Sida 1 av 1

fördelardrivaxel

Postat: 21 april 2009 kl. 19:44
av Henrik Larsen
hej

jag hade motorn nerplockad i vintras och bytte en del delar. Efter denna mindre operation har jag lite problem med tändingen. den liksom fladdrar..... med tomgång på cirka 1000rpm och vacumslangen av försöker jag att ställa tändningen på 11grader, men den liksom fladdrar mellan typ 8 och 12, vilket resulterar i en ganska ojämn tomgång. motorn är en 998, i vintras bytte jag till duplex (ej ställbar) kamdrev och kedja, samt kent md266 kamaxel.
nu till frågan, kan det vara fördelardrivaxeln som inte passar helt bra med den nya kamaxeln??
Jag har brytarlös tändning från britparts, men scenariet er samma båda med brytare och utan, så den har jag uteslutit.
Om man motorbromsar och smäller i en lägre växel och accelererar igen pluddrar den et par sekunder innan den tar tag.
ursäkta den kassa förklaringen, jag får väl ursäkta mig med att jag är invandrare (dansk)..... :wink:

någon som vet ???

Re: fördelardrivaxel

Postat: 21 april 2009 kl. 21:11
av Henrik
Har du ställt in kamaxeln ordentligt

//Henrik

Re: fördelardrivaxel

Postat: 21 april 2009 kl. 21:13
av crowan
Måste det inte ställas om på dublex kjedje sidan när man byter kam? Man ska kunna skifta den med hjälp av offset keys (vet inte vad det heter på svenska)

Kolla så du har följt instruktionerna här:

http://www.kentcams.com/info/technical.html

Re: fördelardrivaxel

Postat: 21 april 2009 kl. 21:21
av Henrik
Måste alltid ställas in när man köper en eftermarknads kam.

Jag använder själv offset keys funkar bra man skjusterar inte så ofta.

//Henrik

Re: fördelardrivaxel

Postat: 22 april 2009 kl. 18:17
av Henrik Larsen
det är ett sånt här drev som sitter på
http://www.minisport.com/acatalog/info_C-AJJ3324.html
det är inte mycket man kan ställa på det. "dot to dot method" som gäller. det var det samma som gällde med den originala uppsättningen. dock är problemet nytt.... däremot borde den vara mere precis än den gamla eftersom den nya kedjan inte sträcker sig lika mycket?
ingen som tror på att det kan vara fördelardrivaxeln....?? :)

Re: fördelardrivaxel

Postat: 22 april 2009 kl. 22:40
av Henrik
Nej inte tror jag att det skulle vara något problem med drivaxeln till fördelaren ända som kan blifel där är om du monterar den fel så att rotorn kommer fel men det märker du.

Har du inte ställt in kamaxeln ordentligt så rekomenderar jag det hursom jag har varit med om upp till 6grader fel på en eftermarknads kam. Det är endast orginal kammar som skall ställas in efter prickarna.

Man skall använda dessa: http://www.minispares.com/Product.aspx? ... FFSET%205'

//Henrik

Re: fördelardrivaxel

Postat: 23 april 2009 kl. 12:35
av Henrik Larsen
jahaa........ vad kan man säga. Man lär sig nya saker varje dag!
jag får väl anskaffa mig ett gäng sådana. det får dock vänta lite, det e ju alldeles för gött väder för att köra saab...

tack så mycket!

Re: fördelardrivaxel

Postat: 23 april 2009 kl. 22:17
av lelleman
Fjädrar fördelaraxeln tillbaks om du vrider på den?

Re: fördelardrivaxel

Postat: 27 april 2009 kl. 11:49
av Henrik Larsen
vet ej. jag får testa. ska den eller ska den inte fjädra?? och varför?

Re: fördelardrivaxel

Postat: 30 april 2009 kl. 23:03
av lelleman
Den ska fjädra tillbaks annars blir tändningen fel

Re: fördelardrivaxel

Postat: 4 maj 2009 kl. 22:17
av Henrik Larsen
Hej

nu lade kopplingen av, så det bliver till att meka i veckan i alla fall.....
Är det någon i göteborgs regionen som sitter på en mätklocka och en gradskiva kanske.........?? :)