: 30 juli 2009 kl. 23:30
av MinMorris
När jag monterar in nytt gasspjäll, hur viktigt är det att jag får spjället korrekt? Alltså, det kan monteras väldigt fel så att man får väldigt gap uppe och nere fast man har den i slutet tillstånd. Man kan också montera den så att den sluter mer eller mindre helt och hållet. Är detta något som man får gå på känsla med eller finns det något mått att gå efter?