Sida 1 av 1

Topplockspackning igen?

Postat: 19 april 2009 kl. 16:56
av crowan
Fick byta topplockspackning i höstas då den hade gått sönder mellan 2:a och tredje cylindern. Verkade vara vanligt, så jag kollade inte upp så mycket annat utan bytte till en ny. Nu har jag börjat köra lite och efter lite strul med tändningen så började bilen gå riktigt bra igen.

Så döm om min förvåning när jag ska kolla oljan idag och ser att det har kommit vatten i oljan nu. Det som jag gjorde senast var att byta termostat. Jag gjorde hål i termostaten för att motverka att jag inte har någon bypass slang mellan topp och kylarsystem.

Vad tror ni, är det topplockspackningen igen, eller är det något annat som kan ha blivit fel? Bilen går kanon. (eller iallafall gjorde igår, idag vågade jag inte köra med vatten i oljan). I höstas när den var sönder gick bilen väldigt dåligt och lät illa.

Eller är det mer troligt med en spricka i toppen? :(

Re: Topplockspackning igen?

Postat: 19 april 2009 kl. 18:09
av crowan
Nu har jag varit ute och sprungit en halvmil och funderat på saken.

Kan det bli så här om motorn är för tät? Som jag skrev i inlägget här:
http://www.hundkoja.com/phpBB3/viewtopic.php?f=14&t=6057

så saknar jag skruven till den här backventilen som går till vevhusventilationen. Så jag skruvade igen hålet och la bara den här backventilen lös vid sidan istället.

Sen har jag ingen ventilation i ventilkåpan (förutom den i locket). Kan det ha blivit för tätt och orsakat detta? Det är inga mängder med vatten i oljan, snarare bara lite vita bubblor kring oljestickan.

Jag har bytt idag till en öppen vevhusventilation från biltema. Kan man våga ta en runda och se om det försvinner när motorn blir varm och kan ventilera sig?

Re: Topplockspackning igen?

Postat: 19 april 2009 kl. 21:14
av crowan
Slog en signal till Johan (1275GTclubman) och rådfrågade och fick då tipset att göra rent vevhusventilationsfiltret. Ut i garaget och rensa ur det (där var det mycket klegg) och sen på med det och toppa det med vevhusfiltret från biltema.

Ut och värma upp motorn och mycket spänd när jag rullade in på uppfarten igen...

Vattnet var borta! Så enklet fixat var det problemet. Nu ska det köras koja! :D :D :D

Re: Topplockspackning igen?

Postat: 19 april 2009 kl. 21:23
av MinMorris
Då kanske du kan berätta hur du fick loss filtret? Jag tror nämligen det är den röda lilla burken som är monterad in i blocket. Kan man lossa hela plattan utan att ta sönder någon packning? och hur får man sen ut filtret ut den röda burken? Burken ser ut att vara solid hela vägen?
Här är slangen bortkopplad. man ser burken lite grann.
Bild

Re: Topplockspackning igen?

Postat: 19 april 2009 kl. 22:05
av crowan
Jag har en annan variant, där luftningen sitter på kopplingssidan. Men den som du har måste de skruva bort hela brickan från blocket. Troligtvis ryker väl packningen :( men man vet ju aldrig.

Tror att det är en sån här det sitter [minispares:34319]

Sen öppnade jag aldrig själva filterburken utan hällde bara i en slatt bensin som jag skakade runt och sen blåste jag igenom den med tryckluft.

Hoppas du får ordning på det.